Nytt rasist-dåd

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare TomasN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 199
  • Visningar Visningar 14 476
Sv: Nytt rasist-dåd

och jag som trodde att rabbinen i Malmö hade blivit påhoppad igen.

skämt åsido...blådårar finns i alla läger o alla samhällsklasser

Det stärker mina teorier att det är hatet mot människor av "fel ras" i sig som triggar och inte nödvändigtvis klädseln.

Hur menar du? Självklart är det rasism det handlar om. Det är ju inte slöjan eller kippan i sig som är det som provocerar, utan vad plagget symboliserar. Dvs icke-vithet. Jag tror att sådana symbolplagg som slöja fungerar så att de signalerar icke-vithet oberoende av hur människan under slöjan ser ut. Alltså att t ex vita muslimska konvertiter som bär slöja i Sverige inte passerar som helt vita.

Att bära slöja representerar ingen ras!!! Det är religion!!! Tänk om folk kunde skilja på ras och religion. Att vara muslim är inte ras! Att vara kristen är ingen ras! Det finns vita och svarta kristna och det finns vita och svarta muslimer. Skärp er!

Så t ex förföljelser av judar har ingenting med ras att göra? Gå och dra något gammalt över dig.

Hur menar du? Självklart är det rasism det handlar om. Det är ju inte slöjan eller kippan i sig som är det som provocerar, utan vad plagget symboliserar. Dvs icke-vithet. Jag tror att sådana symbolplagg som slöja fungerar så att de signalerar icke-vithet oberoende av hur människan under slöjan ser ut. Alltså att t ex vita muslimska konvertiter som bär slöja i Sverige inte passerar som helt vita.

Det skulle möjligtvis vara en gångbar förklaringsmodell om man utgick från att alla rasistiska brott begicks av vita mot icke-vita.

Jag menar givetvis inte att det är förklaringsmodellen för hur rasism fungerar. Men rörande rasistiska hatbrott i Sverige och religiös klädsel (jag tror att TomasN syftar på en tidigare diskussion om slöja).

Fast kenneth har rätt i sak att slöjan i sig inte har med ras att göra. Många folkslag är muslimer. Många folkslag är kristna. Det är bara inom judendomen som ras och religion går hand i hand.

De hade ju skrikit kränkande saker om hudfärg och etnicitet

KL
Att ge sig på barn är det lägsta av det lägsta. Usch vad otäckt.

De hade ju skrikit kränkande saker om hudfärg och etnicitet
Vänta bara, det kommer ändå komma nån och bestämt hävda att det inte var rasism utan "nåt annat". Kan sätta en vante på det!

Fast många muslimer kallar sig muslimer även fast de inte är troende, bara för att de är födda i det. Muslimer kör också på "blodsbands"-tänket precis som judar. Mig veterligen går "ras" & religion hand i hand, iallafall i länder där majoriteten är troende.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka