Nytt rasist-dåd

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare TomasN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 199
  • Visningar Visningar 14 476
Sv: Nytt rasist-dåd

Den frågan verkar vara betydligt svårare för vissa svenskar att besvara än vad det var för 20 år sedan.
Fråga en av alla de invandrare du känner och umgås med, de brukar kunna vara duktiga på att förklara svensken och svenskheten.

Nu frågar jag dig, du hävdar att inga svenskar var inblandade

Nja jag tycker den på internet rådande (jag ser den inte irl) fixeringen vid etnicitet och folk som begår brott är osmaklig.

Nja jag tycker den på internet rådande (jag ser den inte irl) fixeringen vid etnicitet och folk som begår brott är osmaklig.

För min del handlar det om problemlösning. Många problem bottnar i kulturella skillnader och de kulturella skillnaderna bottnar många gånger i etnicitet. Kan man inte diskutera dem så kommer man heller inte kunna lösa problemen.
Vi är olika och olikheterna kräver olika lösningar.
Idag diskuterar vi alldeles för lite de faktiska problemen och de faktiska skillnaderna.

Det är bara inom judendomen som ras och religion går hand i hand.

Det skulle vara en väldigt vid definition i så fall. Vi är ett folk, inte en ras. Det finns inget genetiskt i att vara jude, vem som helst (som orkar...) kan konvertera. Man kan inte konvertera till en "ras".

För min del handlar det om problemlösning. Många problem bottnar i kulturella skillnader och de kulturella skillnaderna bottnar många gånger i etnicitet. Kan man inte diskutera dem så kommer man heller inte kunna lösa problemen.
Vi är olika och olikheterna kräver olika lösningar.
Idag diskuterar vi alldeles för lite de faktiska problemen och de faktiska skillnaderna.

Nu ordbajsar du bara. Etnicitet betyder grupp av människor. Samhöriga grupper utvecklar gärna egna kulturer - och det sker i alla skikt och innebörder av samhöriga grupper. Det har inget med rasbiologi att göra.

Det är bara inom judendomen som ras och religion går hand i hand.

Det där har du fått om bakfoten.

Judendomen liksom Islam är religioner man bara kan konvertera till och inte ifrån.
Född Jude eller Muslim - alltid Jude eller Muslim.
Men det har inget med genetik att göra.
Alls.

Ah...just så var det ja. Du har ju fått för dig att invandrare är en och samma homogena grupp, som dessutom är hatisk, det förklarar ju ditt resonemang

Hen uppkom ur ett behov, vilket saknas i det här sammanhanget

Oh hoppsan, nu blev det väl lite väl mycket hittepå här :o

Judendomen liksom Islam är religioner man bara kan konvertera till och inte ifrån.
Alls.

Det är ju upp till en själv hur man ser på det. Om man som muslim eller jude anser att man kan konvertera från så kan man. Ingen annan skall ha rätt att klistra etiketter på folk.

Alls.

Nej men va? Självklart vill ingen religion att dess anhängare konverterar till en annan tro och därmed gör de också sitt bästa för att skrämmas, men oavsett vad religiösa texter och ledare hotar med, så är det vad individen identifierar sig med som måste vara det viktiga.

En nära vän till mig har konverterat från islam till kristendomen och bor dessutom i ett muslimskt land. Har även en bekant som är född jude men som inte alls identifierar sig med judendomen och har massor av vänner med muslimsk bakgrund som kallar sig ateister.

Det är ju upp till en själv hur man ser på det. Om man som muslim eller jude anser att man kan konvertera från så kan man. Ingen annan skall ha rätt att klistra etiketter på folk.

Man kunde ju önska att det var så.
Men tyvärr så sätter omvärlden etiketter på andra människor.
Vilket är och har varit ett stort problem.

Jag har redan svarat på detta men tar det väl en gång till, lite tydligare.
Det spelar bara roll så länge en förväntan/fördom om dess motsats existerar.
I detta fall var det många som både i media och på olika forum drog växlar om att det var svenska rasister som stod för dådet.

Bortsett från att brottet i sig tydde på motsatsen, och bortsett från att den här typen av uttryckt rasism inte är typiskt för svenskar, så gav de snabbt dragna växlarna en signal om temperatur och status på hur långt det är kvar för att ens vara i närheten av ritbordet för problemlösning.

Jag hoppas verkligen jag missförstår dig för jag läser att invandrare är mer våldsamma än svenskar...

Nej men va? Självklart vill ingen religion att dess anhängare konverterar till en annan tro och därmed gör de också sitt bästa för att skrämmas, ....

Det största problemet är inte inom religionen utan de som står utanför.

Holocaust.
Den gick det inte att konvertera ut ur.

Och så är vi tillbaka på rasismen.
Man kan se sig som hur Svensk som helst men ändå bli utsatt för rasism från de som anser sig som mera riktiga Svenskar.

En liten fundering bara,om det nu inte skulle vara SD anhängare,utan svenska islamister från Mellanöstern,kommer vi någonsin att få reda på det då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka