Nytt träns!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 928
J

Jeeves

Shoppade nytt Döbertträns till cobben häromveckan men får inte till passformen riktigt:(

Alltså det passar i storlek i sidostycken, pannband och käkrem. Nosgrimman köpte jag faktiskt den där "feta" aachengrimman, har aldrig haft en sån innan utan alltid remont. Snokremmen är perfekt men överdelen är knäppt i yttersta hålet och eftersom det är så tjockt/brett så vinklas tränsringarna utåt!:confused: Ser inte klokt ut.

Bettet kan inte sitta lösare så det är inte det att det sitter galet upphissat, nosgrimman sitter precis så högt den kan komma.
Är jag bara ovan att se denna typ av nosgrimma eller vad?

Ni som har en sån (45mm ) - vad säger ni?

Sv: Nytt träns!

På min häst blir det så med de flesta breda engelska nosgrimmor. De är oftast så tjockt stoppade och trycker ju då automatiskt ut sidostyckena från hästens huvud och bettringarna åker självklart med... mycket irriterande. Sedan brukar även pullback knäppningen göra det hela ännu lite klumpigare.

Har en bred från Stübben som är bred men "platt" i stoppningen, den funkar det bra med.

Det är därför jag aldrig köper "feta" nosgrimmor längre, det är väldigt svårt att få dem att sitta snyggt.

Undra om det kan ha att göra med huvudformen på vissa hästar? :)

Skit - jag som för en gångs skull köpte en sån där fet nosgrimma:(! Jag fick för mig att det skulle passa honom, han får så långsmalt huvud med remontgrimma. Jag brukar annars mest bry mig om det praktiska.

Ja pull-backen gör den kanske lite onödigt klumpig men samtidigt tycker jag att det kanske blir behagligare med den typen av knäppning för hästen.

Konstigt dimensionerad är den dock i och med att snokremmen är perfekt i längd medans den övre precis går att knäppa, sitter i yttersta hålet. Hoppas att den töjer sig lite:crazy:.

Kanske man kan hitta ett tränsbett med mindre ringar så att de hamnar under nosgrimmans underkant:confused: För att undvika att det sticker ut så där menar jag.

Jag har försökt med bridongbett men iom att sidostyckena fortfarande står ut så blir det samma ändå...

Men har kollat på massa bilder på hästar med feta nosgrimmor, vissa verkar ha samma problem, andra inte. Kanske våra hästar har för "kort" huvud eller vad man ska säga?

Stoppningen brukar ju tryckas ihop lite så då får du säkert dra något hål till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka