Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?
Vilda djur får väl inte hållas av privatpersoner? Du måste väl ha tillstånd för att driva djurpark för att få hålla vilda djur?
Jodå, man får ha vilda djur, men det finns begränsningar som innebär att somliga arter ska ha papper (tänker typ cites), somliga djur kräver att även privatpersoner får följa djurparksregler när djuren inte räknas som husdjur, och så får man som privatperson inte ha diverse svenska djur, rovdjur (förutom hund, katt, iller och grävling) och primater.
Själv har jag tex haft gambiska jättekindpåsråttor, de räknas som vilda djur så man får gå på djurparksregler som såvida det inte ändrats sen min tid sa 20 kvm bur. Likadant gäller för tex afrikanska pygméigelkottar. Jag har idag bla tamråttor och tammöss, som är precis samma arter som vi har vilt här i Sverige om än förädlade sådana efter några hundra års avel, men när jag ville försöka importera gråsparvar födda i fångenskap fick jag bara ett blankt nej med hänvisning till att det är svenska djur. Var gränsen går där vete sjutton.
Just kapybaror vet jag att nån smålänning skaffade. Det krävde en del tillstånd och sådär, däremot är jag osäker på om han behövde tillstånd för kapybarorna i sig - det involverade en hel del byggande och så skulle han föda upp till slakt så lite skillnad mot husdjurshållning är det ju.
Själv vill jag någon gång i livet skaffa nordamerikansk opossum, skunk och sengångare. Skunk får förbli en dröm då den räknas som rovdjur och således är off limits men opossum och sengångare får man ha, möjligtvis att det kan krävas papper beroende på sengångarart. Och GP-råtta
ska jag ha igen, underbarare djur går inte att hitta