Nytt rasist-dåd

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare TomasN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 199
  • Visningar Visningar 14 476
Sv: Nytt rasist-dåd

Vänta bara, det kommer ändå komma nån och bestämt hävda att det inte var rasism utan "nåt annat". Kan sätta en vante på det!

Vilken vante ?
Vart tog källkritiken vägen nu då ? Är det inte lite att ha fördomar detta då ?

( jag tror ju för min del det är svenskar ändå , men ingen vet ju än )

Man kommer aldrig att komma någonstans med förståelse och fredsarbete om man inte kan skilja på folkslag och religion. Jag hävdar bestämt att religion är grunden till mycket av ondska i världen. Om jag kritiserar islam så är jag inte rasist, jag är realist! När jag kritiserar kristendom (vilket jag gör dagligen) så är jag heller inte rasist. Jag arbetar för sekularisering och humanism och framför allt för att alla människor skall behandlas lika oavsett etnicitet och hudfärg. Det är när man drar in religion i det hela som debatten tippar omkull. Jag vill inte bli kallad rasist för att jag kämpar mot omskärelse och hedersvåld.

Man kommer aldrig att komma någonstans med förståelse och fredsarbete om man inte kan skilja på folkslag och religion. Jag hävdar bestämt att religion är grunden till mycket av ondska i världen. Om jag kritiserar islam så är jag inte rasist, jag är realist! När jag kritiserar kristendom (vilket jag gör dagligen) så är jag heller inte rasist. Jag arbetar för sekularisering och humanism och framför allt för att alla människor skall behandlas lika oavsett etnicitet och hudfärg. Det är när man drar in religion i det hela som debatten tippar omkull. Jag vill inte bli kallad rasist för att jag kämpar mot omskärelse och hedersvåld.

:bow: :bow:

Vilka rasister, är det svenskar som gjort det eller är det bara vad man tror ? ..eller är det andra "invandrarrasister" ?
Är det nån som vet vem/vilka som gjorde det ?

Spelar det någon roll om det är svenskar eller inte? De verkar vara rasister efter vad man kan läsa i Sydsvenskan i alla fall.

Vilken vante ?
Vart tog källkritiken vägen nu då ? Är det inte lite att ha fördomar detta då ?

( jag tror ju för min del det är svenskar ändå , men ingen vet ju än )

Sydsvenskan brukar vara bra på källkritik så jag tror de har fog för vad de skriver. Om inte så kommer de att dementera tids nog. Jag ser ingen anledning i att misstro just denna artikeln. Menar du med källkritik att du misstror allt du läser på samma sätt?

Eh va? Hur är det ett svar på det jag har skrivit? Seriöst, du måste börja läsa vad du svarar på annars ser jag ingen vits med att bry mig om dina inlägg i framtiden.

1. Jag har inte nämnt någons nationalitet
2. Jag har inte nämnt sanningshalten i artikeln (men jag ser förvisso ingen anledning till att betvivla den oavsett - annars är det ett väldigt vanligt argument som folk kör med när de inte tycker om en nyhet; de klagar på bristande källkritik utan att ha fog för det).
3. Jag diskuterade snarast vissa användares oförmåga att vilja kalla rasister för rasister, snarare än artikeln i sig.

Sydsvenskan brukar vara bra på källkritik så jag tror de har fog för vad de skriver. Om inte så kommer de att dementera tids nog. Jag ser ingen anledning i att misstro just denna artikeln. Menar du med källkritik att du misstror allt du läser på samma sätt?

Vad menar du med det ?

menar du detta ?

Han kränkte dem samtidigt verbalt med avseende på deras hudfärg och etnicitet. Och han hotade att döda pojken.

det brukar alltid stå om det är invandrare så det är väl förmodligen svenskar fast jag har inte sett att det stått nånstans så därför undrade jag

Fast handlar det då om ras och inte om nationalitet?
Det finns ju även en hel drös kristna som inte lever ett aktivt troende liv.

varför tjatas det bara om hatbrott det kan vara droger med i spelet t.ex. att han inte hade betalt sin kat .

Trani; Va? Är judar en ras nu?

För övrigt; Jag tycker det är för jävligt att människor gör såhär mot andra människor.

Jag trodde nationalitet ingick i rasism... Det kanske det inte gör egentligen, men om x begår brott mot y för att y är av en annan nationalitet ser iaf jag det som rasism...

Hur menar du? Självklart är det rasism det handlar om. Det är ju inte slöjan eller kippan i sig som är det som provocerar, utan vad plagget symboliserar. Dvs icke-vithet. Jag tror att sådana symbolplagg som slöja fungerar så att de signalerar icke-vithet oberoende av hur människan under slöjan ser ut. Alltså att t ex vita muslimska konvertiter som bär slöja i Sverige inte passerar som helt vita.

Så det är vithet den självklara förövaren? Kanske dags för en reality check om du t.ex tror att svenska judar trakasseras för att de "signalerar icke-vithet".

"Slutpixlat - den mångkulturella sajten" skyller först attacken på SD och Avpixlat men skriver nu på Facebook "att det uppenbarligen rörde sig om en etnisk grupp som attackerat mannen" och "Tyvärr så vinklade media detta i början som om det skulle ha varit en ren hat och rasistattack mot mannen av högerextremister".

Det gjordes inte tycker jag. De skrev att det var ett hatbrott och att ett barn skadades och att de försökte döda en man, framför sitt barn. Så vidrigt!

Det gjordes inte tycker jag. De skrev att det var ett hatbrott och att ett barn skadades och att de försökte döda en man, framför sitt barn. Så vidrigt!

Det hela känns väldigt främmande och väldigt osvenskt. Jag blir mäkta förvånad om det skulle visa sig vara svenskar som gjort detta.

Jag skulle vilja tro att det handlar om psyksjuka påtända människor men att samtliga tio kan diagnosticeras med någon spännande diagnos känns inte troligt. Mer troligt är nog att det handlar om rätt otrevliga värderingar.

För mig är mycket osvenskt, åka runt i bil och skjuta invandrare te. Eller serievåldtäkter. Ändå heter alls våra serievåldtäktsmän Niklas. Så svenskt eller inte är ingen bra måttstock för mig.
Jävligt otrevliga människor dock. Jag avr mest förvånad över att så pass många kvinnor var inblandade, det brukar vara män som står för sånt här.

Kl

Fy fan vilket jävla näste för rasister o SD-anhängare det här forumet har blivit:wtf:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka