Nytt stalltäcke, tack!

Harbor

Trådstartare
Vår klippta ponny har hela vintern haft ett Bucas stable light täcke inomhus. Köper aldrig mer ett sånt. Det sitter illa, skaver på bogen (det gör i och för sig grannhästarnas täcken också), och det är stelt, oformbart och smutsigt.
Skulle vilja skaffa ett annat täcke, men det får inte vara för tjockt. Har nån att rekommendera nåt superbekvämt och användningsbart täcke?

Sv: Nytt stalltäcke, tack!

Jag tycker om Horseware och shiretäckena. Finns i lite olika tjocklekar. Jag har inte haft skav av dessa. På horseware har jag haft både amigo och rambo och varit mycket nöjd med båda.

HW Amigo insulator medium (150g) är ett jättebra lite tunnare stalltäcke. Mycket prisvärt :)

Håller med om detta. Dock upplever jag inte Amigo-täcket som särskilt hållbart, väldigt tunt yttertyg. Men det är ändå ett täcke jag kan rekommendera, och det har ett bra pris.

HW Amigo insulator medium (150g) är ett jättebra lite tunnare stalltäcke. Mycket prisvärt :)

Detta har jag! Sitter verkligen helt super på min donna! Har både Shires och Amigo i hennes garderob. Allt annat skaver och sitter illa.

Även om hon gått rakad hela vintern så har hon inte ett skav!

32013624.jpg

ja absolut ett Amigo insultor 150 grams! De är prisvärda, sitter bra och ger inga skav :)

Håller med ovan talare om att Amigo Insulator 150g ger absolut inga skav. Jättebra passform och lagom varmt. :love:

Säger som de andra, alla mina hästar står numer med Amigo täcken, finns i 150g och 300g, jag har ett av varje till hästarna.
de sitter kanon! är lätta och skaver inte, hasar inte bak.

kan bara hålla med har ett 150g och det har inte gett nåt skav på nån av hästarna och sitter bra även ifall det är 2 helt olika typer...

Horseware Amigo är dom bästa om dom lätt får skav, dessutom väldigt bra passform och lättviktiga och inte allt för dyra.

Finns i olika tjocklekar så är bara att ta det man behöver.
Är dom enda jag använder i princip.

Sverigetäcket har ett i två tjocklekar, som har så glatt innertyg att de helt enkelt nog inte går att få skav. Har det tunnare som dessutom är ställbart i halsen. Riktigt bra. Är dock för tunt i mitt helkalla stall med full nockhöjd så idag när det är 15 minus tex har mina två ston Shires lite tjockare innetäcken. Mkt prisvärda. absolut inget skav, men är lite vid i bogen för den smäckrare av dem.

Även jag stämmer in i kören och säger Horseware Amigo. Ger inte skav ens om storleken är lite fel (min t ex är en 130 cm i ryggen och en 125 i bogen, och får ha 130 cm täcken. Noll skav trots klippt och täcke dygnet om).

Smutsigt är väl dock inte täckets fel kanske.. Ett 150 gr Amigo i strl 130 går utmärkt väl att tvätta i en vanlig LITEN tvättmaskin dock, vilket jag tycker är ett plus.

*delvis kl*

Det känns lite som att hela buke blivit smått fanatiska på HW :angel:

Jag blev fanatiskt för många år sedan eftersom grannstuteriet nästan bara hade HW :love:

Tror det mycket beror på Amigo-linjen. Priset på den är ju milt sagt överkomlig, och den har utökats kraftigt sen den kom, så fler har provat. Och upptäckt att det är bra täcken till ett pris som faktiskt inte är högre än för många märkeslösa täcken tom.

Men ja, man blir lätt fanatisk och vill tipsa 'alla' =)

Även jag stämmer in i kören och säger Horseware Amigo. Ger inte skav ens om storleken är lite fel.

Och jag har helt annan erfarenhet.. Har alltid varit HW frälst och då framförallt använt Amigo till mina hästar. Dessvärre kan min nya häst absolut inte ha Amigo, trots rätt storlek. La på ett 150 gr och på bara en vecka så var det skav på båda sidor på bogen, täcket är rätt i storlek men sitter lite lågt i bogen, har provat en storlek mindre (145 cm) men då gick det inte att knäppa fram i bogen istället (för kort)..
Så till nya pållen har jag köpt Bucas Irish Stable Light och det sitter som en smäck och skaven är som bortblåsta :)

horsware-täckena är super.
Men i vinter har min helklippta häst haft innetäcke från Weatherbeeta, 2st i olika tjocklekar beroende på hur kallt det varit. De har varit jättebra. Har blankt tyg på hela insidan så de glider över pälsen. Inte ett skav har jag sett till och hon har ändå på sig dem hela tiden -även ute (med ett utetäcke ovanpå).

155276_10150097259850400_597750399_7823338_7752426_n.jpg

Liknande trådar

Utrustning Måste nog skaffa nytt vintertäcke till pållen, men kan inte bestämma mig. Det måste vara ordentligt varmt då hon förra vintern frös med...
Svar
5
· Visningar
1 545
Senast: orion_x
·
Utrustning Tjoho, nu behöver min häst ett nytt stalltäcke. Jag har haft oturen att dels bli av med 4 stycken superfina som någon som flyttat ifrån... 2
Svar
31
· Visningar
2 640
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S