Nytt rasist-dåd

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare TomasN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 199
  • Visningar Visningar 14 476
Sv: Nytt rasist-dåd

För mig är mycket osvenskt, åka runt i bil och skjuta invandrare te. Eller serievåldtäkter. Ändå heter alls våra serievåldtäktsmän Niklas. Så svenskt eller inte är ingen bra måttstock för mig.
Jävligt otrevliga människor dock. Jag avr mest förvånad över att så pass många kvinnor var inblandade, det brukar vara män som står för sånt här.

Det är ingen måttstock, bara ett konstaterande.
Våld hör till alla kulturer men uttrycken skiljer sig många gånger åt. Detta är för mig osvenskt våld och det faktum att kvinnor var med väger jag in.
Antingen har jag rätt eller fel, det visar sig.

Jag tycker synd om pappan och barnet som blev misshandlade. Men jag tycker inte mer synd om dom bara för att dom råkade vara utländska.
För det är lika hemskt att bli misshandlad oavsett vilket land man kommer ifrån. Eller?

Om folk aldrig kan sluta säga "åh en stackars utländsk pappa med sin son blev misshandlade, stackars dom" kommer vi aldrig komma ifrån det där med att människor jämt och ständigt gör skillnad på varandra.

Hade ni tyckt mindre synd om personerna i fråga om det i artikeln bara stod "pappa och son misshandlade"?

Att journalisten ens bemödar sig skriva att det var utländska som blev attackerade. Det ska väl ändå kvitta tycker jag. Görningen är hemsk oavsett!

Jag tycker synd om pappan och barnet som blev misshandlade. Men jag tycker inte mer synd om dom bara för att dom råkade vara utländska.
För det är lika hemskt att bli misshandlad oavsett vilket land man kommer ifrån. Eller?

Om folk aldrig kan sluta säga "åh en stackars utländsk pappa med sin son blev misshandlade, stackars dom" kommer vi aldrig komma ifrån det där med att människor jämt och ständigt gör skillnad på varandra.

Hade ni tyckt mindre synd om personerna i fråga om det i artikeln bara stod "pappa och son misshandlade"?

Att journalisten ens bemödar sig skriva att det var utländska som blev attackerade. Det ska väl ändå kvitta tycker jag. Görningen är hemsk oavsett!

Det handlar inte om vem man tycker mest synd om, för det är ju en självklarhet att man tycker lika mycket synd om vem det än var som varit utsatt. Poängen är nog snarare att nämna att det var just ett hatbrott. Inte vilket brott som helst.

Varför är det så viktigt att man nämner om det varit en invandrare eller ej? Gör det något? Är man avis för att invandrare får mer uppmärksamhet?

Nej men det är väl inte det som det handlar om.
Hatbrott är en särskild kategori och ska faktiskt tas på allvar!!
Att bli utsatt för diskriminering, brott osv pga kön, etnicitet etc. är allvarligt.

Sen att bli utsatt för brott oavsett är ju hemskt, men dessa personer blev ju utsatta just för sin etnicitet och det är ju hemskt i sig!!!!

Det är ingen måttstock, bara ett konstaterande.
Våld hör till alla kulturer men uttrycken skiljer sig många gånger åt. Detta är för mig osvenskt våld och det faktum att kvinnor var med väger jag in.
Antingen har jag rätt eller fel, det visar sig.

Fast fler och fler kvinnor utför våldsbrott. Det är nog tyvärr bara att vänja sig.

Hela artikeln är märklig. Man skriver indirekt att offret är invandrare (utsatt för hatbrott) och att förövarna är rasister (vilket de är). Men man skriver inte ut nationaliteten på rasisterna. Jag kan inte undgå att tro att detta är ett sätt att göra politik av händelsen. Man vill få folk att tro att det var svenska rasister och indirekt ge SD skulden för detta, men det kan ju lika gärna vara invandrade rasister.

Fejko som inte röstar på SD men som inte heller gillar när media förvanskar sanningen för egna syften (ett steg närmare åsiktsförtryck)

Kl

Fy fan vilket jävla näste för rasister o SD-anhängare det här forumet har blivit:wtf:

Vad menar du nu ?

Jag är ganska frågande vad rasism eg är...är det som det står i inläggen här blir jag ändå mer frågande...
detta handlar om en fruktansvärt grym handling av en far o hans son , varför vet vi inte, vilka som utfört dådet vet vi inte , det enda vi vet är att pappan o sonen är från ett annat land.

JAG personligen tror att det handlar om nåt annat än rasism i botten. Men att blanda in ett litet barn i detta är det vidrigaste av alla handlingar

Vad menar du nu ?

Jag är ganska frågande vad rasism eg är...är det som det står i inläggen här blir jag ändå mer frågande...
detta handlar om en fruktansvärt grym handling av en far o hans son , varför vet vi inte, vilka som utfört dådet vet vi inte , det enda vi vet är att pappan o sonen är från ett annat land.

JAG personligen tror att det handlar om nåt annat än rasism i botten. Men att blanda in ett litet barn i detta är det vidrigaste av alla handlingar

I Sydsvenskan artikeln står ju: "Då svarade mannen med grova tillmälen som handlade om pappans och sonens hudfärg"

Det står också: "Det är ett hatbrott, säger Thomas Bull, chef för polisens hatbrottsgrupp"

SÅ visst finns det viss grund för att prata om rasism.

*kl*

Fast jag tror man skall vara lite försiktig med att säga att det var rasister med svenskt påbrå. När dom där killarna tände på diskoteket i Göteborg så umgicks och bodde jag ihop med icke svenskar. Alla var övertygade att det var svenska rasister och jag var med på flera möten där det diskuterades om att ge igen. Att inget allvarligt inträffade tror jag bara var ren tur. Dessutom fick dom tag på gärningsmännen relativt snabbt.

Sen har jag upplevt att det är inte ovanligt att det är mycket rasism mellan de olika invandrande nationaliteterna, men då kanske det inte kallas rasism utan något annat.

Enligt många ska det röra sig om en kurdisk familj. Vet ej om det är sant & jag skiter i vilket för jag bryr mig bara om offren & inte förövarna. Men svarta är ju tyvärr utsatta för rasism av de flesta. :( Sedan är det fullt rimligt med vita rasister också, men jag önskar folk rent allmänt kunde skita i't & bara bry sig om offren.

(Råkade trycka på fel svarsknapp, sorry)

I Sydsvenskan artikeln står ju: "Då svarade mannen med grova tillmälen som handlade om pappans och sonens hudfärg"

Det står också: "Det är ett hatbrott, säger Thomas Bull, chef för polisens hatbrottsgrupp"

SÅ visst finns det viss grund för att prata om rasism.

Jovisst är det så men jag tror inte att grunden till detta( misshandeln) handlar om pappans hudfärg..( hoppas jag iallafall ) utan nåt /brott/drogrelaterat

för att förtydliga: Jag tror inte att dessa människor bara flög på mannen för hans hudfärg o massa andra kom till undsättning o fortsatte banka på ...jag tror det ligger nåt annat bakom och det kommer vi ju i såfall få reda på.

Miss skrev att hon tycker att buke är ett näste för SD anhängare o rasister och frågade vad hon grundade det på ?

och med det erkänner du att serievåldtäkter är ett svenskt beteende?

jag tycker dumma beteenden hör till dumma människor.

men det är väl ingen som sagt att det är det???????????????
Herregud kan ni inte läsa??

Alla vi skriver att det är ett HATBROTT, VEM FÖRÖVARNA ÄR VET INGEN.
herregud vad folk har svårt att läsa.

Jag skiter i vem som gjort det, det är fruktansvärt att man ens funderar på att gå på en 1,5 åring!!

men varför hävdar du det så envist? Känner du personerna i fråga?
Om man inte tror att hatbrott sker (brott endast pga etnicitet, sexualitet osv) så är man bra ute och cyklar.
Det sker hela tiden.

men varför hävdar du det så envist? Känner du personerna i fråga?
Om man inte tror att hatbrott sker (brott endast pga etnicitet, sexualitet osv) så är man bra ute och cyklar.
Det sker hela tiden.

Jag hävdar faktiskt ingenstans, jag tror...som alla andra i denna tråden .

Det ÄR ett hatbrott pga det som kommit fram, men ingen vet väl VARFÖR dom hoppade på honom ...eller känner du personen i fråga ?

Jag tycker PERSONLIGEN att det är mycket som är lite konstigt .....normalt hoppar man väl inte på folk som går med barn mitt på dagen om det inte ligger nåt annat bakom ...eller ?
sen vem som har gjort det vet ingen av oss iallafall

Därför undrar jag ...det kanske inte är ett enbart hatbrott i grunden .men det böev det då gärningsmannen skrek rasistiska ord

*kl*

Fast jag tror man skall vara lite försiktig med att säga att det var rasister med svenskt påbrå. När dom där killarna tände på diskoteket i Göteborg så umgicks och bodde jag ihop med icke svenskar. Alla var övertygade att det var svenska rasister och jag var med på flera möten där det diskuterades om att ge igen. Att inget allvarligt inträffade tror jag bara var ren tur. Dessutom fick dom tag på gärningsmännen relativt snabbt.

Sen har jag upplevt att det är inte ovanligt att det är mycket rasism mellan de olika invandrande nationaliteterna, men då kanske det inte kallas rasism utan något annat.

Ingen hävdar väl att det måste vara svenskar som är förövare.

Rasism finns även bland hos andra nationaliteter. SÅ det kan vara ett ändå.

Jag hävdar faktiskt ingenstans, jag tror...som alla andra i denna tråden .

Det ÄR ett hatbrott pga det som kommit fram, men ingen vet väl VARFÖR dom hoppade på honom ...eller känner du personen i fråga ?

Jag tycker PERSONLIGEN att det är mycket som är lite konstigt .....normalt hoppar man väl inte på folk som går med barn mitt på dagen om det inte ligger nåt annat bakom ...eller ?
sen vem som har gjort det vet ingen av oss iallafall

Därför undrar jag ...det kanske inte är ett enbart hatbrott i grunden .men det böev det då gärningsmannen skrek rasistiska ord

Det kan ju vara ett hatbrott även om förövarna var påtända tex.

Eh va? Hur är det ett svar på det jag har skrivit? Seriöst, du måste börja läsa vad du svarar på annars ser jag ingen vits med att bry mig om dina inlägg i framtiden.

1. Jag har inte nämnt någons nationalitet
2. Jag har inte nämnt sanningshalten i artikeln (men jag ser förvisso ingen anledning till att betvivla den oavsett - annars är det ett väldigt vanligt argument som folk kör med när de inte tycker om en nyhet; de klagar på bristande källkritik utan att ha fog för det).
3. Jag diskuterade snarast vissa användares oförmåga att vilja kalla rasister för rasister, snarare än artikeln i sig.

Oj, jag såg inte ditt inlägg ;)

..svar på ditt inlägg: Har jag sagt det då ? vad jag vet har jag bara ställt frågan ...men det kanske är du som ska läsa vad som skrivs...

och du behöver verkligen inte bry dig om mina inlägg i framtiden ..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka