Nytt träns!

Fanny112

Trådstartare
Nu är det dags för mig att ge mig ut i tränsdjungeln (hur det nu ska sluta...) och jag har spanat in några träns som jag är väldigt sugen på. De träns som jag har fastnat för är PS high jump, Dyon med dubbel nosgrimma, Dyon the difference, shape by House of carisma och Stübben freedom. Någon som har erfarenhet av något av dessa tränsen och kan komma med lite tips som till exempel vilket man borde köpa och vilket man inte borde köpa, hur man tar hand om det på bästa sätt osv.
Hade varit jättetrevligt att få höra era erfarenheter!
 
Det beror helt och hållet på vad du och din häst har för behov.

Hur din häst ser ut, anatomiskt, spelar stor roll. Ingen av mina, två, hästar kan ha träns som är 'utskurna' för öronen. Den ena får för kort mellan 'hålen' och tränset klämmer då på öronen. Den andre får för långt mellan hålen och, även om hon är en snäll å fin häst, slutar det då med att hon olyckligt står med öronen rätt ut.

Tycker du att din häst har problem med tex tryck på nacken, orolig i munnen eller liknande? Varför är du i behov av ett av dessa träns?

Vissa av dessa träns har en väldigt speciell form, och passar inte alla hästar. Vissa hästar "tål" inte heller tryck var som helst och kan reagera på tex ett väldigt brett nackstycke eller ett nackstycke som ligger långt bak (såg en häst som INTE uppskattade Dyon's Difference träns utan helt sonika ställde sig upp i stallgången varje gång det prövades)

Av de ovan föreslagna märkena så tycker jag att PS har svajigast kvalité på lädret. Speciellt för det priset de har på sina saker.

Ta hand om dem gör man på samma sätt som vilket annat träns som helst. En bra lädertvål + läderfett av någon sort (utan mineralolja) när det är smutsigt. Jag brukar själv också alltid fetta in läder som blivit blött (om det tex regnat på det) för jag upplever att lädret annars torkar ut och blir stelt.

Det bästa är om man kan testa tränsen, speciellt eftersom de är så pass dyra. Det finns liksom inget som säger att din häst måste gilla dem, bara för att du gör det.
 
Elo har skrivit ett jättebra inlägg ovan!

Men annars, mina spontana tankar:
Var noga med passformen så att inte det anatomiska istället börjar klämma någonstans. Har sett många dåligt inpassade anatomiska träns............
Vad det gäller skötselråd är det som vanligt läder, vilket som helst. Jag föredrar Stübbens sadeltvål t.ex.

Annars, mina spontana åsikter om respektive träns:

PS High Jump: Rätt så risig läderkvalité (PS överlag). Däremot rätt bra passform på många.
Dyon - Dubbel: Väldigt skarp nosgrimma.
Dyon - Difference: Säljs det fortfarande? :confused: Var i ropet i mitten av 00-talet (typ 06-08).
Shape of Charisma: Aldrig hört talas om.
Stübben Freedom: Ser ut att vara lite svårinpassat, men annars har jag väl inte så mycket åsikter. Aldrig sett irl.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på att köpa ett hackamore från PS of sweden, då de kostar så pass mycket vill jag gärna höra för och nackdelar om tränsen...
2
Svar
26
· Visningar
4 622
Senast: Zoya
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 086
Utrustning Min ponny gillar inte träns som går över tänderna, som aachenträns. Vi har försökt med många olika träns från olika anatomiska märken...
Svar
16
· Visningar
1 948
Senast: Itzyditzy
·
Fälttävlan Det har ju varit mycket snack om PS-tränsens "vaggor" i dressyrvärlden på sistone. Vad jag har läst mig till i TR för fälttävlan ska...
Svar
0
· Visningar
1 279
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp