Träns som inte går över tänderna

Nenne45

Trådstartare
Min ponny gillar inte träns som går över tänderna, som aachenträns. Vi har försökt med många olika träns från olika anatomiska märken men inget går han bra på, därför köpte vi ett micklem. Nu går han på High jump från PS of Sweden samt micklem, och funderar på att köpa jump off från PS. Jag har kollat runt för att hitta fler träns som inte går över tänderna som jag kan variera med, men hittar enbart de ovan och pullarträns. Vet ni några fler träns som skulle funka? Jag tävlar så träns utan nosgrimma är inget alternativ. (Jag vill inte ha några kommentarer om att han inte vill ha något över tänderna, utan bara tips på träns som skulle funka!)
 
Jag fattar inte - över tänderna?

Syftar du på nosgrimman? Engelsk, hannoveransk, achen och pullar är de som finns att tillgå. Och varianter på dem.
 
Jag förstår inte heller helt hur du menar.

Men du har ju två träns som funkar, behöver du mer? Båda är väl dessutom godkända för tävling (så länge man sätter käkrem på PSet)

Annars hade jag föreslagit remontnosgrimma (också kallad hannoveransk)
 
Jag vet inte om dessa är godkända för tävling, men det finns träns där nosgrimman bara är en rem som går igenom hål i sidostyckena. Tittar du noga syns det på bilden. Eftersom nosgrimman sitter i sidostyckena så kan man ha den jättelöst utan att det glappar eller ser konstigt ut, plus att jag upplever att nosgrimman ligger an mindre just över tänderna eftersom sidostyckena nästan håller ut den. Tränset är tänkt att man ska kunna ta av bettet och använda det som grimma vid behov.
katrinandsandra_0829.jpg
 
High jump och Micklem är väl de som kommer närmast utan att vara remontnosgrimma. Annars är det bara remontnosgrimma.

Varför måste du ha så många att växla med. Om du rider med HJ och micklem och lite utan nosgrimma (eller med löst spänd engelsk bara) så är det väl löst.

Jag har en där varken tryck utifrån på tänderna eller trycka upp bettet funkar. Dvs det finns i princip EN nosgrimma som funkar och det är high jump. Så jag använder HJ, och varvar med att ha bara engelsk löst spänd (ett Hunterträns men man kan ju ta vilken man vill). Jag ser inte behovet av att ha mer än tre (fyra om du i ditt fall skaffar en remont med) alternativ? Du får nog utveckla din fråga? =)
 
High jump och Micklem är väl de som kommer närmast utan att vara remontnosgrimma. Annars är det bara remontnosgrimma.

Varför måste du ha så många att växla med. Om du rider med HJ och micklem och lite utan nosgrimma (eller med löst spänd engelsk bara) så är det väl löst.

Jag har en där varken tryck utifrån på tänderna eller trycka upp bettet funkar. Dvs det finns i princip EN nosgrimma som funkar och det är high jump. Så jag använder HJ, och varvar med att ha bara engelsk löst spänd (ett Hunterträns men man kan ju ta vilken man vill). Jag ser inte behovet av att ha mer än tre (fyra om du i ditt fall skaffar en remont med) alternativ? Du får nog utveckla din fråga? =)

Jag vill veta om det finns fler träns som skulle kunna passa min ponny bättre än de jag känner till. Pullarträns vad jag hittat är inte tillräckligt anatomiska så där går även det bort. Jag vill ha ett nytt dressyrträns, men eftersom han inte går bra på tex remont så vill jag veta vad det finns för fler alternativ som skulle funka.
 
Varför behöver du ett annat träns, som det låter på din text så funkar nuvarande träns?

Det är lite komplicerat, men upplever att han går bättre i dressyren på HJ som är mer anatomiskt än micklem. Tyvärr är mitt HJ lite äldre (april 2016), och har därför inte valbara vaggor vilket gör att jag inte får tävla med det i dressyren. Jag tävlar fälttävlan. Då vill jag veta vad det finns för fler alternativ på anatomiska träns som inte trycker över tänderna innan jag köper ett nytt.
 
Jag fattar inte - över tänderna?

Syftar du på nosgrimman? Engelsk, hannoveransk, achen och pullar är de som finns att tillgå. Och varianter på dem.

Achennosgrimman går över tänderna, runt mulen (över bettet alltså) och därmed även över tänderna. High Jump går inte över tänderna, inte micklem heller.
 
Det är lite komplicerat, men upplever att han går bättre i dressyren på HJ som är mer anatomiskt än micklem. Tyvärr är mitt HJ lite äldre (april 2016), och har därför inte valbara vaggor vilket gör att jag inte får tävla med det i dressyren. Jag tävlar fälttävlan. Då vill jag veta vad det finns för fler alternativ på anatomiska träns som inte trycker över tänderna innan jag köper ett nytt.

Det räcker ju att köpa nya sidostycken :)
 
Tror att Antares har något slags anatomiskt pullarträns?:idea:
Tror att det heter "Antares origin pullarträns" eller liknande?:) Ligger nog i samma prisklass som PS skulle jag gissa på.
 
Det är lite komplicerat, men upplever att han går bättre i dressyren på HJ som är mer anatomiskt än micklem. Tyvärr är mitt HJ lite äldre (april 2016), och har därför inte valbara vaggor vilket gör att jag inte får tävla med det i dressyren. Jag tävlar fälttävlan. Då vill jag veta vad det finns för fler alternativ på anatomiska träns som inte trycker över tänderna innan jag köper ett nytt.

Köp bara nya sidostycken då, inte alls så dyrt som ett nytt träns. Eller så tar du sidostycken från ett annat träns när du ska tävla, så behöver du inte köpa något nytt alls, och så kan du fortfarande ha vaggorna hemma :idea:
 
Det är lite komplicerat, men upplever att han går bättre i dressyren på HJ som är mer anatomiskt än micklem. Tyvärr är mitt HJ lite äldre (april 2016), och har därför inte valbara vaggor vilket gör att jag inte får tävla med det i dressyren. Jag tävlar fälttävlan. Då vill jag veta vad det finns för fler alternativ på anatomiska träns som inte trycker över tänderna innan jag köper ett nytt.

Du kan ju klippa av vaggorna. Det har jag gjort på mitt gamla PS träns. Hästen trivs lika bra utan vaggorna med det tränset! :)

Såg även nu att man kan köpa lösa sidostycken på deras hemsida!
 

Liknande trådar

Utrustning Blir galen! Min gamla pannlampa gav upp efter många års trogen tjänst och jag tänkte passa på att försöka hitta en som funkar bättre för...
2
Svar
29
· Visningar
1 916
Senast: Snubbelfot
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: Stinaelin
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 551
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp