Nytt utbrott av hästinfluensa

(UNT)
Ett antal fall av hästinfluensa har rapporterats i Uppsala län den senaste tiden. Men den epidemi som drabbat andra delar av landet hårt verkar nu ha nått sin kulmen. Flera travbanor har hållits stängda och nu diskuterar Svenska travsportens centralförbund att införa obligatorisk vaccinering av travhästar redan nästa år.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=72-AV_ID=843817,00.html
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Grundar du detta enbart på Civil Actions uttalande i denna tråden eller anser du att travsport generellt är oseriös? De styrande eller de aktiva?

Om reglerna hade funnits just nu och sedan inte kontrollerats så hade det ju varit oerhört oseriöst.
Men nu så var det ju tack och lov inte så.

Sedan så tänkte jag även på alla andra dumheter som det skrivs om i media om travsporten.

Så jag vet ärligt talat inte vad jag skall tro.

Men STC verkar oerhört kunniga och seriösa.
Så dem borde jag inte ha dragit in i mina beskyllningar.
Ursäkt från mig där.

Jag har alltid betraktat travsport som en seriös och vuxen sport - så jag vädrade nog litet av min personliga besvikelse där.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Så du litar inte på veterinärer?
Så tragiskt.
De har utbildat sig i 5½ år för att kunna ta hand om och rädda våra sjuka djur.
Det tycker jag kräver en viss respekt.

Jag kan inte som häst människa ha respekt för en DV som kommer ut och säger till mig att hästar mår bäst av att bli vaccinerade.
Men såklart är det en stor merit att ha klarat av det hela.

Och en fråga varför ska man lita på alla yrkesmän?
Jag litar inte på många veterinärer nej. Jag brukar kunna lita på sunt förnuft och kunna bolla ideer med en veterinär är viktigt. Men jag skulle inte lita 100% på en veterinär varje gång som många framför allt inom ridsporten gör.
Jag tycker det rings till veterinär lite för ofta för småsaker och petitesser. Som hjälp min häst har ett balltramp jag måste ringa vet så han får komma och tvätta. Det var det löjligaste jag hört i ett stall. :rofl:
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

För att få lasta ur på ridtävling får det ej ha gått mer än ett år sedan senaste vaccinationen och det är exakt på dagen, men jag brukar alltid vaccinera några månder innan för bästa skydd och för att slippa vara ute i sista minuten.

En liten sak bara vi tävlar inte 3-6 gånger om året vi gör kanske 20-30 tävlingar med en häst vi kan inte ha "några månaders" framförhållning.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Grundar du detta enbart på Civil Actions uttalande i denna tråden eller anser du att travsport generellt är oseriös? De styrande eller de aktiva?

Jag tror att denna person inte vet ett dugg om hur ett travstall fungerar eller hur en travares liv går. Och därför anser hon/han att mina inlägg är oseriösa.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Jag vet en massa om hur det går till i travstall.

Och därför så anser jag dina inlägg oseriösa.

De seriösa människor som jag känner som ägnar sig åt trav tuggar då definitivt inte på som du gör.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

En liten sak bara vi tävlar inte 3-6 gånger om året vi gör kanske 20-30 tävlingar med en häst vi kan inte ha "några månaders" framförhållning.

Så era travhästar vilar aldrig under ett år??? Inte ens 3 dagar som gäller vid vaccination?? Stackars krakar som inte får någon viloperiod, inget sommarbete heller då???
Våran tävlingsponny vilar både på vintern och får sommarbete med helvila och hon tävlar ca 15-20 tävlingar per år!!
Undervintervilan passar vi på att vaccinera.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Så era travhästar vilar aldrig under ett år??? Inte ens 3 dagar som gäller vid vaccination?? Stackars krakar som inte får någon viloperiod, inget sommarbete heller då???
Våran tävlingsponny vilar både på vintern och får sommarbete med helvila och hon tävlar ca 15-20 tävlingar per år!!
Undervintervilan passar vi på att vaccinera.

Vi "vilar" aldrig våra hästar dom tränar hela tiden men man ändrar träningen från lättare träning inför tävling till tung vinter träning för styrka och "laga" muskler och så vidare. Man har även hästar som startar 12 månader om året utan att ta någon skada av det.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Så era travhästar vilar aldrig under ett år??? Inte ens 3 dagar som gäller vid vaccination?? Stackars krakar som inte får någon viloperiod, inget sommarbete heller då???
Våran tävlingsponny vilar både på vintern och får sommarbete med helvila och hon tävlar ca 15-20 tävlingar per år!!
Undervintervilan passar vi på att vaccinera.

Kan bara svara för hur jag gör ;

Mina travisar vilar 3-4 dagar efter vaccination samt avmaskning. De 2 första dagarna skrittar jag dem & sen kör jag på som vanligt.

Sommartid går mina ute på "bete", men tränas /tävlas samtidigt. De kommer in 2 dygn innan tävling för att vila upp sig. De får även tussa inne en natt efter tävling. Krafft foder får de 4 ggr/dagen, de som tränas lugnare får bara krafft morgon & kväll. De fodras även med hö vid behov.

Och mina mår mkt bra, lugna & trevliga individer.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Jag tror att denna person inte vet ett dugg om hur ett travstall fungerar eller hur en travares liv går. Och därför anser hon/han att mina inlägg är oseriösa.

Det skadar inte att vara lite ödmjuk. Du är dåligt påläst om vilka regler som gäller, för fram dina åsikter att du vet bättre än t ex STCs chefsveterinär på ett ganska otrevligt sätt och går på som om ingen mer än du begriper någonting. Dessutom påstår du att STC har ett regelverk som inte överhuvudtaget följs upp, vilket är osant.

I dagsläget (efter allt krångel med inställda och flyttade tävlingar) tror jag att de flesta aktiva inom travet är för ett vaccinationstvång.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Men även STCs veterinärer förespråkar vacc inte bara vi okunniga DV!
PL

STCs veterinärer tycker enbart de som "folket" tycker det som låter bäst för att minska den negativa syn på travet som finns idag jag har diskuterat lite med Peter Forsberg och han är mycket trevlig och kunnig men han har problem med att många ifrågasätter allt vi gör inom travet. Han försöker vara alla till lags och det är bra i vissa fall men det går inte alltid.
Och jag säger inte att alla DV är okunniga men det är många många som är ny utbildade och inte vet mycket om häst.
De som hållit på länge har man en annan respekt för man märker enkelt om en veterinär har vanan inne eller om de kan häst över huvud taget.
Jag gillar inte nya DV som kommer ut och påstår att dom vet så himla mycket. Att bara vara veterinär utbildad innebär inte att man kan lika mycket som en veterinär som jobbat i 10-20 år. Därav åker jag hellre till en veterinär station än ringer till DV.

Jag har inte sagt något ont om dig PL du och jag kan ha bra diskussioner/dialoger utan att det går överstyr vilket det ofta gör för mig och de DV vi har här omkring. Dock så är de för det mesta unga och ny utbildade och ofta utan hästkunskaper i grunden tror nog att bonden på andra sidan vägen skulle älska våra DV då dom kan kor och grisar på sina 5 fingrar.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Så du menar att PF stöder ett vaccinationstvång bara för att vara folk utanför travet till lags? Stämmer inte md min syn på honom. Vid senaste lokala utbrottet såg jag hur hårt det drabbade både banan o den lokala kliniken. Ridstallen drabbades inte alls.
PL
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Det skadar inte att vara lite ödmjuk. Du är dåligt påläst om vilka regler som gäller, för fram dina åsikter att du vet bättre än t ex STCs chefsveterinär på ett ganska otrevligt sätt och går på som om ingen mer än du begriper någonting. Dessutom påstår du att STC har ett regelverk som inte överhuvudtaget följs upp, vilket är osant.

I dagsläget (efter allt krångel med inställda och flyttade tävlingar) tror jag att de flesta aktiva inom travet är för ett vaccinationstvång.

Jag skulle vilja veta lite mer om vilka som är för det. Knappast alla de som förlorat en häst för en allergisk reaktion mot vaccinet. Alla de som sitter på skyhöga veterinär kostnader då de trott att vaccinet skulle mildra symptomen men gjorde att hästen fick bestående men och aldrig blev någon tävlingshäst?
Att ha veterinär ute och kolla till hästen dagligen och ge dropp osv kostar skjortan. (vet inte hur mycket försäkringen tar dock om den tar något)
Jag anser att jag har ganska klart för mig när det gäller vaccinationer.

Eller är det bara de som förlorar pengar på att tävlingarna flyttas lite?
Eller att de får jobba lite extra för att administrera om detta?
Jag tror inte de aktiva bryr sig specielt mycket om de får tävla på Åby eller Axevalla. Det är ju samma pengar och du möter samma hästar.

Jag har aldrig sagt att jag vet bättre men att inte föra en dialog med de aktiva utan enbart med vissa organisationer tycker jag är fel. Att jag kan verka otrevlig är att jag ofta skriver på ett aggressivt sätt. Att säga att jag är dåligt påläst är nog kanske rätt i säg då reglerna är suddiga och jag inte ser att alla regler följs på tävlingar och så vidare. I mitt kontakt nät har jag en del som brukar veta sånt här och jag lyssnar mera på dom än att sitta och lus läsa alla regler som finns på travsport.se. De flesta regler angår inte mig för dagen då jag bara har unghästar.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Så du menar att PF stöder ett vaccinationstvång bara för att vara folk utanför travet till lags? Stämmer inte md min syn på honom. Vid senaste lokala utbrottet såg jag hur hårt det drabbade både banan o den lokala kliniken. Ridstallen drabbades inte alls.
PL

Inte bara därför men till en del. Det är ingen som har tillfrågat oss i BTR (B tränarnas riksförbund) på lokal nivå vad vi tycker om ett tvång på vaccinationer.
Det vart en ganska hets diskussion om detta då jag var i Östersund på deras tränar möte förra året. Det var bara 2 som ville ha vaccinations tvång.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Men alla ATG o STC veterinärer har hela tiden förespråkat vaccnation trots att reglernaförra gången gav ny teknik företräde framför uppdatering!
PL
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Ja de förra bestämmelsern var orimligt hårda ffa när det gällde det vaccin som faktiskt fungerade(jag var faktiskt med på den tiden)! Man få till bestämmelser som går att kombinera med träning o viloperioder(för de har du väl?)även om det till en del minskar skyddet.
PL
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Ja de förra bestämmelsern var orimligt hårda ffa när det gällde det vaccin som faktiskt fungerade(jag var faktiskt med på den tiden)! Man få till bestämmelser som går att kombinera med träning o viloperioder(för de har du väl?)även om det till en del minskar skyddet.
PL

Ja en veckas vila skadar ju inte :) men det jag ser är ofta risken att hästen kan bli sjuk redan av vaccinet. (tycker att 1-5 döda/skadade hästar är för mycket) av vaccinet. Men om det kan få ett vaccin som fungerar effektivt och har minimala bieffekter så är jag på. ;)
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Säg detta till PF! För mig som sett effekterna av utbrotten o diskuterat saken med PF o banveterinärer vekr du inte veta vad du talar om.
På den tiden vaccination var obligtoriskt blev jag kontaktad av x antal amatörer i den lägre ligan som villa betala ör vaccin o vaccination bara de slapp, dock aldrig av någon proffsrtänare.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Sugen på att lära dig någon ny sport? Det är aldrig för sent, som man lite käckt brukar säga. Men det är ju sant...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
854
Senast: Aylen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp