Bukefalos 28 år!

Obruten försäkring?!

Lady_D

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp att reda ut begreppen.

Jag har ett 6-årigt fullblod som idag är försäkrad i A1 liv + A1 vet. Jag har ägt honom i tre år nu och han har inte varit halt eller sjuk en dag, gjorde förra veckan en hälsokontroll hor veterinären och han tyckte att han var i topskick.

Med det som bas tänkte jag nu ändra i försäkringen, behålla vet försäkringen (ev ändra den till A2) och sänka/ändra/ta bort livförsäkringen. Har dock en fundering:

- Om jag ändrar liv från A1 till A2 räknas försäkringsskyddet som obrutet och jag senare ändrar tillbaks till A1 och skulle behöva utnyttja den eller sälja hästen?
 
Sv: Obruten försäkring?!

Med obrutet menas att du haft hästen försäkrat hela tiden, utan uppehåll.
 
Sv: Obruten försäkring?!

Lite OT, men A2 täcker endast livdelen om katastrof inträffar, tex om hästen dör i en brand eller flygolycka. Typ.
Fast det kanske du redan vet :)
 
Senast ändrad:
Sv: Obruten försäkring?!

Jo det vet jag.

Egentligen tänkte jag nog skippa livdelen helt men om försäkringen fortfarande räknas som obruten så finns det skäl att ha honom kvar i A2 liv vid en senare försäljning
 
Sv: Obruten försäkring?!

Nej du kan inte växla fram och tillbaka mellan A1 och A2 hur som helst. Växla till sämre försäkringsskydd går alltid och det räknas som obrutet alltså från A1 till A2 men åt andra hållet så gör det inte det utan man får aldrig tillgodoräkna sig A1 skydd för perioden den varit A2 försäkrad. Upptäcks en skada tex som bedöms uppstått under den period du hade A2 (som inte skulle ersatt) så får du inte ut livförsäkringen även om du har A1 just då.
 
Sv: Obruten försäkring?!

Ah, ja det är ju klart egentligen. Har läst försäkringsvillkor så jag är helt snurrig...
 

Liknande trådar

Hästvård Vad gäller när man köper en häst, och byter försäkringsbolag i samband med köpet - OM det visar sig efter en tid (innan 2 år) att hästen...
Svar
19
· Visningar
1 409
Senast: Sockerbit
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 125
Senast: MattiZ
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte riktigt var den här tråden ska ligga, men testar här. Vi är på väg och ska köpa ett sto, som vi ska använda som avelssto...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 387
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp