Nytt om stora ponnys. Dubbelmoral?

Sv: Nytt om stora ponnys. Dubbelmoral?

Jo, snuffsan är medveten om detta..

*kl*
Jag tycker förbundet har gjort fel som pekar ut EN ponny som riskerar att komma över måttet. Men självklart ska förbundet inte tiga om det. Tycker det har skötts oerhört oproffsigt från förbundets sida...

Hade kanske varit varit på sin plats med en kontrollmätning på olika tävlingar runt om, i landet!

Sen tycker jag att det är fel att den får starta i det ena, men inte i det andra o är ponnyn ett sånt gränsfall ska den jui nte starta som ponny alls. Om man nu vill hårddra det riktigt rejält!

Jag vet en ponny som tävlar som b-ponny och den är 142 i mankhöjd.
När det är mycket pengar i sporten vågar folk helt enkelt inte säga till.
Denna ponnyn är med i flera stora cuper och meetings, alltså en "känd" ponny.

Men jag kan ju verkligen ingenting om sånt, så jag ska väl inte uttala mig över huvud taget. :smirk:

Du menar alltså att b-ponnyn är som en D?

Jag vet en ponny som tävlar som b-ponny och den är 142 i mankhöjd.
När det är mycket pengar i sporten vågar folk helt enkelt inte säga till.
Denna ponnyn är med i flera stora cuper och meetings, alltså en "känd" ponny.

Men jag kan ju verkligen ingenting om sånt, så jag ska väl inte uttala mig över huvud taget. :smirk:

Det kan inte vara möjligt... Har du sett ponnyn själv? Du menar inte att det är en Cponny som är 142cm då, för det är ju inte så ovanligt...

Har du nåt bevis för det? för jag finner det väldigt konstigt. Att en b-ponny ska vara 12 cm för stor och ingen reagerar.

Att en ponny på 142 cm skulle vara inmätt som b-ponny tror jag faktiskt inte på.

Nej jag har inte sett ponnyn i verkligheten.
Detta kommer från en ponnypappa med en dotter som rider samma klasser som denna. Deras b-ponny på 129,5 cm är bland dom minsta på tävlingarna.
Tro på vad ni vill, det jag menade var att det finns fler exempel än Mustang. Och angående det så tycker jag som många andra att han inte borde få tävla som D-ponny på en lokal tävling ens.

Hm, det tror jag på när jag ser det...

Ahaa, haha okej, ja det är det nog!

Personligen tror jag att 99,9% av alla ponnyer där det står 148,0 o liknande är högre än 148.
Tycker det vore väääldigt lustigt med så många ponnyer som är exakt på gränsen.
VET även flera stycken som har varit det, i alla kategorier. (Tävlas inte längre, vad jag vet)

Sen håller jag (delvis) med någon annan om att åldern borde höjas, eller liknande.
Min häst är ~150 cm. Hon växte flera cm under första sommaren jag hade henne och då var hon 9-10 år.

Ja det är verkligen dubbelmoral ifrån förbundets sida, men så har vi också ett väldigt svagt förbund. Svagt, för att de mestadels består av ridskolefolk och gamla tävlande medelmåttor. De tar bort prispengar ifrån ponnyryttare med motivation att det inte är sportsligt. Men de blundar för fusk.Är fusk mer sportsligt än priser till tävlande???

men så har vi också ett väldigt svagt förbund. Svagt, för att de mestadels består av ridskolefolk och gamla tävlande medelmåttor.

Ja, hur blev det så egentligen? För ett antal år sedan satsade förbundet på att få fram bra tävlingsryttare och att matcha dessa. Då gnälldes det på elitsatsning. "Lilla Lisa hade minsann ingen nytta av förbundet, det var bara Baryard de jobbade för." Osv.

Och nu har vi som sagt ett förbund som lever sitt liv i ridskolornas värld. Varför ska det vara så förbenat svårt att båda sidorna ska gynnas? :mad:

Jag tycker att antingen så är han för stor, och då är det en häst.
Och då ska han tävla som häst alltid.
Eller så är han 148 cm och en ponny och har då rätt att vara med i EM.

Jardina, ponnyn mäter 148 cm UTAN skor och ca 149-150 cm MED skor. Förbundet vill inte riskera att Mustang går över den tillåtna höjden 151 cm MED skor.

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: Em_E_liE
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ponnyn Mustang med sin ryttare Tove Melin inte längre aktuell för EM-laget i dressyr. Grenledaren Fredrik Böhling... 2
Svar
21
· Visningar
5 271
Senast: Hanna_haggebygard
·
B
Hästmänniskan Hej. Undrar lite om ni tidigare hört att man inte får tävla ponnyhästar efter 1 januari om man inte har dem chipmärkta eller...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: brittasparris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka