Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, dum är jag inte![]()
men för att vara ickerasist tar du upp alla hudfärger du kan ...vit tycker du inte om har jag märkt för de "vita" är rasister...inte de "svarta"
jag undrar hur man kan resonera så som ickerasist
Vad exakt är det du vill få fram? Att det här brottet var en konsekvens av kulturella skillnader och därmed en konsekvens av immigration? Jag ser fortfarande inte hur det spelar någon roll. Eftersom det hela utspelade sig i Sverige så handlar det fortfarande om rasismen i Sverige.
Eftersom rasism på något sätt är att man ser ner på folk av annat ursprung än vad man själv har så är detinte förvånande att rasism märks just där det finns folk med olika ursprung.
Det är ju inte bara vita svenskar som är rasister. Det kan kanske vara svårt att få det att passa in ideologiskt.
Jag tror inte dina teorier om vithet förklarar rasismen faktiskt.
Alltså...hur läser du?
Själv använder du ordet " invandrarrasism" i ett av din första inlägg i tråden....va faan är det?
Vad exakt är det du vill få fram? Att det här brottet var en konsekvens av kulturella skillnader och därmed en konsekvens av immigration? Jag ser fortfarande inte hur det spelar någon roll. Eftersom det hela utspelade sig i Sverige så handlar det fortfarande om rasismen i Sverige.
Aha, då kan vi lägga även rasism i högen "någon annan äger problemet". Skönt!
Vad spelar det ens för roll? Offren bor i Sverige, förövarna bor i Sverige, hatbrottet skedde i Sverige. På vilket sätt har det då inte med svenskar att göra?
Ja, kan du inte räkna ut det så är det ju ditt problem ....eller ?
Det började med en fråga om varför jag ansåg att det var bra att det kom fram att förövarna inte var svenska. En fråga som jag inte kan förstå varför den ställdes, svaret borde vara självklart.
Sedan detta:
Det har alltså inte med svenskar att göra eftersom inga svenskar var inblandade. Jag ville lyfta fram detta eftersom det höjdes många röster som nästan lite väl ivrigt och förtjust hävdade just det, att det handlade om smutsiga svenska rasister.
Sedan påpekade jag att jag tvivlade på att det handlade om svenska rasister eftersom det handlade om våld av en grad som är extremt sällsynt bland svenskar, och det har låtit som att du velat dra ett = mellan svenska rasister och utländska rasister, som att det inte finns några kulturella/praktiska skillnader när det kommer till rasismens uttryck.
Sedan skrev jag inte den sista posten enkom till dig, därav "ni"-riktningen, posten är generell för dem som uppvisar en skepsis inför påstådda skillnader mellan olika folkgrupper (svenskar inkluderade) och inte kan förstå var jag kommer ifrån i mina resonemang.
För att sammanfatta: det är onödigt för oss att kasta bort tid på att diskutera detta lite mer djupgående.
För min del räcker det gott med att dumpa personlig åsikt, med punkt, eftersom jag varken tror på frälsning eller övertalning, åt endera håll.
Ehhh....nä? Man kan inte använda hittipåord och förvänta sig att andra använder samma ord....eller förstår vad man syftar på
Det är ju befängt. Offer och förövare är hemmahörande i Sverige, brottet skedde i Sverige. Det var visst svenska rasister som utförde brottet.Det har alltså inte med svenskar att göra eftersom inga svenskar var inblandade. Jag ville lyfta fram detta eftersom det höjdes många röster som nästan lite väl ivrigt och förtjust hävdade just det, att det handlade om smutsiga svenska rasister.
nä, om man inte kan sätta ihop invandrar o rasism så säger det ju mer än dig än om mig
hen började ju som hittepåord...for exampel
jag brukar förklara mycket med hittepåord och i stort sett alla förstår vad jag menar...men du kanske behöver en bättre förklaring![]()
Ehhh...
Vad är svenskar? När är man svensk?