Undvika reservationer vid köp av häst?

WaterLily

Trådstartare
Jag vet inte riktigt var den här tråden ska ligga, men testar här.

Vi är på väg och ska köpa ett sto, som vi ska använda som avelssto. Hon är försäkrad med A1 veterinärvårdsförsäkring, A2 i liv i Agria. Nu har jag dock hört mycket skräckhistorier om Agria, vilket gör att jag vill ha både hängslen och livrem när jag måste ha med dom att göra.

Stoet är utannonserat som avelssto eftersom hon haft en hovböld, som skapade ett hålrum i hoven och som gör att hon haltar vid hård belastning. Hon är utredd av veterinär och "friskförklarad", men hon håller helt enkelt inte för någon hård träning. Vi planerar att eventuellt skogsmullerida lite och betäcka henne (hon har haft föl tidigare och har en mycket tilltalande stamtavla). Hon är inte triangelmärkt.

Men - hur kan vi undvika att få några onödiga reservationer på försäkringen? Vi planerar att överta säljarens försäkring utan att göra några som helst ändringar, men jag är ändå rädd att Agria "ska se sin chans" att peta in lite reservationer här och var.

Vad bör vi göra, och framförallt - vad bör vi inte göra?
 
Sv: Undvika reservationer vid köp av häst?

Ni ska vara väldigt misstänksamma mot historian.

Jag tycker att det låter konstigt att en häst förväntas få framtida men av att ha haft en hovböld och misstänker att det kan vara något annat fel som hindrar den från att hålla för träning.
 
Sv: Undvika reservationer vid köp av häst?

Ni ska vara väldigt misstänksamma mot historian.

Jag tycker att det låter konstigt att en häst förväntas få framtida men av att ha haft en hovböld och misstänker att det kan vara något annat fel som hindrar den från att hålla för träning.

Jag känner ägaren som haft hästen tidigare, så det är således ingen okänd häst för mig. Hållbarheten är inte det primära i det här fallet, eftersom det inte är något fel som nedärvs till avkommorna, och hon ska i vilket fall som helst inte tränas.
 
Sv: Undvika reservationer vid köp av häst?

Min erfarenhet är att om man övertar en befintlig försäkring händer absolut ingenting. Det handlar mest om Agria men även If och Folksam. Jag säljer ca 5 hästar per år (alla Agria) och köper ibland hästar med befintlig försäkring. Har aldrig fått reservationer.
 
Sv: Undvika reservationer vid köp av häst?

...om hon är behandlad för det och säljaren har använt vet vårds försäkringen kan det möjligen vara en annan femma. Det har jag inte testat.
 
Sv: Undvika reservationer vid köp av häst?

Delvis KL
Jag tror att om bolaget ersatt något för den här skadan/bölden så finns risken för reservation. Ibland är en sådan tillfällig tills man kan visa hästen är helt återställd (beroende på typ av skada) i bland blir den för alltid och det innebär att hästen inte antas bli helt återställd.
Misstänker att det kan vara så i det här fallet när hästen fått en kronisk defekt (inte håller) om man utnyttjat försäkringen.
 
Sv: Undvika reservationer vid köp av häst?

Låter inte som en häst att ta föl på, det innebär en rätt stor belastning.
 
Sv: Undvika reservationer vid köp av häst?

Jag känner ägaren som haft hästen tidigare, så det är således ingen okänd häst för mig. Hållbarheten är inte det primära i det här fallet, eftersom det inte är något fel som nedärvs till avkommorna, och hon ska i vilket fall som helst inte tränas.

Jag upprepar: hovböld är inte en skada/ett fel som normalt sett leder till nedsatt hållbarhet.
Du bör vara väldigt misstänksam och ta reda på om det finns ytterligare fel som ligger bakom prognosen.
En häst med nedsatt hållbarhet är inte lämplig för avel.
 
Sv: Undvika reservationer vid köp av häst?

Om du övertar försäkringen utan att göra några förbättringar så får du ju inga reservationer.
 
Sv: Undvika reservationer vid köp av häst?

Om du övertar försäkringen utan att göra några förbättringar så får du ju inga reservationer.

Om inte hästen nu redan fått reservation för en skada som inte läker. Vilket ju vi inte vet här om tidigare ägare använt försäkringen vid behandlingen av hoven eller inte.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 671
Senast: Miaa
·
Hästmänniskan Jag har sökt i gamla trådar, men inte riktigt funnit de svar jag söker... Jag är intresserad av att köpa en häst som är triangelmärkt...
2
Svar
22
· Visningar
7 011
Senast: Lydia
·
Hundhälsa Vi har tittat på en 6 månader gammal tik som vi bestämt oss för att köpa sålänge hon går igenom besiktning. Idag ringde jag till Agria...
Svar
5
· Visningar
1 380
Senast: Zoya
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 915
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Shoppingtråd hund
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp