Obligatorisk stalltjänst för ridande elever på ridskola vanligt?

Vem bestämmer om det är värt det?
Dom flesta tycker det är värt det och vet inte om hur utnyttjade dom blir. Det är därför hästvärlden ser ut som den gör med så många som arbetar mer än heltid utan någon lön alls. Det är mest tragiskt att så många hästfolk utnyttjas för att dom tror att det är så det ska vara.
 
Självklart ska man lära sig rida på en ridskola, men ska man inte lära sig ta hand om en häst också? Är det OK att elever ryktar och sadlar eller ska personal stå beredda med färdiga hästar?
Faktiskt inte om man inte vill det. Vissa vill faktiskt bara åka och rida och sen åka hem igen. Att sadla och tränsa hästen man ska rida är dock en självklarhet att man bör kunna för att det är orimligt att ha personal som ska hinna sadla och tränsa alla hästar till lektionerna hela tiden.

Det ska inte vara allt eller inget när det gäller hästar, vissa vill bara rida och är nöjda med det och mår bra av det medans vissa är mera intresserade av skötseln och stallgrejen. Att borsta av och sadla och tränsa ingår ju dock i ridskolegrejen om inte hästen gått lektionen innan.
 
Dom flesta tycker det är värt det och vet inte om hur utnyttjade dom blir. Det är därför hästvärlden ser ut som den gör med så många som arbetar mer än heltid utan någon lön alls.

Samt människor som skaffar egen häst utan att veta något om stallskötsel.

Jag tycker inte att man utnyttjar ridskoleelever om de får hjälpa till med alla stallsysslor, snarare tvärtom. Ingen här har väl sagt att det inte finns personal på ridskolorna?

Svartjobbet inom hästsporten lär inte försvinna för att ridskolans elever lär sig hur man mockar och tar in en häst från hagen.
 
Samt människor som skaffar egen häst utan att veta något om stallskötsel.

Jag tycker inte att man utnyttjar ridskoleelever om de får hjälpa till med alla stallsysslor, snarare tvärtom. Ingen här har väl sagt att det inte finns personal på ridskolorna?

Svartjobbet inom hästsporten lär inte försvinna för att ridskolans elever lär sig hur man mockar och tar in en häst från hagen.
Vad har det här med egen häst att göra? Är det verkligen så självklart att man per automatik vill ha egen häst bara för att man går på ridskola en gång i veckan? Är inte min erfarenhet iallafall.

Och nej, svartjobb och gratis slit för andra i stall kommer aldrig att försvinna när till och med ridskolor präntar in i barnen att det är så det är om man ska ha med hästar att göra oavsett.

Att lära sig att mocka och fixa i stallet är bra om man vill det, men det är om man vill det. Det ska inte vara ett krav på en ridskola.
 
Jag tycker att man får skilja mellan privatägda ridskolor (företag) och föreningsdrivna. Att på privatägda snåla in på personal för att låta eleverna göra jobbet tycker jag är fel. En ideell förening är ju liksom beroende av att alla hjälps åt. Det är en mängd människor med gemensamma intressen, äga hästar och ha ridskoleverksamhet. Man har gett ett antal medlemmar förtroendet att ta beslut i viktiga frågor och man har allt som oftast anställt en ridskolechef för att sköta driften. Går inte ridskolan bra nog för personal dygnets alla timmar tycker jag inte det är fel att medlemmarna hjälps åt att jobba mot det gemensamma målet.
 
Faktiskt inte om man inte vill det. Vissa vill faktiskt bara åka och rida och sen åka hem igen. Att sadla och tränsa hästen man ska rida är dock en självklarhet att man bör kunna för att det är orimligt att ha personal som ska hinna sadla och tränsa alla hästar till lektionerna hela tiden.

Det ska inte vara allt eller inget när det gäller hästar, vissa vill bara rida och är nöjda med det och mår bra av det medans vissa är mera intresserade av skötseln och stallgrejen. Att borsta av och sadla och tränsa ingår ju dock i ridskolegrejen om inte hästen gått lektionen innan.
Men då är det bara och välja en ridskola där man bara kan rida eller bli medryttare
 
Jag tycker att man får skilja mellan privatägda ridskolor (företag) och föreningsdrivna. Att på privatägda snåla in på personal för att låta eleverna göra jobbet tycker jag är fel. En ideell förening är ju liksom beroende av att alla hjälps åt. Det är en mängd människor med gemensamma intressen, äga hästar och ha ridskoleverksamhet. Man har gett ett antal medlemmar förtroendet att ta beslut i viktiga frågor och man har allt som oftast anställt en ridskolechef för att sköta driften. Går inte ridskolan bra nog för personal dygnets alla timmar tycker jag inte det är fel att medlemmarna hjälps åt att jobba mot det gemensamma målet.
Sen behöver det inte betyda att bara flr det är privatägd handlar det om att snåla och utnyttja, precis densamma som med en ideel förening
 
Sen behöver det inte betyda att bara flr det är privatägd handlar det om att snåla och utnyttja, precis densamma som med en ideel förening
Min poäng är att i ett privatägt bolag går vinsten till ägarna, i en ideell förening går den tillbaka till medlemmarna på ett eller annat sätt. Att gemensamma krafter jobbar för att kunna bygga gemensamt ägt ridhus är en sak i mina ögon, att barn säljer kakor för att dra in pengar till ett företags ridhus en annan.
 
Vad har det här med egen häst att göra? Är det verkligen så självklart att man per automatik vill ha egen häst bara för att man går på ridskola en gång i veckan? Är inte min erfarenhet iallafall.

Och nej, svartjobb och gratis slit för andra i stall kommer aldrig att försvinna när till och med ridskolor präntar in i barnen att det är så det är om man ska ha med hästar att göra oavsett.

Att lära sig att mocka och fixa i stallet är bra om man vill det, men det är om man vill det. Det ska inte vara ett krav på en ridskola.
Men vad är skillnaden på att utbilda sig på ridskola och Flyinge?Båda är frivilliga men det är bara ok på vissa att göra stalltjänst ?Tycker speciellt unga lär sig att ta större ansvar när de får hela bilden av hur det är att ha häst eller flr den delen vad som händer i hästens liv de timmar de inte rids
 
Min poäng är att i ett privatägt bolag går vinsten till ägarna, i en ideell förening går den tillbaka till medlemmarna på ett eller annat sätt. Att gemensamma krafter jobbar för att kunna bygga gemensamt ägt ridhus är en sak i mina ögon, att barn säljer kakor för att dra in pengar till ett företags ridhus en annan.
Det sistnämnda har jag inte hört talas om och inte vad tråden handlar om 😉
 
Det sistnämnda har jag inte hört talas om och inte vad tråden handlar om 😉
Då läser vi inte samma tråd eller gör inte samma kopplingar.

Att som medlem genom sin arbetsinsats bidra till minskade kostnader/ökade intäkter för föreningen är i mina ögon en helt annan sak än att jobba ideellt åt en företagare. Det första fullt rimligt, det andra lite halvsunkigt om det förväntas av en.
 
Har man en ideell förening är ju själva poängen att det är medlemmarna som hjälps åt att driva den. Inom hästvärlden behöver ju dock föreningen anställa personal med tillräcklig kompetens som t. ex. stallchef och ridlärare, men jag ser det inte som självklart att medlemmarna ska betala för någon som mockar på helgerna om de hellre sköter den saken själva. I en föreningsdriven verksamhet är man ju i första hand medlem och inte kund, och att göra en del jobb själv gör det möjligt att hålla nere priserna.

Sen tycker jag för all del att det är bra med valfrihet när det gäller om man vill bidra med stalltjänst, styrelsearbete, något annat eller ekonomiskt, men i slutändan blir det ju orättvist om vissa inte bidrar alls utan bara utnyttjar subventionerade lektioner som bygger på att andra jobbar.
 
Då läser vi inte samma tråd eller gör inte samma kopplingar.

Att som medlem genom sin arbetsinsats bidra till minskade kostnader/ökade intäkter för föreningen är i mina ögon en helt annan sak än att jobba ideellt åt en företagare. Det första fullt rimligt, det andra lite halvsunkigt om det förväntas av en.
I mina ögon inte halvsunkigt om det är utbildande och behöver man göra stalltjänst 1-2 per termin o tycker det är utnyttjande har man nog inte så stor koll på vad egenföretagande/förening med verksamhet innebär 😉
 
Jag tycker det låter bra . Tror man får en helt annan förståelse för hästar om man får vara med i allt det andra förutom ridningen . Ger så mycket mer, samarbete, hästvana, erfarenhet och lära sig ta ansvar.
Att åka och rida en gång i veckan utan att ta hand om det runt omkring tycker jag inte hör hemma i hästsport då bör det ingå "skötsel" av djuren det är ju trots allt levande djur vi pysslar med som kräver skötsel, respekt och kärlek
 
Jag har haft häst i många år och har valt att rida på ridskola då jag inte har tid m egen häst. Jag har inget som helat utvecklingsbehov i att mocka/fodra etc. Tro mig jag har gjort många sådana timmar.

Mitt stall har anställd personal på veckorna och extra-jobbare på helgerna.

Tyvärr är det sen i julas inlagt krav på både försäljning och funktionärsjobb på tävlingar som man som ridskoleelev i vanlig grupp aldrig kan delta i. Funktionärsjobb kan jag stå ut med tvångsförsäljning. NEj hatar allt som har med det att göra. Funderar allvarligt på att sluta tack vare det.

Är ungefär lika positivt inställd till teori. Betala över 200kr för 0,75h blaha. Har hitintills varit på typ två teoripass som varit värt det.
 
Så stallen mockas inte förrän på kvällen medan det står hästar i boxarna? Hade det inte varit enklare med mockning medan hästarna är ute i hagen på dagen? Det låter rätt besvärligt måste jag säga. Eller det finns ingen personal alls till det?
Jag menar naturligtvis kvällsmockning, skiten tas ut på kvällen för att underlätta för personalen morgonen efter.
 
Tråkigt när det är så, hästvärlden kommer aldrig förändras känns det som. Förstår inte varför det är så okej att utnyttja folk i hästvärlden och få gratis arbetskraft mot lite ridning.

Folk förstår nog inte hur utnyttjade dom blir dock tyvärr. Är säkerligen därför det är så få som ifrågasätter det, precis som det är så många hästmänniskor som arbetar mer eller mindre gratis hela dagar i stall och tror att det är värt det för att dom får motionsrida lite hästar ibland och får en fickpeng. Men klart, får man det inpräntat som ung att man ska vara gratis arbetskraft åt folk så är det väl lätt hänt att det fortsätter så uppåt åren också.
Det finns inte en ridskola i Sverige som skulle kunna erbjuda en regelrätt ridskola med ingen ideell insats för ett pris som människor skulle vara villiga att betala. Det kostar mycket pengar redan idag att rida på ridskola, tänk dig då om avlönad personal skulle ta hand om allt i stallet? Har du suttit i styrelsen för en ridskola någon gång, och verkligen fått inblick i kostnaderna?
 
Det här med ansvar och försäkring, om du är medlem på en anläggning/ridskola blir du väl genom den avgiften oftast också täckt av deras försäkring. Jag har ridit på 4 ridskolor och det har varit så på samtliga. Har dessutom en egen försäkring som täcker ridning, var tvungen att uppgradera grundförsäkringen då mitt fb menar att om jag tävlar är ridning en extremsport vilket den "normala" försäkringen inte täcker. Är antagligen onödigt försäkrad, men hellre det än att det blir tokigt om nått händer😊 Om det med obligatorisk stalltjänst. Är det i utbildnings syfte tycker jag det känns ok. Kan se för mig att barnen drar ner på personalens effektivitet snarare än ökar den, så har svårt att tro att det är för att täcka upp brist på personal vid detta tillfälle. Hon har inte frågat ridskolan om varför det är så? Jag kan tycka fler ridskolor kunde haft lite obligatorisk stall lära/ stalltjänst. Vet om många som skaffat ponny/häst utan att vara riktigt klara över mängden arbete, tid och ansvar som skall till 🤔
 
Har man en ideell förening är ju själva poängen att det är medlemmarna som hjälps åt att driva den. Inom hästvärlden behöver ju dock föreningen anställa personal med tillräcklig kompetens som t. ex. stallchef och ridlärare, men jag ser det inte som självklart att medlemmarna ska betala för någon som mockar på helgerna om de hellre sköter den saken själva. I en föreningsdriven verksamhet är man ju i första hand medlem och inte kund, och att göra en del jobb själv gör det möjligt att hålla nere priserna.

Sen tycker jag för all del att det är bra med valfrihet när det gäller om man vill bidra med stalltjänst, styrelsearbete, något annat eller ekonomiskt, men i slutändan blir det ju orättvist om vissa inte bidrar alls utan bara utnyttjar subventionerade lektioner som bygger på att andra jobbar.
Vi har en ideell förening som byggt en måttlig anläggning. Det är inte ett dugg roligt överhuvudtaget. Tiden som relativt passiva medlemmar ställer upp är otroligt dåligt organiserat. Det är inte ett dugg roligt. Jag skulle hellre arbeta gratis åt en juridisk person som var företagare och professionell än åt en ideell styrelse för en klubb som fryser ut alla som inte agerar och jobbar som styrelsen vill. Jag har aldrig varit på en klubbdriven, alltså ideell förening, anläggning som fungerat utan mycket stöd och styrning från typ kommun.
 

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp