Objektiv till Canon Eos 450D

miiiiiiia

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Jag är amatör och hobby"fotograf" har egentligen ingen "utbildning" alls utan är mer självlärd om man nu ska kalla mig lärd. (ska gå en fotokurs när jag får tid!)

Men jag vill utveckla och expandera min samling objektiv, känner mig låst med endast kitobjektivet, ett 18-55.

Det jag är ute efter är en telezoom, för att komma nära på långt håll, sen hade jag också velat ha ett macroobjektiv för riktiga närbilder.

Vad är vettigt att lägga pengar på? Vad tycker ni är bra att ha som nybörjare som vill lära mer och är hungrig på kunskap? Vidvinkelobjektiv, när behöver man det? Är det något att ha?

Sv: Objektiv till Canon Eos 450D

Jag använder mammas Canon så mycket som jag får och mitt favoritobjektiv är detta teleobjektivet. Vi/hon har inget makrobojektiv, så där har jag tyvärr inga förslag.

Jag har precis samma kamera som du och är inte heller jättekunnig när det gäller att fota. Jag skulle rekommendera dig att köpa ett EF 50mm f/1.8 II, även om det är ett fast objektiv och kanske inte direkt det du efterfrågar. Det är så billigt och ger skarpa bilder som ser "proffsiga" ut utan att man behöver anstränga sig. Dessutom är det ljuskänsligt, perfekt porträttobjektiv.

Jag har en Canon och inte särskilt avancerade tillbehör... Jag har kitobjektivet för att kunna få vidvinkel på bilder. Bra porträttbilder/detaljbilder med bra skärpedjup kör jag Canon EF 50mm f/1.8 som EM rekommenderar. Jag fotar nästan BARA med detta objektiv, helt fantastiskt bra. Min plan är att köpa ett objektiv som är typ som en blandning mellan kitobjektivet och detta, ett vidvinkelsobjektiv med lite zoom och bra ljuskänslighet.
När jag fotar hästar eller natur brukar jag använda mitt Sigma 70-300 mm, väldigt populärt objektiv som räcker långt så du kan stå långt ifrån och fota hyffsat bra bilder. Tror objektivet ligger under 1500 kr så det är värt pengarna helt klart tycker jag!

Vidvinkel har du på ditt kitobjektiv, 18-55 mm. Det kommer du märka om du fotar med ett objektiv med högre vänstertal.

Egentligen ska man lägga ner mycket pengar på objektiven för de kommer du ha kvar, men du kommer säkert byta ut kamerahuset någon gång. Men man måste ju börja någonstans. Köp ett lite billigare (kanske begagnat?) objektiv och testa så hittar du snart vad du är ute efter. :)

Tack alla för svar! Finns det vidvinkel på det? Viste jag inte, hur funkar det?

Ska kika på det objektivet! Fotar en del människor och djur också så det kanske är något att satsa på!

Ja, det är vidvinkel på objektivet, zoomar du ut så långt som möjligt har du en väldigt vid vinkel som bilden täcker.

Canon EF 50/1,8 är nästan ett måste i kameraväskan! :D
Billigt objektiv och oerhört skarpt! Precis som Sorbe använder jag detta objektiv mest.

Utöver det har jag ett Tamron AF 24-70/2,8 och ett Canon EF 70-200/2,8 L USM.
Man vinner mycket på att köpa ljusstarka objektiv. De är ju dock ofta mycket dyrare, men med lite tur kan man ju alltid fynda beggat!:)

Beg marknaden har jag inte tänkt på, tack för tipset!

Men det är väl ett fast objektiv? Hur funkar det i vardagen? Beskär ni bilder och sånt i datorn sen eller hur gör ni? Fotar bara på relativt nära håll?

Jag klarade mig med kitobjektivet till min 450D i ungefär ett år, det första jag saknade var ett ljusstarkare objektiv så då köpte jag ett Canon EF 50/1,8 II, som flera andra säger är det mycket bra och prisvärt!
Sen började jag sakna att kunna komma närmare, kändes som kitobjektivet inte räckte till för det jag ville fota (fotar mycket på bla. hundutställningar) så då började jag se mig omkring efter ett telezoom, valet föll tillslut på ett Canon EF 70-200/4,0L IS USM, alternativet var det telezoom som Josefiine har men jag värdesatte bildstabiliseringen framför ljusstyrkan då jag avskyr att fota med stativ & inte är stadigast på handen...och så har jag en lindrig nackskada så det kändes för tungt att ha 1,3 kg objektiv runt halsen en hel dag.
Sen sålde jag kitobjektivet och köpte ett Tamron 28-75/2,8 istället, mest bara för att jag ville ha ett lite ljusstarkare zoomobjektiv (även om jag för det mesta tycker jag klarar mig fint med ljusstyrkan på telezoomet).

Har köpt alla mina objektiv nya från butik, har varit lite rädd att köpa begagnat...speciellt telezoomet som kostar en del, man vet ju aldrig hur många gånger det slagit i nåt eller kanske till o med tappats i golvet/marken. Men jag är ganska nojig med sånt :p
När jag har köpt objektiv har jag resonerat som så att jag hellre lägger ut pengar på nåt "ordentligt" på en gång, ett objektiv hänger ju oftast med om man byter upp sig till en mer avacerad kamera.

Ang. att Canon EF 50/1,8 är fast så gör det inte mig så mycket, när jag fotar t.ex. i ridhus står jag ofta nere bland hästarna så jag kan komma nära, likadant när jag fotar porträtt och annat.

Jag tipsade ju om begagnat i mitt första inlägg! ;) :p

Jo, det är lite jobbigt att det är fast ibland, för ibland kan man inte backa tillräckligt mycket för att få plats med allt på bild, men det är rätt sällan.
Jag beskär och redigerar ALLA mina bilder i efterhand.

Här är några bilder jag fotat med 50 mm:
32150893.jpg

32083311.jpg

32083312.jpg

Jag förstår inte varför alla ska vara så fästa i zoom alla gånger. För att få bäst bilder zoomar man med fötterna!

Det sista sa du bra där! Kikade lite på blocket och hittade några "paket" som folk ville bli av med! Ska kika närmare sen!

Riktigt fina bilder! Tillochmed dom i ridhuset!!

Missade att du hade skrivit det om beg...

Föresten har jag anmält mig till en fotokurs! :bump: Är det värt att vänta tills jag gått kursen eller kan det vara värt att köpa objektiv ändå?

Den är super i ridhus, men bäst är att stå nere bland hästarna att fota, att sitta på läktaren är ingen hit.

Jag har batterigrepp till min kamera, ett för att du kan ha i två batterier samtidigt, vilket gör att du inte behöver byta om du fotar mycket och så räcker det oftast längre med två batterier samtidigt än att ha ett i taget. Tror man brukar säga att man kan fota 5000 bilder på en dag med ett fullt batterigrepp.
Fördelen är ju också att om man skulle ha otur med de vanliga batterierna till kameran så går det att använda vanliga AA-batterier i den också.
Om du fotar stående bilder måste du ju vinkla handen för att nå knappen för att kunna ta en bild, ett batterigrepp har en extra knapp så du håller kameran som om den vore i normalt läge om du förstår? Jag kan fota lite annars som visar.

Båda de du länkar till är objektiven jag har utöver kitobjektiven. Rekommenderar båda! Teleobjektivet är det väldigt lätt att hitta begagnat om du vill testa på, går ju att få ungefär samma pris för det om du skulle sälja det igen.

Jag har en hel Pixbox sida full med bilder jag fotat med Sigma 70-300 mm som jag kan länka till om du är intresserad?

Länka gärna!!

Hittade en annons på blocket som säljer dessa två objektiv (tror jag det var) samt batterigrepp för 2000;. (?) det skulle vara ett ganska bra klipp då?

Skickar pm till dig.

Det låter som ett superklipp, dubbelkolla bara att batterigreppet är kompatibel med din kamera!

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
3 003
Senast: Domenico
·
A
IT & mobiler Okej, vet att det finns en del objektiv-trådar redan, men hittar verkligen inte de konkreta svaren jag är ute efter då jag är lite grön...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: annaL90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp med diarré?
  • Dalmatiner