Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Hur bred är skitopadden då?

Jag tog en vanlig 18" sadel spom exempel. Men visst, ska jag ta en som är kort nog åt min häst blir det 90cm2 istället. Fortfarande en större anläggningsyta på hästen än vid en bomsadel.

De flesta brukar väl inte välja haflinger/fjording/island, utan de flesta väljer ju hbl. Men nu ser ju verkligheten ut så att det finns mängder med normallånga och normalviktiga person som har haflinger.

Ja, jag skrev att jag hade hittat en sadel redan på sidan 5...
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Hur bred är skitopadden då?

Återkommer efter dagens ridtur som jag ska strax ge mig ut på hur bred och lång min är (finns ju olika varianter)

Jag tog en vanlig 18" sadel spom exempel. Men visst, ska jag ta en som är kort nog åt min häst blir det 90cm2 istället. Fortfarande en större anläggningsyta på hästen än vid en bomsadel.

Läste du vad du skrev där? ;)



Ja, jag skrev att jag hade hittat en sadel redan på sidan 5

Jag noterade det men eftersom du fortsatte diskutera de olika trodde jag inte det var bestämt :angel:
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag skrev fel, bomlös ska det stå såklart.


Jo, sadeln är beställd och jag får den hemskickad om ca 3 veckor. Men alla verkade inte notera det och tycka att jag ändå skulle överväga dressyrsadel osv.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Med reservation för viss felmätning.

Padden är 61 cm lång och 30 cm 'bred' på bredaste stället (i fram) och 25 cm på 'smalaste' stället.

Avtrycket på hästen är 40 cm långt från främre punkt till bakre punkt uppe längs ryggen. Både sadel och padd är längre än det.

När det gäller avtryck utåt sidorna så 'mitt på', dvs där jag sitter så är det 35 cm mätt lodrätt, då är ju en del av det måttet där padden slutat men där mitt ben trycker mot hästen. I framkant (längst fram sas) är avtrycket 27 cm, och i bakknat (längst bak) 25 cm.

Således, padden fördelar inte tryck mer än marginellt utanför där jag sitter längsmed ryggen, men fördelar ut i paddens fulla storlek utåt sidorna.

Underst (mot hästen) ligger ju en polypad, som är svettig över en större yta än det finns tryckmärken btw.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Efter att ha läst dina sadeltrådar finner jag bara ett enda alternativ.Sälj hästen.
Exempel-säg att hästen behöver en 16" å ryttaren en 18", det går inte ihop, det kan vemsomhelst fatta , till å med 6 åringar som lärt sig räkna.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Hästen kan 18", det är inte det. Läs tråden en gång till så kanske du förstår vad som skrivs.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten skrev:
Hästen kan 18", det är inte det. Läs tråden en gång till så kanske du förstår vad som skrivs.

Fast du, nu förenklar du. Ett av era stora problem är att många (inte alla) sadlar blir för LÅNGA i 18"..
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Alexandra_W skrev:
Okej, det är alltå 6500 -9500 kan vi säga (500 för telefonsamtal drog jag till med), vi tar 8000 som exempel. Du har lagt 8000 kr på att hitta den perfekta sadeln (för oavsett vad du säger så det man hoppas på är jud en perfekta). Men du tycker inte en Passier (för det var det va?) är värd pengarna. Men om du behöver lalla runt i sadeldjungeln ett halvår till, hur mycket pengar har du DÅ lagt ut liksom?

De senaste 4 mycket välsittande sadlar som jag har köp har kostar i tur och ordning.
2.500:- en Piab Flexline, med fjädrande bom.
17" och jättebred och jättesvängd till tokbred häst med svankrygg.
Den passar nu bred häst med jättehög make, sedan svankryggen har rätat upp sig.
500:- en Ulan Island, sitter bra på alla breda hästar med ganska så rak rygg.
Borde passa din häst och rumpa utmärkt.
1000:- en annan Ulan, då den första behövdes på 2 hästar samtidigt.
Numera såld.
500:- Thorowgood 16½" syntetdressyrsadel med ställbar bom, ställs om med en insexnyckel.
Mycket bred och bananformad, ger mindre ryttare en toppensits.

Tja, man kan köpa och prova många sadlar för den penningen.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

De flesta sadalr vi provar som passar hästen i övrigt kan ha 18", det är bara Stubben som han kan ha i 17,5 men inte i 18". Men om vi säger såhär: County, Prestige, Edinburgh, Griffin, HdR m.fl. kunde han inte ens ha i 17" och vissa var redan för långa i 16,5". Men märken som Albion, Globus, Clincher, Lemetex som har passat bäst har han kunnat ha i 18" utan problem.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten skrev:
Är 40 cm avtrycket var du sitter? Och mellan de 27 cm och 25 cm är det tryck överallt?

Nej, 40 är lite mer än där jag sitter, kan mäta exakt hur mycket om du vill?

ja, mellan de 27 och 25 är det tryck överallt, men som i en båge som en mun som ler, iom att det blir tryck längre ner på sidan från mitt ben med, en bit nedanför padden. Hängde du med?
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Så länge det inte är en stor skillnad, typ att det skiljer sig 8 cm, så är det ganska skitsamma.

Menar du att "den glada munnen" är som i en båge neråt? Typ att ena ändan på munnen är mot baken på hästen och den andra framåt och böjningen är uppåt?

Försöker rita: Menar du såhär: (trycket är o:na)
_______________________
|..........ooooooooooo.o.oo.|
|......oooooooooooooo.o.oo|
|....ooo...........................|
|..oo.. _________________|
|____/

Eller såhär:
_______________________
|...oooo...................oooo|
|....oooooooooooooooooo..|
|.... ooooooooooooooo......|
|....... _________________|
|____/
 
Senast ändrad:
Sv: Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten skrev:
Så länge det inte är en stor skillnad, typ att det skiljer sig 8 cm, så är det ganska skitsamma.

Menar du att "den glada munnen" är som i en båge neråt? Typ att ena ändan på munnen är mot baken på hästen och den andra framåt och böjningen är uppåt?

Försöker rita: Menar du såhär: (trycket är o:na)
_______________________
|..........ooooooooooo.o.oo.|
|......oooooooooooooo.o.oo|
|....ooo...........................|
|..oo.. _________________|
|____/

Eller såhär:
_______________________
|...oooo...................oooo|
|....oooooooooooooooooo..|
|.... ooooooooooooooo......|
|....... _________________|
|____/

Såhär:

...oooooIoooooo...
...oooooIoooooo...
...oooooIoooooo...
_________________
........ooIoo..
.........oIoo....

____ = var padden slutar i nederkant

I = var mitt ben går.


Jag har inte brytt mig om mer än visa själva munnen, så skit i resten om det är skalenligt eller ej. Hängde du med?
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, jag förstår.

Kunde du räkna ut ca cm2 då?
Hur var det på Hubertusen förresten?

Inte hunnit med HUbertusen än, måste ju rida ett pass i den med först ju och sen jämföra och räkna ut. Så du får vänta lite, kan inte gärna ta livet av hätstackaren genom att rida honom svettig två pass samma dag =)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Rid helst utan schabrak då. Då ser man det tydligare.

Men frågan är om vi ska räkna med panelerna? En del av panelerna fördelar trycket, typ de första 15 cm från bossan och ner, men inte resten.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten skrev:
Rid helst utan schabrak då. Då ser man det tydligare.

Men frågan är om vi ska räkna med panelerna? En del av panelerna fördelar trycket, typ de första 15 cm från bossan och ner, men inte resten.

Hästen tycker inte om utan schabrak men jag kan prova. Annars har det iaf tidigare synts väl med schbrak också.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

För rider man utan schabrak kan du se exakt var den inte liggar an och var den trycker mer. (om du rider hästen ganska svettig)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
732
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp