Bukefalos 28 år!

Objektiv till Canon EOS

A

annaL90

Okej, vet att det finns en del objektiv-trådar redan, men hittar verkligen inte de konkreta svaren jag är ute efter då jag är lite grön på det här med objektiv. :confused:

Jag är på vippen till att skaffa mig en Canon EOS 450D och har då upptäckt att det finns en kit-variant som inkl. ett objektiv på 18-55/3,5-5,6 IS. Jag kan dock känna mig lite skeptiskt till detta objektivet, men det kanske bara är jag som har fel för mig?

Istället har jag funderingar på att köpa enbart huset och sedan titta på lite begagnade objektiv. Har i en annan tråd här inne gjort mig förstådd i att det finns många som är nöjda med det fasta 50mm-objektivet, men känner mig inte helt till freds med att det inte går att zooma med.

Andra objektiv jag tittat på är bla Canon EF 80-200mm/ 4.5-5.6, Canon EF 75-300 1:4-5.6 ll, Canon EF 35-135 mm 1:4-5.6 Ultrasonic och Canon EF 28-105mm/ 4-5.6.

Min fråga är alltså i alla enkelhet: Ni som har mer erfarenhet - hur bör jag göra? Och vill jättegärna ha tips, komentarer och idéer om bla de objektiven jag nämt här ovan.

Jag är intresserad av att fota i princip allt - min omgivning, natur/landskap, djur, macro, osv...

Supertack för snabba svar! :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Objektiv till Canon EOS

Ett annat alternativ är 28-105 3,5-4,5 USM. Det är skarpt, snabbt och ett bra allroundobjektiv om än inte lika vidvinkligt som kitobjektivet.
 
Senast ändrad:
Sv: Objektiv till Canon EOS

Okej, tack! Ska kolla upp det.

Finns det liknande alternativ med med vidvinkel? Lite synd att förlora på det tycker jag.
 
Sv: Objektiv till Canon EOS

Okej, tack! Ska kolla upp det.

Finns det liknande alternativ med med vidvinkel? Lite synd att förlora på det tycker jag.
Sigma EX 18-50 2,8 DC är kanske det mest intressanta alternativet om man vill ha ett mer vidvinkligt zoomomfång, kostar ca 3200 nytt. Ju större zoomomfång, ju bättre ljusstyrka och ju bättre bildkvalitet, desto dyrare glugg.
 
Sv: Objektiv till Canon EOS

Sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM till Canon 3195:-
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro till Canon 4350 :-

Allt enligt cyberphoto......

så ni har som rätt bägge...
 
Sv: Objektiv till Canon EOS

Oj, massa siffror nu. ^^
Som sagt grön på det här med objektiv, men ett 18-50 har väl inte så lång zoom? Eller jag som missar något? :angel:
 
Sv: Objektiv till Canon EOS

Oj, massa siffror nu. ^^
Som sagt grön på det här med objektiv, men ett 18-50 har väl inte så lång zoom? Eller jag som missar något? :angel:
Nej, omfånget (förhållandet mellan kortaste och längsta läge) är jämförbart men längsta brännvidden är kortare. Objektivet får inte lika mycket tele-egenskap som ett med längre brännvidd. Vill man ha ett zoomobjektiv åt vidvinkelhållet prioriterar man hur kort brännvidd objektivet kan få, vill man ha ett objektiv med mer tele-egenskap prioriterar man snarare andra änden av spannet - hur lång brännvidd man kan få. Zoomobjektiv med mycket kort och mycket lång brännvidd (alltså mycket stort omfång) har oftast stora kompromisser i ljusstyrka, skärpa och allmän bildkvalitet.
 
Sv: Objektiv till Canon EOS

Aha, förstår lite bättre nu. Det är väl brännvidden som är "på fel håll", så att ex 2,8 har lång bränvidd medans 4,5 har kort? Fan vad jag känner mig ovetandes, haha. Men någonstans ska man ju börja... :)
 
Sv: Objektiv till Canon EOS

nej, nu har du tyvär missuppfattat sifferkombinationerna, de värden du syftar på är objektivens bländartal på lägsta respektive högsta brännvidd, dvs hur mycket ljus objektiven kan absorbera. låga tal (1.4) är bättre än höga tal (5.6). det är även detta som means med snabb optik (2.8 eller lägre) eller långsam optik (allt annat ärligt talat, men det finns ju givetvis undantag)
 
Sv: Objektiv till Canon EOS

Jaha, då så. :)
Många siffror att komma ihåg nu när jag börjar titta ordentligt på det.
Ska fundera lite och läsa på innan jag bestämmer närmare vad jag skaffar mig.

Fick höra från en annan att om man ville ta närbilder kunde man använda sig av ex. metallringar/macro tube eller ett lins set som ett billigare allternativ till macro-objektiv. Har ni några komentare eller erfarenheter från detta? Alltid kul att höra!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej hopp! Jag har just nu ett Canon EF 50/1,8 II objektiv som jag gillar men jag skulle vilja uppdatera mig lite så jag tänkte kolla om...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: lisa412
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 151
Senast: cewe
·
IT & mobiler Jag känner att jag har kört fast lite i mitt sökande efter ett bra telezoom till min Canon EOS 450D och skulle gärna bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Cheeserica
·
Fritid Idag har jag köpt ett Sigma 70-300 F 4-5,6 DG macro objektiv till min Canon EOS 400D :bump: Ngn som har detta objektiv o kan ge mig...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: nilema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp