Nytt rasist-dåd

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare TomasN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 199
  • Visningar Visningar 14 476
Sv: Nytt rasist-dåd

varför återkommer du alltid till svart, vit eller ickevit ...jag tycker du tar fram hudfärger väldigt ofta i dina inlägg.

Vad exakt är det du vill få fram? Att det här brottet var en konsekvens av kulturella skillnader och därmed en konsekvens av immigration? Jag ser fortfarande inte hur det spelar någon roll. Eftersom det hela utspelade sig i Sverige så handlar det fortfarande om rasismen i Sverige.

Ja, dum är jag inte :)

men för att vara ickerasist tar du upp alla hudfärger du kan ...vit tycker du inte om har jag märkt för de "vita" är rasister...inte de "svarta"

jag undrar hur man kan resonera så som ickerasist

Halv knapp

Men gode Gud...

Det Trani försöker få fram är ju att rasism finns inom alla grupper/ nationaliteter. Att det inte är någon hemlighet eller undanskuffat problem i vårt samhälle. Samt att detta hände i Sverige, alltså handlar det om svensk rasism i Sverige

Polisen misstänker hatbrott ( googla för all del hatbrott om ni är osäkra på vad det innebär), media rapporterar om det

Ickevit är ett begrepp från antirasistisk teori. Det är alltså inte jag som har hittat på det. Jag tycker att det är användbart, ffa när det kan fungera som en svensk översättning av otherness.

Martha det går inte att diskutera med dig när du inte ens läser det jag skriver ordentligt.

Ja, dum är jag inte :)

men för att vara ickerasist tar du upp alla hudfärger du kan ...vit tycker du inte om har jag märkt för de "vita" är rasister...inte de "svarta"

jag undrar hur man kan resonera så som ickerasist

Alltså...hur läser du?

Själv använder du ordet " invandrarrasism" i ett av din första inlägg i tråden....va faan är det?

Vad exakt är det du vill få fram? Att det här brottet var en konsekvens av kulturella skillnader och därmed en konsekvens av immigration? Jag ser fortfarande inte hur det spelar någon roll. Eftersom det hela utspelade sig i Sverige så handlar det fortfarande om rasismen i Sverige.

Eftersom rasism på något sätt är att man ser ner på folk av annat ursprung än vad man själv har så är detinte förvånande att rasism märks just där det finns folk med olika ursprung.

Det är ju inte bara vita svenskar som är rasister. Det kan kanske vara svårt att få det att passa in ideologiskt.

Jag tror inte dina teorier om vithet förklarar rasismen faktiskt.

Jag har inte alls påstått att det bara är vita svenskar som är rasister. Tvärtom har jag flera gånger påpekat att jag inte tror så.

Jag har heller inte påstått mig "förklara rasismen". Det var från början en kommentar till dig om kläders symbolvärde.

Miss, är det så att du har som superkraft att du kan läsa mina inlägg medan de bara ser ut som ankbajs för alla andra? O_o

Eftersom rasism på något sätt är att man ser ner på folk av annat ursprung än vad man själv har så är detinte förvånande att rasism märks just där det finns folk med olika ursprung.

Det är ju inte bara vita svenskar som är rasister. Det kan kanske vara svårt att få det att passa in ideologiskt.

Jag tror inte dina teorier om vithet förklarar rasismen faktiskt.

Tack :)............

Det började med en fråga om varför jag ansåg att det var bra att det kom fram att förövarna inte var svenska. En fråga som jag inte kan förstå varför den ställdes, svaret borde vara självklart.

Sedan detta:
Aha, då kan vi lägga även rasism i högen "någon annan äger problemet". Skönt! :grin:

Vad spelar det ens för roll? Offren bor i Sverige, förövarna bor i Sverige, hatbrottet skedde i Sverige. På vilket sätt har det då inte med svenskar att göra?

Det har alltså inte med svenskar att göra eftersom inga svenskar var inblandade. Jag ville lyfta fram detta eftersom det höjdes många röster som nästan lite väl ivrigt och förtjust hävdade just det, att det handlade om smutsiga svenska rasister.

Sedan påpekade jag att jag tvivlade på att det handlade om svenska rasister eftersom det handlade om våld av en grad som är extremt sällsynt bland svenskar, och det har låtit som att du velat dra ett = mellan svenska rasister och utländska rasister, som att det inte finns några kulturella/praktiska skillnader när det kommer till rasismens uttryck.

Sedan skrev jag inte den sista posten enkom till dig, därav "ni"-riktningen, posten är generell för dem som uppvisar en skepsis inför påstådda skillnader mellan olika folkgrupper (svenskar inkluderade) och inte kan förstå var jag kommer ifrån i mina resonemang.
För att sammanfatta: det är onödigt för oss att kasta bort tid på att diskutera detta lite mer djupgående.
För min del räcker det gott med att dumpa personlig åsikt, med punkt, eftersom jag varken tror på frälsning eller övertalning, åt endera håll.

Det började med en fråga om varför jag ansåg att det var bra att det kom fram att förövarna inte var svenska. En fråga som jag inte kan förstå varför den ställdes, svaret borde vara självklart.

Sedan detta:

Det har alltså inte med svenskar att göra eftersom inga svenskar var inblandade. Jag ville lyfta fram detta eftersom det höjdes många röster som nästan lite väl ivrigt och förtjust hävdade just det, att det handlade om smutsiga svenska rasister.

Sedan påpekade jag att jag tvivlade på att det handlade om svenska rasister eftersom det handlade om våld av en grad som är extremt sällsynt bland svenskar, och det har låtit som att du velat dra ett = mellan svenska rasister och utländska rasister, som att det inte finns några kulturella/praktiska skillnader när det kommer till rasismens uttryck.

Sedan skrev jag inte den sista posten enkom till dig, därav "ni"-riktningen, posten är generell för dem som uppvisar en skepsis inför påstådda skillnader mellan olika folkgrupper (svenskar inkluderade) och inte kan förstå var jag kommer ifrån i mina resonemang.
För att sammanfatta: det är onödigt för oss att kasta bort tid på att diskutera detta lite mer djupgående.
För min del räcker det gott med att dumpa personlig åsikt, med punkt, eftersom jag varken tror på frälsning eller övertalning, åt endera håll.

Ehhh...O_o
Vad är svenskar? När är man svensk?

Ehhh....nä? Man kan inte använda hittipåord och förvänta sig att andra använder samma ord....eller förstår vad man syftar på

nä, om man inte kan sätta ihop invandrar o rasism så säger det ju mer än dig än om mig ;)

hen började ju som hittepåord...for exampel :D

jag brukar förklara mycket med hittepåord och i stort sett alla förstår vad jag menar...men du kanske behöver en bättre förklaring :)

Det är ju befängt. Offer och förövare är hemmahörande i Sverige, brottet skedde i Sverige. Det var visst svenska rasister som utförde brottet.

Om förövarna tillhör någon minoritetsgrupp varken förvärrar eller förmildrar det deras handlingar. Nynassarna på 90-talet utgjorde också en minoritetsgrupp.

nä, om man inte kan sätta ihop invandrar o rasism så säger det ju mer än dig än om mig ;)

hen började ju som hittepåord...for exampel :D

jag brukar förklara mycket med hittepåord och i stort sett alla förstår vad jag menar...men du kanske behöver en bättre förklaring :)

Ah...just så var det ja. Du har ju fått för dig att invandrare är en och samma homogena grupp, som dessutom är hatisk, det förklarar ju ditt resonemang

Hen uppkom ur ett behov, vilket saknas i det här sammanhanget

Ehhh...O_o
Vad är svenskar? När är man svensk?

Den frågan verkar vara betydligt svårare för vissa svenskar att besvara än vad det var för 20 år sedan.
Fråga en av alla de invandrare du känner och umgås med, de brukar kunna vara duktiga på att förklara svensken och svenskheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka