Nytt vaccin mot kvarka!

Huntress

Trådstartare
Tydligen så har det tagits fram ett nytt vaccin mot kvarka, och det är nu tillgängligt i Sverige. Någon som hört något om det? Är det ett bra vaccin, dvs ska man överväga att vaccinera mot kvarka? :confused:

Så här står det i alla fall på www.stallmagasinet.com :

"Nu kan utbrott av kvarka förebyggas. För första gången kan svenska hästägare skydda sina hästar genom ett nytt EU-godkänt vaccin. Vaccinet finns nu i Sverige. Kvarka är en av de vanligast förekommande smittsamma luftvägssjukdomar hos häst. Det vaccin som nu tagits fram är ett resultat av 12 års intensiv förskning och utveckling.

Kvarka är en lömsk och kostsam sjukdom. Den kan åsamka hästen stort lidande. För drabbade ridskolor och tävlingsstallar innebär ett utbrott svåra ekonomiska förluster. Det kan handla om miljonbelopp när stall tvingas stänga fär att hindra att smittan sprids vidare. Kvarka är, kort sagt ett gissel för både för hästar och deras ägare.
Kvarka orsakas av en streptokockbakterie, släkt med den som ger människor halsfluss- De vanligaste symtomen är svullna lymfkörtlar och bölder i huvud-halsområdet, varigt näsflöde, hosta och feber. Sjukdomen är besvärlig och smittsamt. Därför måste ett infekterat stall hållas isoleras i minst 20 dagar efter det att den sist insjuknande hästen inte längre visar symtom, säger regler från Statens jordbruksverk.

Kvarkabakterien kan vara svår att hitta vid provtagning, även om hästen är smittad. Det nya vaccinet tillverkas och marknadsförs av Intervet, ett dotterbolag i Akzo Nobel koncernen. Intervet är ett av de tre största veterinärläkemedelsföretagen i världen och marknadsledare i Sverige."
 
Sv: Nytt vaccin mot kvarka!

Vad ja kommer ihåg så har vaccinet en verkningstid på bara några månade så det är knappast rimligt att vaccinera alla hästar utan snarare att vaccinera i ett område för att stoppa ett utbrott.
PL
 
Sv: Nytt vaccin mot kvarka!

Jaha, OK. Lite synd egentligen, det hade känts skönt om man kunde vaccinera och slippa kvarka helt! :)
 
Sv: Nytt vaccin mot kvarka!

Enligt tillverkaren ska man efter grundvaccination med 4 veckors mellanrum återvaccinera var 3:e månad för fullgott skydd.

Om man återvaccinerar var 6:e månad påstår tillverkaren att man minskar risken för de värsta kliniska symtomen med stora bölder och hög feber, men hästarna får en mildare form av sjukdomen ändå.

Vaccinet har vad jag hört (fall från Tyskland) i ett flertal fall orsakat bölder vid injektionsstället (under läppen) och feber och svullna halslymfknutor i ett par dagar efter vaccinationen. Så här gäller det nog att väga fördelarna mot nackdelar noga om man vill vaccinera :crazy: ...
 
Sv: Nytt vaccin mot kvarka!

Men man har kommit runt problemet med subkliniska smittbärare, va? Tycker ändå att det känns lite obehagligt, men det kanske bara är jag som har svårt att följa med i utvecklingen.. :smirk:

Vad säger hästarna om att bli vaccinerade i läppen? Och varför där? Uppnås någon form av lokal immunitet eller?

Undrar hon som inte kunde åka på symposiet...
 
Sv: Nytt vaccin mot kvarka!

Ja, du - jag tycker också det känns lite obehagligt :crazy: . Har inte fått nå´t bra svar här om vad som händer om subkliniska bärare vaccineras, men nå´n annan kanske vet.

Vad säger hästarna om att bli vaccinerade i läppen? Och varför där? Uppnås någon form av lokal immunitet eller?
:angel: Spännande jobb att vara veterinär ibland, vore väl trist om allt var enkelt? ;)

De få jag varit med om har gått bra och de har inte reagerat på själva sticket, problemet är dock huvudskygga hästar - och de lär ju inte gilla veterinären mer nästa gång...

Antar att den lokala immuniteten i slemhinnan krävs för att inte riskera systemisk infektion med vaccinstammen, därav injektionsstället.
 
Sv: Nytt vaccin mot kvarka!

peter_lundin skrev:
Vad ja kommer ihåg så har vaccinet en verkningstid på bara några månade så det är knappast rimligt att vaccinera alla hästar utan snarare att vaccinera i ett område för att stoppa ett utbrott.
PL

Står om vaccinet i senaste..ehh.. ridsport tror jag det var. Som kom igår till prenumeranter.

Var tredje månad måste man vacc för fullt skydd, men det 'funkar' att vaccinera var sjätte månad för visst skydd. Och man kan tydligen 'boosta' vid kvarkautbrott och då får högre skydd. Är som jag förstod det lite sent om hästen redan fått kvarka, men om det går kvarka i området t ex.

Sen så skilde man på hästarna och hur ofta de behövde vaccineras utefter risk. Högriskhästar (t ex de som står i handelsstall) skulle vaccineras var tredje månad t ex. Tävlingshästar räknades i england som 'medelriskhästar'.

Så för den med en 'hobbyhäst' borde man (detta är min helt personliga slutsats) klara sig ganska långt på vacc var sjätte månad och ge en extrados om det bryter ut kvarka i närheten?
 
Sv: Nytt vaccin mot kvarka!

Så då tycker du att man ska vaccinera, och om man har en hobbyhäst så räcker det med att "bara" vaccinera var sjätte månad? Har jag fattat rätt då?

Allmänt: Kommer det att komma något mera "allmängiltigt" vaccin, som fungerar som de vanliga vaccinen? (dvs inte spruta om var tredje/sjätte månad, i läppen osv) Jag menar, forskar man vidare om det eller hur är det? Jag har noll koll! :)
 
Sv: Nytt vaccin mot kvarka!

Huntress skrev:
Så då tycker du att man ska vaccinera, och om man har en hobbyhäst så räcker det med att "bara" vaccinera var sjätte månad? Har jag fattat rätt då?

Allmänt: Kommer det att komma något mera "allmängiltigt" vaccin, som fungerar som de vanliga vaccinen? (dvs inte spruta om var tredje/sjätte månad, i läppen osv) Jag menar, forskar man vidare om det eller hur är det? Jag har noll koll! :)

Nja, jag tycker faktiskt ingenting. Jag bara talade om hur det stod i artikeln och hur de ang riskbedöming delade in det i England (där vaccinet funnits lite längre).

Själv har jag inte tagit ställning till vaccination över huvud taget, jag vill veta mer först. Men jag kommer knappast att vaccinera som det ser ut nu. Jag har hästarna hemma, de åker mest bara till kliniken och (förhoppningsvis) till ridhus/et. Jag är i princip aldrig i andra stall, och förutom hovslagaren och equiatrikern är det inte hästfolk i mitt stall.

Så det känns tämligen onödigt att vaccinera för mig nu. Risken att de ska bli smittade är via klinikbox och veterinär, alternativ av hovslagaren eller equiatrikerns kläder och under alla år med häst så har ingen smittats så, så det känns inte som att det är tillräckligt skäl att vaccinera. Jag är förvisso för att skydda sig mot det som går, men jag är inte för övervaccinering. Så jag vill ta reda på mer innan jag tar ställning, och det blir isf när mina förutsättningar förändras så jag bedömmer att det blir en större risk.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett nytt vaccin mot kvarka ska nu testas på hästar på en gård i Ekerö. Det är djurförsöksetiska nämnden i Uppsala som gett klartecken...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: Gunnar
·
Hästvård Tänkte bara att jag skulle varna alla bukefalister att det just nu går kvarka i västra och nordvästra Skåne. Fall har påträffats och...
2
Svar
27
· Visningar
4 156
Senast: foldar
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 871
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp