Obligatorisk stalltjänst för ridande elever på ridskola vanligt?

Fast här handlar det ju inte om att du måste ha stalltjänst för att få vara med i klubben. Det är en deal när du köper ridlektioner. Dessutom en bra pedagogisk deal, hästar kräver skötsel och vill man rida på dem är det ju bra att man lär sig sköta dem också.


Fast nej, fortfarande får man inte tvinga någon till arbete för att delta i idrott.

"Man måste skilja mellan tillfälliga insatser vid vissa tillfällen, exempelvis vid tävlingar å ena sidan och schemalagt arbete i form av stalltjänst och liknande å den andra.
Tumregeln säger att uppgifter utförda inom ett kollektivavtalsområde är att anse som arbete. "


Dvs så kan man inte underbemanna och sen fylla på med "frivilliga" elever.


Det är inte jag som sitter och hittar på, läs själv vad Ridsportförbundet säger.
 
Visst kan det vara intressant om det är genomfört pedagogiskt lett med mål och syfte, men man måste fortfarande kunna avstå. Som vuxen riskoleryttare så är jag på ridskolan just för att jag inte har tid att hänga i stallet så mycket. Jag får redan vrida och vända på mitt arbetsschema för att få en gång i veckan att fungera.

Jag har varit på en ridskola som hade stalltjänst två dagar per termin, obligatoriskt. Eftersom utsläpp skedde så pass tidigt, och ansågs som skaderisk, så mockade man 30 boxar och la ut foder, samt sopade stallet. Jag skulle knappast kalla det något lärorikt pedagogiskt underverk, utan anläggningsarbete, rätt och slätt. Även om det är sånt som ingår i hästägande, så är det inte undervisning. Utan bara oavlönat arbete.

Behöver jag lägga till att klubben inte fick göra så särskilt länge? Tror det blev bara en och en halv termin av det, innan stalltjänsthelgerna fick läggas ner.
 
Hos oss har vi ingen stalltjänst - vi har personal till allt sådant. Det enda ridgrupperna förväntas göra är att bemanna cafeterian under några timmar vid ett par tillfällen per år. Sedan vill man förstås gärna att så många som möjligt deltar på städdagar etc, men det finns inga krav på det.
När vi arrangerar tävlingar så har vi alltid väldigt många frivilliga funktionärer. Likaså många som är i stallet frivilligt och hjälper till.
 
Fast nej, fortfarande får man inte tvinga någon till arbete för att delta i idrott.

"Man måste skilja mellan tillfälliga insatser vid vissa tillfällen, exempelvis vid tävlingar å ena sidan och schemalagt arbete i form av stalltjänst och liknande å den andra.
Tumregeln säger att uppgifter utförda inom ett kollektivavtalsområde är att anse som arbete. "


Dvs så kan man inte underbemanna och sen fylla på med "frivilliga" elever.


Det är inte jag som sitter och hittar på, läs själv vad Ridsportförbundet säger.
Men om det är i utbildande syfte inte arbetskraftssyfte?För så är det tex på utbildningarna på Flyinge
 
Visst kan det vara intressant om det är genomfört pedagogiskt lett med mål och syfte, men man måste fortfarande kunna avstå. Som vuxen riskoleryttare så är jag på ridskolan just för att jag inte har tid att hänga i stallet så mycket. Jag får redan vrida och vända på mitt arbetsschema för att få en gång i veckan att fungera.

Jag har varit på en ridskola som hade stalltjänst två dagar per termin, obligatoriskt. Eftersom utsläpp skedde så pass tidigt, och ansågs som skaderisk, så mockade man 30 boxar och la ut foder, samt sopade stallet. Jag skulle knappast kalla det något lärorikt pedagogiskt underverk, utan anläggningsarbete, rätt och slätt. Även om det är sånt som ingår i hästägande, så är det inte undervisning. Utan bara oavlönat arbete.

Behöver jag lägga till att klubben inte fick göra så särskilt länge? Tror det blev bara en och en halv termin av det, innan stalltjänsthelgerna fick läggas ner.
1-2 per termin, shit det var inte mkt
 
Visst kan det vara intressant om det är genomfört pedagogiskt lett med mål och syfte, men man måste fortfarande kunna avstå. Som vuxen riskoleryttare så är jag på ridskolan just för att jag inte har tid att hänga i stallet så mycket. Jag får redan vrida och vända på mitt arbetsschema för att få en gång i veckan att fungera.

Jag har varit på en ridskola som hade stalltjänst två dagar per termin, obligatoriskt. Eftersom utsläpp skedde så pass tidigt, och ansågs som skaderisk, så mockade man 30 boxar och la ut foder, samt sopade stallet. Jag skulle knappast kalla det något lärorikt pedagogiskt underverk, utan anläggningsarbete, rätt och slätt. Även om det är sånt som ingår i hästägande, så är det inte undervisning. Utan bara oavlönat arbete.

Behöver jag lägga till att klubben inte fick göra så särskilt länge? Tror det blev bara en och en halv termin av det, innan stalltjänsthelgerna fick läggas ner.
Oj det låter som väldigt mycket jobb då håller jag med om att det är arbete snarare än att man lär sig något på det.
 
En släkting till mig har låtit sitt barn börja på ridskola då barnet älskar djur, henär sju år. Ridskolan har obligatorisk stalltjänst för barn 1-2 gånger per termin. Stalltjänsten är förlagd till helgen. Naturligtvis är de då inte själva och har ansvar utan går bredvid ansvarig personal. Jag blir ändå lite förundrad över att ridskolor kan ställa det här kravet för att överhuvudtaget få rida där. Okej att frivilliga skötarsystem alltid har funnits. Ridskolan i fråga är på en liten ort och det är väldigt långt till en annan ridskola så det finns ingen möjlighet för dem att byta ridskola utan det är gå med på kravet eller inte rida alls. Jag kan på ett sätt tycka det är vettigt att ha det som en del av rid- och hästutbildningen och man lär sig säkert massor på det.

Men ändå ha det som obligatoriskt krav ställer jag mig tveksam till även om man naturligtvis har fri avtalsrätt och det är upp till varje enskild individ (förälder då) att gå med på avtalet eller inte. Men jag frågar mig hur ansvarsfrågan ser ut om en olycka händer? De yngsta barnen de tar på ridskolan är 6 år. Vilka försäkringar skulle gälla om barnet blir skadat? Om en häst blir skadad genom att barnet varit oaktsamt på något sätt och olyckan är framme? Egen olycksfallsförsäkring eller är ridskolan ansvarig genom deras försäkringar? Nu vet jag inte så mycket om upplägget i detalj på den här stalltjänsten utan jag bara funderar på detta.

Min släkting undrade om detta var vanligt på ridskolor och jag vet inte för jag är inte aktiv inom den världen längre så jag ställer frågan här.
Tror det är ganska ovanligt faktiskt, aldrig varit på en enda ridskola där någon annan än fast personal arbetat i stallet. Skötarsystem osv som är frivilligt absolut men inget krav. Låter helt galet.
 
Jag har aldrig varit med om det. Min gamla ridskola ville (men krävde inte) att folk (vuxna eller barn med förälder) ställer upp och är funktionärer på tävling. Inget mer.

När jag red i sista gruppen för kvällen så hjälpte vi ridläraren att kvällsfodra hö/hösilage samt sopa stallet. Allt var redan uppvägt i IKEA-kassar av personalen som jobbade där på dagen så det gick rätt fort om alla hjälpte till (vilket alla gjorde utom om någon hade bråttom iväg men för det mesta hjälpte hela gruppen till). Inget vi var tvungna att göra då det var ridlärarens jobb men man hjälpte till så att ridläraren skulle få komma hem lite tidigare.
 
Vår ridskola har från början haft som regel att efter ridlektionen så tas hästarna omhand, sedan ska utrustningen putsas, och sedan ska någon stallsyssla genomföras, antingen sopa stallgång eller mocka något av stallen. Nu har vi även gått över till att packa påsar till alla mål då vi övergett hö till förmån för hösliage, så då packar de tidiga grupperna två påsar/elev istället för stallsyssla. På alla dessa år är det ingen som ifrågasatt detta, och vi har även lite yngre medlemmar som fungerar som stallvärdar som finns till hand i stallet och hjälper till att göra i ordning hästarna innan lektionerna, styr upp så allt blir gjort efter lektionerna och som kvällsfodrar innan de slutar sitt pass. De får i utbyte möjligheten att gå utbildningar och lite extra möjligheter att rida på helger och liknande,
 
Vår ridskola har från början haft som regel att efter ridlektionen så tas hästarna omhand, sedan ska utrustningen putsas, och sedan ska någon stallsyssla genomföras, antingen sopa stallgång eller mocka något av stallen. Nu har vi även gått över till att packa påsar till alla mål då vi övergett hö till förmån för hösliage, så då packar de tidiga grupperna två påsar/elev istället för stallsyssla. På alla dessa år är det ingen som ifrågasatt detta, och vi har även lite yngre medlemmar som fungerar som stallvärdar som finns till hand i stallet och hjälper till att göra i ordning hästarna innan lektionerna, styr upp så allt blir gjort efter lektionerna och som kvällsfodrar innan de slutar sitt pass. De får i utbyte möjligheten att gå utbildningar och lite extra möjligheter att rida på helger och liknande,

Så stallen mockas inte förrän på kvällen medan det står hästar i boxarna? Hade det inte varit enklare med mockning medan hästarna är ute i hagen på dagen? Det låter rätt besvärligt måste jag säga. Eller det finns ingen personal alls till det?
 
Vår ridskola har från början haft som regel att efter ridlektionen så tas hästarna omhand, sedan ska utrustningen putsas, och sedan ska någon stallsyssla genomföras, antingen sopa stallgång eller mocka något av stallen. Nu har vi även gått över till att packa påsar till alla mål då vi övergett hö till förmån för hösliage, så då packar de tidiga grupperna två påsar/elev istället för stallsyssla. På alla dessa år är det ingen som ifrågasatt detta, och vi har även lite yngre medlemmar som fungerar som stallvärdar som finns till hand i stallet och hjälper till att göra i ordning hästarna innan lektionerna, styr upp så allt blir gjort efter lektionerna och som kvällsfodrar innan de slutar sitt pass. De får i utbyte möjligheten att gå utbildningar och lite extra möjligheter att rida på helger och liknande,
Tråkigt när det är så, hästvärlden kommer aldrig förändras känns det som. Förstår inte varför det är så okej att utnyttja folk i hästvärlden och få gratis arbetskraft mot lite ridning.

Folk förstår nog inte hur utnyttjade dom blir dock tyvärr. Är säkerligen därför det är så få som ifrågasätter det, precis som det är så många hästmänniskor som arbetar mer eller mindre gratis hela dagar i stall och tror att det är värt det för att dom får motionsrida lite hästar ibland och får en fickpeng. Men klart, får man det inpräntat som ung att man ska vara gratis arbetskraft åt folk så är det väl lätt hänt att det fortsätter så uppåt åren också.
 
Tråkigt när det är så, hästvärlden kommer aldrig förändras känns det som. Förstår inte varför det är så okej att utnyttja folk i hästvärlden och få gratis arbetskraft mot lite ridning.

Folk förstår nog inte hur utnyttjade dom blir dock tyvärr. Är säkerligen därför det är så få som ifrågasätter det, precis som det är så många hästmänniskor som arbetar mer eller mindre gratis hela dagar i stall och tror att det är värt det för att dom får motionsrida lite hästar ibland och får en fickpeng.
Vem bestämmer om det är värt det?
 
Tråkigt när det är så, hästvärlden kommer aldrig förändras känns det som. Förstår inte varför det är så okej att utnyttja folk i hästvärlden och få gratis arbetskraft mot lite ridning.

Folk förstår nog inte hur utnyttjade dom blir dock tyvärr. Är säkerligen därför det är så få som ifrågasätter det, precis som det är så många hästmänniskor som arbetar mer eller mindre gratis hela dagar i stall och tror att det är värt det för att dom får motionsrida lite hästar ibland och får en fickpeng. Men klart, får man det inpräntat som ung att man ska vara gratis arbetskraft åt folk så är det väl lätt hänt att det fortsätter så uppåt åren också.
Fast det här att ALLA måste hjälpa till är väl ett sätt att komma ifrån utnyttjandet av skötare och "stallflickor". För de var ju där och red och fixade så att allas ridning fungerade. För jag ser bara tre utvägar:

1) Vanliga sättet - vissa tjejer sköter huvuddelen av jobbet vid sidan av anställd personal. Tjejerna kan få rida eller kanske bara borsta
2) Bara anställd personal - jag har hittills inte varit på ett svenskt ställe som haft råd med det - eventuellt förstärkt med praktikanter, personer med anställningsstöd etc.
3) Alla som är med i föreningen och vill ta del av deras aktiviteter hjälps åt. Eller åtminstone försöker hjälpas åt. (Här anser jag att all ideell verksamhet borde vara)

(I realiteten blir det alltid en blandning)

Gillar man inte villkoren är det väl bara att avstå? Vad vill TS bekanta - att ridskolan ska sluta kräva arbete av sina medlemmar och istället anställa (plus då börja avlöna förtroende valda - för varför ska någon ställa upp grattis om det är en omöjlighet för somliga?). Det kanske slår undan benen för hela ekonomin för verksamheten?
 
Tråkigt när det är så, hästvärlden kommer aldrig förändras känns det som. Förstår inte varför det är så okej att utnyttja folk i hästvärlden och få gratis arbetskraft mot lite ridning.

Folk förstår nog inte hur utnyttjade dom blir dock tyvärr. Är säkerligen därför det är så få som ifrågasätter det, precis som det är så många hästmänniskor som arbetar mer eller mindre gratis hela dagar i stall och tror att det är värt det för att dom får motionsrida lite hästar ibland och får en fickpeng. Men klart, får man det inpräntat som ung att man ska vara gratis arbetskraft åt folk så är det väl lätt hänt att det fortsätter så uppåt åren också.
Att vilja vara med i ridklubben - men att vägra hjälpa till när det är vad som krävs för att den ska fungera. Det är väl att utnyttja folk? Att barnen lär sig att vill man göra saker tillsammans - då hjälps man åt. Det är väl sättet att lära dem att inte utnyttja andra?
 
Tråkigt när det är så, hästvärlden kommer aldrig förändras känns det som. Förstår inte varför det är så okej att utnyttja folk i hästvärlden och få gratis arbetskraft mot lite ridning.

Folk förstår nog inte hur utnyttjade dom blir dock tyvärr. Är säkerligen därför det är så få som ifrågasätter det, precis som det är så många hästmänniskor som arbetar mer eller mindre gratis hela dagar i stall och tror att det är värt det för att dom får motionsrida lite hästar ibland och får en fickpeng. Men klart, får man det inpräntat som ung att man ska vara gratis arbetskraft åt folk så är det väl lätt hänt att det fortsätter så uppåt åren också.
Fast det är ju så att hästar innebär arbete utöver ridningen. Jag har svårt att se att det är att utnyttja folk om de behöver göra någon grej utöver att rida. Med mina egna hästar får jag ju lägga massor av arbete och betala massor av pengar - det är liksom så det funkar med levande djur.
 
Fast det är ju så att hästar innebär arbete utöver ridningen. Jag har svårt att se att det är att utnyttja folk om de behöver göra någon grej utöver att rida. Med mina egna hästar får jag ju lägga massor av arbete och betala massor av pengar - det är liksom så det funkar med levande djur.
Inte på en ridskola. En ridskola rider man på och betalar för lektioner, annars är det ingen ridskola. En ridskola ska ha råd med anställd personal som tar hand om hästarna, sen att dom uppmuntrar till att eleverna har sköthästar osv som underlättar för personalen, det är en helt annan grej.
 
Senast ändrad:
Att vilja vara med i ridklubben - men att vägra hjälpa till när det är vad som krävs för att den ska fungera. Det är väl att utnyttja folk? Att barnen lär sig att vill man göra saker tillsammans - då hjälps man åt. Det är väl sättet att lära dem att inte utnyttja andra?
Om en ridskola måste utnyttja eleverna till saker och ting så kanske dom ska fundera på om dom har råd att ha en ridskola alls. Har man inte råd med personal ska man inte ha en ridskola.

Med tanke på att jag aldrig hört om en enda ridskola som har det så tyder nog också på att dom flesta ridskolor har råd med personal. Eller så har vi bara vettigare ridskolor i denna delen av landet helt enkelt kanske.

Att vilja hjälpa till, det är en sak men att det ska vara ett krav för att få rida, då blir det en helt annan sak.
 

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp