Nytt träns?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Linn_89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 875
L

Linn_89

Har läst tråden om ldäervård ovan..men jag fick inga bra instruktioner vad gäller nya träns..Hur sköter man dem på bästa sätt?

Jag vill att mitt träns ska vara mjukt och snyggt (är rätt mjukt även ny, nyss uppackat ur kartongen :D) men inte sidostyckena och tyglarna... Hur ska jag få hela tränset fint..

Ska jag smörja med balsam (effax) ?, eller är det bättre att smörja med glycerintvål (lite, lite vatten mcyket tvål) en gång för att mjuka upp det??

Hjälp!! :confused:

Sv: Nytt träns?

Jag har hört att man ska smörja sina nya lädersaker innan man använder dom första gången. Det är väl bra att smörja ofta också, först med nån lädertvål sen med olja eller nån kräm. Har även kompisar som låter deras lädersaker ligga i en plastpåse med läderolja i ett dygn så de blir mjukt, har själv inte provat det, men de kasnek funkar!? ;)

Du kan fukta det först och sedan smörjer du med din Effax ett par gånger. Fukten öppnar upp porerna så att smörjan tränger in. Du kan värma in smörjan med hårtorken. Då har du förlängt livet på ditt nya träns avsevärt! Lägg det för allt i världen inte i olja och "marinera" , för mycket olja gör det hela sladdrigt!

Ett helt ok tips!

Var bara försiktig med hårtorken......
FÖR mycket värme är inte bra för lädret.

Man kan ckså grundolja grejorna rejält.
Detta skall göras i omgångar (!!!) alltså, DRÄNK INTE grejorna i olja, utan ta lite olja, och smörj många gånger med 1 dags melanrum.

Hug your horses!

*/Mike - Hästsaelmakarna på Fredriksdal

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte ett begagnat distansträns i biothane och tyckte det var lite hårt men reflekterade inte över det förrän jag köpte ett par...
Svar
2
· Visningar
1 019
Senast: Ajda
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 754
Senast: Alexandra_W
·
Western Jag fick ett nytt träns av mig själv i födelsedagspresent. Ett jättefint träns med samma mönster som sadeln. Såg inte alltför illa ut på...
Svar
12
· Visningar
3 735
Senast: Liten
·
Utrustning Hejsan! Ett träns jag har har blivit "geggigt", det är liksom flottigt och klibbigt och om man gnuggar lite lossnar det något svart från...
Svar
6
· Visningar
3 881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka