”Nyttiga” sötsaker

Nu har jag aldrig varit gravid eller har barn men tänker att om du gillar frukt så kanske frukt smoothies är nåt? Blanda i en sked glass, cocosvatten och vaniljsocker för det lilla söta!

Om du gillar så ha i banan,det mättar rätt bra :)

Jag är verkligen ingen dietist men tänker att 3/4 frukt och 1/4 glass är bättre än det motsatta 🤷‍♀️
 
Den här diskussionen dyker ju upp i trådar då och då, men jag vidhåller att det finns bättre saker att äta en godis som får en att må bättre, så jag vill gärna hitta tillbaks dit! :)
Åh jag köpte en bar igår som var så himla god! Jag är inte alls så förtjust i olika bars annars men denna var så god. Salt, söt och syrlig.
Den stillade mitt sötsug jättebra igår. Tänkte köpa på mig några fler, bra att ha på jobbet och i väskan typ. Inte smakat någon av de andra smakerna.
bar-hallonsmulpaj-35-g-ekologisk_1.jpg
 
Bra tips! Har tagit blodprov på återbesök hos MVC, alltså ett sånt litet stick i fingret och då har allt sett bra ut men är inte säker på vad de kan se där och inte.

Ja, det där med vatten.. jag är så dålig på det. Man ska dricka en liter mer under amning, men jag dricker nog inte ens en liter totalt på en dag :o:angel:
DU kan ju fräscha upp vattnet med frukt, typ man skivar i lite apelsin och sånt och ställer i kylen. Man kan även smaksätta med te om man gillar detta (Som jag ;) ).

Sedan har jag gjort såna super goda matcha latte smoothies, dock ersatte jag socker med honung och mindre mängd.


Jag tycker nötter är jätte bra snacks och sedan frukt. Om man gör en tallrik vart man skivat upp frukt och lägger till nötter så ser det så mycket godare ut ;) Mörk choklad på det med.

Som här:
(man blir ju riktigt sugen, behöver ju inte vara i lika stor mängd dock) :D
image
 
Vad skönt att höra att jag inte är ensam! Jag vet inte om jag någonsin har upplevt sån här hunger, kanske när jag var ung tonåring som växte som mest och var i stallet varje dag. Då kunde jag bli sådär vargahungrig. Samma nu, kan äta frukost och är hungrig vid 10 igen. Kan lätt äta två middagar och ändå vara sugen senare på kvällen.

Ja, nu när jag tänker på det så kanske jag verkligen måste växla upp maten. Äter samma portioner som innan och tror det ska räcka, det gör det ju verkligen inte.
Amningen tog väldigt mycket energi för mig, jag tyckte jag åt mycket men till slut hängde kläderna som jag haft innan graviditeten.

En del i det kanske är att du helt enkelt är hungrig? Börja med att öka på portionerna och äta mer mellanmål och se vad som händer?

Man behöver ju också väldigt mycket mer vätska när man ammar och det sägs ju att sötsug kan handla om att man egentligen är törstig, vet inte hur mycket som ligger i det.

Annars kan jag tipsa om raw food-bollar, dadlar och flap jacks!
 
Jag har aldrig varit så mycket för sötsaker men sen jag blev gravid så finns det inget stopp. Jag tänkte att det skulle gå över när hon föddes men..

yeah-right-right.gif


Dubbet så trött och markant ökat energibehov pga amningen var ett dåligt recept för att bli av med sötsug. Så nu har jag ätit godis i princip varje dag i 10 veckor. Det gör mig givetvis inte piggare mer än för stunden och kommer slita på hälsan om jag inte slutar.

Sötsuget består dock, har ni tips på några bättre alternativ till sött? Äter en del vaniljkeso och kvarg, men behöver fler alternativ. Det behöver inte vara superfoods bara bättre än godis och glass typ. Ska även försöka äta större portioner mat för jag gissar att en del av sötsugen kommer från den här bottenlösa amnings-hungern.
Tweeks godis tycker jag är är goda och hjälper absolut mot sötsug. Däremot ska man akta sig för att äta för mycket på en gång... ->:turd:
 
Förutom de tips du redan fått så tipsar jag om Barebells proteinbars. De är dyra som attan, men också de godaste proteinbars jag vet. Framförallt caramel cashew och salty peanut är favoriter här.

Sen vet jag inte om Eat Natural och Kind finns i Sverige, men även deras nöt-bars är supergoda. Om man är tveksam till proteinbars kan de vara ett alternativ, då det mest bara är en massa nötter.

Njies proteinpuddingar är ju också poppis och jag tycker att chokladvarianten är helt ok!

Samtliga ger en rejäl dos protein vilket bör hjälpa mättnadskänslan. Nötsmör är ju ett annat näringsrikt alternativ som brukar ta kål på en del sötsug hos mig.

1649334976426.png
 
Jag äter sockerfria Nellie dellies istället för godis. Men jag skulle nog satsa på ordentliga mellanmål (som du redan fått bra tips på!) så du får bli mätt, då kanske sötsuget minskar lite? :) jag äter ägg i mängder, ibland med lite smör eller majonnäs till mellanmål.
 
Jag har slutat äta vanligt godis, äter bara t.ex Tweek och proteinbars med minimalt med socker. Min favoritbar är Njie pro pud cookies n’dream. Fantastiskt god. :d
Finns även glass med mindre/lite socker: Lohilo. Deras glassar med choklad är goda, tycker jag.
Nick’s gör också gott godis utan/med mindre socker. Finns t.ex på apotea. Mina favoriter är en med cocos och en med toffee.
 
Kan du tänka dig att släcka sötsuget med kakor eller efterrätter? Gör du dem själv har du full kontroll på vad du egentligen får i dig. Hemmagjorda havrebollar, pannacotta som går snabbt och enkelt att göra, och kan varieras i det oändliga, chokladmousse, havrekakor, sockerkakor etc.

Tänk på att smör, grädde, ägg och mjöl innehåller förnämliga näringsämnen, (förutom kalorierna som du behöver i dagsläget)!
 
Jag gör gärna smoothies. Helst med ananasjuice, banan och frysta blåbär/hallon och hälla i en shaker typ som man bara kan bära runt med sig i huset och smutta på. Brukar vara mättande för mig också som mellanmål. Brukar även baka havrebananmuffins på halvtråkiga bananer utan socker att ha till t.ex tentaplugg så inte blodsockret blir en berg- och dalbana.

Tips om du gillar dadlar är att göra baconinlindade dadlar i ugn, må kanske vara energirikt men man blir bra mätt på några stycken. Gott med sött/salt. Går snabbt att göra med. Är även också ett fan av propuds produkter att slänga i mig snabbt, speciellt propud choklad :angel: Knäckebröd med avocado och örtsalt är också gott och mättar. Grekisk yoghurt med banan/äpple/apelsin/annan frukt med lite honung är också smarrigt, släng i lite granola med för lite tugg så blir det inte så tråkigt. Frysta eller kalla krispiga vindruvor är också gott, tycker frysta vindruvor smakar lite piggelin-aktigt.

Ibland om jag känner mig riktigt lyxig kan jag ibland köpa lite serrano eller pruscutto skinka att bara äta som det är. Vet inte hur nyttigt det är men brukar även gilla att äta ölkorv, eller min favorit picante salami sticks from gøl. Ja, det var det jag kunde komma på :D
 
Min kropp signalerar att den behöver massor med sött varje dag. :idea: plättar, godis, glass.
TS ammar ju och då tycker jag verkligen man ska lyssna på kroppen.
Sötsug brukar grunda sig i just hunger.
Gällande maten tänker jag inte jättemycket på vad som är nyttigt, där äter vi som vi brukar. Däremot det dagliga intaget av godis känns inte bra. Betvivlar att min kropp behöver kopiösa mängder Polly :D

Jag äter kanske 4-5 ggr om dagen just nu. 3 måltider, 1 mellis och 1 kvällsmål/snack.
Testa att lägga till iaf ett till mellanmål och öka portionerna?
Det är normalt att bli sugen på just godis osv när kroppen är hungrig. Äter man mer kanske det lägger sig 😊
 
TS ammar ju och då tycker jag verkligen man ska lyssna på kroppen.
Sötsug brukar grunda sig i just hunger.

Testa att lägga till iaf ett till mellanmål och öka portionerna?
Det är normalt att bli sugen på just godis osv när kroppen är hungrig. Äter man mer kanske det lägger sig 😊
Jo det vet jag. Men mitt sötsug har då absolut inte med hunger att göra. Det låter så klämkäckt att säga att ät mer mat, ät en frukt, drick mer vatten så går sötsuget om.
 
I stället för att tänka att du inte får äta godis kan du fundera på vad du ska lägga till för att det ska bli mer näringsrikt. Så kanske lite nötter och vindruvor tillsammans med din polly? Istället för bara äta mjölkchoklad kan man göra havregrynsgröt som man toppar med bitar av choklad (och jordnötssmör :d) för att få en mer mättande måltid.
 
Jo det vet jag. Men mitt sötsug har då absolut inte med hunger att göra. Det låter så klämkäckt att säga att ät mer mat, ät en frukt, drick mer vatten så går sötsuget om.
Men tråden handlar ju inte om dig? Den handlar om en ammande kvinna och då är det väldigt troligt att iaf delar av sötsuget beror på hunger.
 
Grekisk yoghurt och lemon curd är väldigt gott. Finns ju yoghurt med knappt fett i så blir det lite mindre onyttigt.
Eller grekisk yoghurt med äpple och lite honung över :d.

Kommer från en familj som har ett förfärligt sötsug :o. Ovanstående hjälper bättre än en frukt tex.
 
Nötter och torkad frukt? Om en del i det är ”tuggbehov” också (så funkar i alla fall jag nu, vill ha nåt att äta typ hela tiden och det blir väldigt mycket kakor. :angel:).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp