Objektiv till Canon Eos 450D

miiiiiiia

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Jag är amatör och hobby"fotograf" har egentligen ingen "utbildning" alls utan är mer självlärd om man nu ska kalla mig lärd. (ska gå en fotokurs när jag får tid!)

Men jag vill utveckla och expandera min samling objektiv, känner mig låst med endast kitobjektivet, ett 18-55.

Det jag är ute efter är en telezoom, för att komma nära på långt håll, sen hade jag också velat ha ett macroobjektiv för riktiga närbilder.

Vad är vettigt att lägga pengar på? Vad tycker ni är bra att ha som nybörjare som vill lära mer och är hungrig på kunskap? Vidvinkelobjektiv, när behöver man det? Är det något att ha?

Sv: Objektiv till Canon Eos 450D

Jag använder mammas Canon så mycket som jag får och mitt favoritobjektiv är detta teleobjektivet. Vi/hon har inget makrobojektiv, så där har jag tyvärr inga förslag.

Jag har precis samma kamera som du och är inte heller jättekunnig när det gäller att fota. Jag skulle rekommendera dig att köpa ett EF 50mm f/1.8 II, även om det är ett fast objektiv och kanske inte direkt det du efterfrågar. Det är så billigt och ger skarpa bilder som ser "proffsiga" ut utan att man behöver anstränga sig. Dessutom är det ljuskänsligt, perfekt porträttobjektiv.

Jag har en Canon och inte särskilt avancerade tillbehör... Jag har kitobjektivet för att kunna få vidvinkel på bilder. Bra porträttbilder/detaljbilder med bra skärpedjup kör jag Canon EF 50mm f/1.8 som EM rekommenderar. Jag fotar nästan BARA med detta objektiv, helt fantastiskt bra. Min plan är att köpa ett objektiv som är typ som en blandning mellan kitobjektivet och detta, ett vidvinkelsobjektiv med lite zoom och bra ljuskänslighet.
När jag fotar hästar eller natur brukar jag använda mitt Sigma 70-300 mm, väldigt populärt objektiv som räcker långt så du kan stå långt ifrån och fota hyffsat bra bilder. Tror objektivet ligger under 1500 kr så det är värt pengarna helt klart tycker jag!