Obducering av häst

Lilla_Gubben

Trådstartare
Något jag funderade väldigt mycket på när jag tog bort min gamla häst var om man kunde få sin häst obducerad, eller om SLU vill ha hästkadaver för sina studenter... Morbida frågor, jag vet. Men min gammelman hade något som "åt" upp hans gaffelbandsfäste. Enligt ultraljud så hade han små hål på fästet, och 4 mån vila senare hade de massivt förökat sig, så det var inte så mycket att göra åt saken. Veterinären hade aldrig sett något liknande, det var då min fundering började gro, borde man ha obducerat, kanske hade han på så sätt kunnat hjälpt en annan häst som senare inkommit med samma symptom/problem.
Morbida funderingar en söndagkväll, men det kanske finns någon veterinär eller veterinärstuderande som kan besvara mina funderingar

Sv: Obducering av häst

Något jag funderade väldigt mycket på när jag tog bort min gamla häst var om man kunde få sin häst obducerad, eller om SLU vill ha hästkadaver för sina studenter... Morbida frågor, jag vet. Men min gammelman hade något som "åt" upp hans gaffelbandsfäste. Enligt ultraljud så hade han små hål på fästet, och 4 mån vila senare hade de massivt förökat sig, så det var inte så mycket att göra åt saken. Veterinären hade aldrig sett något liknande, det var då min fundering började gro, borde man ha obducerat, kanske hade han på så sätt kunnat hjälpt en annan häst som senare inkommit med samma symptom/problem.
Morbida funderingar en söndagkväll, men det kanske finns någon veterinär eller veterinärstuderande som kan besvara mina funderingar

Min kompis häst skickades till nån stans för att obduceras. hon hade tumörer i magen o på njurar.
men jag tror att om du hör av dig dit du vill typ så går det nog att ordna .

Tycker inte alls att det är speciellt morbida tankar, tänk vad bra om fler hade tänkt samma tankar - då kanske det hade funnits mer kunskap om vissa typer av hästsjukdomar om några år!

Det borde väl gå att ringa SLU och fråga? :)

Om en häst blir avlivad på djursjukhus så kan det hända att man kan få hästen obducerad där. Annars skickar man iväg kroppen till SLU och får det gjort, men det är dyrt. Dessutom får inte kroppen vara för "gammal" utan det ska ske ganska omgående efter det att hästen dött.
I TS fall hade kunnat minska kostnaderna något och ev bara skickat benet om man ville veta vad det var.

Min kompis häst som stod på Ultuna avlivades efter ett par dagar då veterinärerna inte hittade vad felet var och till slut var hästen så dålig så ägaren ville inte utsätta den för mer och valde att avliva den.

Då ville kliniken obducera hästen själva. Vilket dom gjorde.

Det visade sig vara hjärnhinneinflammation. Så vill dom forska på ämnet så skulle dom ha frågat dig.

På Wången när jag gick i skola där så slaktades i regel 1-2 hästar varje år sa dom och dessa användes senare till elever. Hippologen obducerade och hovslagareleverna fick benen och hovarna!

Vi som läste enbart hästkunskap fick dissekera ett ben! :p

Jag tror man enbart obducerar djur i uppsala så alla måste skickas dit (det sa människoobducenten iallafall när vi pratade om detta)

Hej
Vi avlivade vår häst på skara kliiken. Dom visste inte riktigt vad det va hon led av. Dom röntgade hene. Då ser dom en stor tumör bakaom örat.
Då ville vi obdusera. Men försäkringsbolaget ville inte betala det. Då kunde vi inte göra det blev för dyrt.
Men djurkliniken ville kolla detta i syfte på studier. Då frågade dom om dom fick göra det för oss. Vi svarade ja om vi fick veta . Så då gjorde vi så. Så hon hade en elakartad tumör stor. Som tryckte på närverna. Så hon blev vinglig. Väldigt o vanligt sa dom.

Hade för många år sedan en häst som fick en mkt ovanlig typ av fraktur (enl prof på helsingborg hade denna typ endast setts en gång tidigare på en galoppör) så de bad själva om att få lov att obducera benet (alltså utan någon kostnad för oss) just för att försöka lära sig mer om den typ av skada. Då frågetecken rådde om det fanns möjlighet att kanske skruva och steloperera (hittades först tre frakturer på röntgen som skulle kunna funka att göra detta med hyffsad % på prognosen dock hittades sen ytterligare en fraktur som sänkte prognosen som en sten till låga 10% som gjorde att valet blev avlivning). Fick några dagar efter det hänt hem ett brev från veterinären efter de obducerat att det var helt rätt beslut för när de öppnade såg de att det inte hade funnits en enda chans att reparera så även om vi valt op så hade de sett det när de öppnade och fått ta bort henne. Så känns skönt att få bekräftat att det var helt rätt beslut och att hon dessutom slapp att ha ont i väntan på operation.

När jag tog bort min häst tidigare i år upp på Ulltuna, så frågade vet. om dom fick använda kroppen till sina studenter och forskning, för att ev kunna hjälpa anra hästar om man kunnde mera. Och det skulle vi elr försäkringsbolgaet inte betala, dom ville ju ha kroppen, elr vad mans ka skriva...

Så, precis som andra skrivit går det att Obducera en häst, men jag har faktiskt ingen anning om dom tar emot kroppar. :crazy:

Anlendingen till att jag sa Ja, var enbart för att dom ska kunna hjälpa andra hästar, så dom slipper gå igenom samma sak...!

Jag tror man enbart obducerar djur i uppsala så alla måste skickas dit (det sa människoobducenten iallafall när vi pratade om detta)

Felaktigt. Man obducerar även på Helsingborgs djursjukhus, iaf de djur som dött där.

Felaktigt. Man obducerar även på Helsingborgs djursjukhus, iaf de djur som dött där.

Det stämmer bra, min blev obducerad där. Bekostade det själv och det gick på ca 2-4000 kr, minns inte då det var några år sen.

Jag donerade senaste hundens kropp till Ultuna så att blivande vettar fick material.
Diagnosen var iofs fastställd, det var Malignt Lymfom.

Om hästen avlivas på Universitetsdjursjukhuset eller av deras ambulerande klinik så kan hästen hästen obduceras på SLU under terminstid. Hästar/djur från andra klinker eller direkt från djurägare, eller från UDS under icke terminstid kan obduceras på Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA). För hästobduktion tror jag kostnaden är nästan densamma men smådjur obduceras till lägre pris på SLU.

Visst är det viktigt att djuret kommer till obduktion snabbt och helst kylförvaras (svårt med häst), undvik frys. Det beror också på vad man misstänker för sjukdom. Vill man titta på på inre organ skall de in snabbt och mest kritiskt är frågeställningar på hjärna/nerver och tarm (förutom lägesförändringar). I dessa fall försvåras bedömningen rejält efter bara ett dygns fördröjning. I ditt fall hade man som sagt kunnat skicka in benet för undersökning. Frågeställningar som gäller ben, leder, senor etc. klarar sig i regel längre.

Det är som flera sagt viktigt att obducera djur med oklara symptom och okända dödsorsaker just för att få erfarenhet att kunna undvika eller bota sjukdomar.

Liknande trådar

Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 574
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Köpa stolpar