Nyttjande av försäkringen

_Taggis_

Trådstartare
En sak jag tänkt på är detta med användning av vet.vård.försäkringen. Jag har Sveland Favorit med 60.000 ersättningstak. Vi har haft några mindre åkommor och endast en gång har det gått upp över självrisken.

Hur gör ni med liknande småsummor? Anmäler ni det till FB eller tar ni det ur egen ficka?
Jag tänker lite så att om jag inte behöver pengarna så står jag för kalaset själv, jag inbillar mig att det på sikt kommer spara pengar på "antal skadefria år" och lägre premie. Jag har vet.vården främst för större skador, operationer, vistelse på sjukhus osv.

Med hästen var det annorlunda. Dels helt andra summor och mer frekventa besök. Där tänkte jag mer i form av självriskperiod och nyttjade den maximalt, tror att jag bara en gång struntat i att reglera med FB.

Hur resonerar ni?

Jag har bara kört direktreglering via Agria där Tinja är försäkrad för 60.000. Så behöver inte tänka på det :P

En sak jag tänkt på är detta med användning av vet.vård.försäkringen. Jag har Sveland Favorit med 60.000 ersättningstak. Vi har haft några mindre åkommor och endast en gång har det gått upp över självrisken.

Hur gör ni med liknande småsummor? Anmäler ni det till FB eller tar ni det ur egen ficka?
Jag tänker lite så att om jag inte behöver pengarna så står jag för kalaset själv, jag inbillar mig att det på sikt kommer spara pengar på "antal skadefria år" och lägre premie. Jag har vet.vården främst för större skador, operationer, vistelse på sjukhus osv.

Med hästen var det annorlunda. Dels helt andra summor och mer frekventa besök. Där tänkte jag mer i form av självriskperiod och nyttjade den maximalt, tror att jag bara en gång struntat i att reglera med FB.

Hur resonerar ni?

Har fått höjd premie varje år oavsett om hunden varit skadefri eller ej, så jag utnyttjar försäkringen så fort det går dvs när det kommit över självrisken. Det är därför jag har en försäkring, för att utnyttja den när hunden är sjuk/skadad.

Jag utnyttjar försäkringen så fort det går. Ser ingen anledning att inte göra det när man kommer över självrisken.

Hur resonerar ni?
Självklart använder jag försäkringen om de går över självrisken - det är ju det den är till för :)
Tror bara det är IF som höjer premier om man använder försäkringen.....och de bolag har inte jag ;)

Jag har lärt mig den hårda vägen att man kan få reservationer och annat även för sådant man själv står för.
Försäkringsbolagen har ju viss tillgång till journaler m m. Så att betala själv är inte alltid en lösning.
I mitt fall var det en förebyggande operation som jag betalade själv och senare fick reservation som kunde tas bort tidigast 1 år senare. Trots att det aldrig varken belastat försäkringen eller ställt till någon som helst problem.

Tack för alla svar :) Tackolov har jag inte förlorat så mkt på min lathet att inte idas skicka in till FB när kostnaden hamnar precis över självrisken. I mitt fall rör det sig om typ 200 kr. Men det är klart att skulle nåt hända inom självriskperioden så är det ju en annan femma.

Intressant också att en ändå får dyrare premie trots att det av vissa bolag utlovas bonus för skadefria år. Måste verkligen trippelkolla den infon då jag har väldigt tydligt i minne att jag läste nåt om det då jag tecknade Svelands försäkring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Yngre kille
  • Roliga saker som barn säger
  • Dagens naturupplevelse

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka