Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Kommentaren "Hubertus kanske är för billigt för dig" stör mig. Hade hon inte skrivit så hade hon fått trevligt svar tillbaka, men jag tyckte inte att hon var så välmenande i sitt inlägg när hon skiver så.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag vet att det finns en modell som är rakare i modellen, men som du skriver, den blir inte kortare eller större i sätet för det.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag är glad över att vissa kommer med bra råd och med tankar som jag kollar upp om det är en möjlighet. Men när folk skriver att jag t.ex. ska hoppa i en dressyrsadel (som jag gång på gång skriver att det är uteslutet) eller att jag ska köpa en boimlös (vilket jag också gång på¨gång skriver att det inte är ett alternativ) eller att jag ska prova det och det märket när det står i tråden att den och den sadeln är de enda som passar. För hade det varit så enkelt att slänga på en Jacson, Globus eller Hubertus så hade jag gjort det. Men så enkelt är det inte.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Finns det nån ÅF för Ansur i Sverige? Jag har inte sett den på en enda hemsida. Och att få den från England kostar ca 1000-1500 i frakt + kostnader för att få provrida.
Hitills har jag sett en person som ägde en Konklusion, och hon sålde den.

Som jag skrivit gång på gång i bomlöstråden: jag ifrågasätter bomlössadlarnas konstruktion. Därmed skriver jag FRÅGOR och kommentarer som jag tycker framgår klart och tydligt att det är min åsikt, och om det är fakta skriver jag det klart och tydligt. För jasg ser ingen mening att skriva i ett forum om nån vet svaret på Ansurs konstruktion, instället försöker jag diskutera om hur den kan vara uppbyggd, vad det har för konsekvenser osv osv.

Jag VET att du har en bomsadel och att du inte rekommenderar att hoppa i en FF eller en vanlig bomlös, MEN du skriver till mig att jag borde prova Ansur osv osv, men du kan inte bara godta ett fullgott NEJ till att jag inte slänger på en bomlös på hästen för hoppning. För hade du kunnat godta ett NEJ hade du inte börjat skriva om att jag tror ditten och datten om bomlösa och du vill framställa mig som en person som inte har den blekaste aningen om sadlar överhuvudtaget. För kan man sadlar och har ett logiskt tänkande kan man klura ut vad som kan vara bra för hästen och vad som inte går överhuvudtaget.
Och då jag faktiskt inte har nåt förtroende för Ansur överhuvudtaget skulle jag INTE kunna tänka mig åka rätt långt eller betala flera tusen för att få prova en. För FAST den skulle funka, känns den inte prisvärd för fem öre. För 15 000 hade jag kunnat tänka mig prova, men 25 000... Nej.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Du, Kattungen, om du nu har en så alldeles särskilt stor rumpa, så kanske att du får acceptera att du inte kan rida en häst med ett så kort sadel-läge i exakt den sorts sadel som du vill.
Min sambo, som är en ordentligt stor man, behöver en 18 tums sadel till sitt ganska så lilla kallblod.
Det fick lov att bli en Islands-sadel.
De är anpassade till att stora ryttare rider på små hästar.
I övriga världen, så anses det som att man skaffar en häst som är stor nog för den kropp man har.
Hästar kan vara ordentligt olika stora även i samma höjd.

Du var ju själv väldigt envis i en tråd på Islandshäst, där du ansåg att ryttaren var för lång för sin häst.
Om du med din 18 tums-rumpa vill rida i en sadel av en viss sort, skaffa en häst som passar för det.
Alternativt, rid i de sadlar som finns och passar.

Sadlar är en djungel och alltid en källa till bekymmer och problem.
Du är inget undantag där.
Men vi andra har accepterat läget och försöker att göra det bästa av situationen.
Jag får faktiskt plats i sadlar från 16 tum, men det är svårt ändå.
Min sadelkammare är knökfull med sadlar som bara nästan fungerar.
Alltid så är det något som är fel.
Och nästa vecka har hästen i alla fall vuxit ur sadeln.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Av alla de islandssadlar jag provat finns det en som passar, Stubben Bennys Harmony Allround. Detta är en dressyrsadel, och det är inte dressyr jag är ute efter.
Sen så tycker jag att islandssadlar är längre i förhållande till sätets storlek. 18" ¨på en islandssadel är ofta mycket mindre än t.ex. en Albion (som också är små i sätet).

En sadel av en viss sort? Jag vill ha en sadel som passar hästen, och som jag skrivit förut: de flesta sadlar som min häst kan ha i 17,5 kan han ha i 18" med. Det är bara Stubben som han inte kan ha i 18" men som han kan ha i 17,5". Och då båda Clincher hopp och dressyr och Passier går i 18" på hästen så är det inte min rumpa det är fel på, det är vid Passieren framförallt priset (om jag skulle beställa en ny). Och Lemetexen funkade med i 18", där var det passformen det var fel på. Så det största problemet är faktiskt att hästen har spikrak rygg och är väldigt bred.

Jag hade också kunnat rida i en 17" sadel som jag hade känt för del. men faktum kvarstår att det skadar hästen mer! Skulle jag ha en 17" skulle jag hamna alldeles för långt bak och ta för stor plats i sadeln och bommen skulle inte klara av att fördela vikten på ett bra sätt, utan istället skulle det endast bli tryck vid fram och bakvalv.

Passieren kan han inte växa ut i första taget, den går att ändra bomvidd på. Nu hoppas jag att den passar, annars beställer jag en Clincher i 33, och den växer han nog inte ur på ett år iaf, och sen är det dags för dressyrsadel.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Finns det nån ÅF för Ansur i Sverige? Jag har inte sett den på en enda hemsida. Och att få den från England kostar ca 1000-1500 i frakt + kostnader för att få provrida.
Hitills har jag sett en person som ägde en Konklusion, och hon sålde den.

Okej, du menade Konklusion, då är jag med. Trodde du svarade ang bomlöst generellt och kostnad för att prova.


Som jag skrivit gång på gång i bomlöstråden: jag ifrågasätter bomlössadlarnas konstruktion. Därmed skriver jag FRÅGOR och kommentarer som jag tycker framgår klart och tydligt att det är min åsikt, och om det är fakta skriver jag det klart och tydligt.

Och ALLA i den tråden missförstår dig och missar att det är åsikter? Fascinerande..

För jasg ser ingen mening att skriva i ett forum om nån vet svaret på Ansurs konstruktion, instället försöker jag diskutera om hur den kan vara uppbyggd, vad det har för konsekvenser osv osv.

du skriver till mig att jag borde prova Ansur osv osv, men du kan inte baJag VET att du har en bomsadel och att du inte rekommenderar att hoppa i en FF eller en vanlig bomlös, MEN ra godta ett fullgott NEJ till att jag inte slänger på en bomlös på hästen för hoppning. För hade du kunnat godta ett NEJ hade du inte börjat skriva om att jag tror ditten och datten om bomlösa och du vill framställa mig som en person som inte har den blekaste aningen om sadlar överhuvudtaget.


Jag har banne mig ALDRIG sagt att du ska prova KOnklusion. Jag har talat om för en person som föreslog Konklusion att det är meningslöst för att utan ens tittat på en bomlös har du bestämt dig för hur det är. vs du vill inte ha någon Konklusion. Jag har ALDRIG sagt åt dig att Konklusion vore ett alternativ för dig!

För kan man sadlar och har ett logiskt tänkande kan man klura ut vad som kan vara bra för hästen och vad som inte går överhuvudtaget.

Precis som din logik inte accepterar att en padd inte fördelar tryck bara där man sitter OCH kan vara bra för det? *ja jag har surnat till nu*

Och då jag faktiskt inte har nåt förtroende för Ansur överhuvudtaget skulle jag INTE kunna tänka mig åka rätt långt eller betala flera tusen för att få prova en. För FAST den skulle funka, känns den inte prisvärd för fem öre. För 15 000 hade jag kunnat tänka mig prova, men 25 000... Nej.

Och jag har fortfarande inte sagt du ska det.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Har du provat Childerics islandssadel förresten? Är ju fortfarande dressyrsadlar då vi talar om, men jag är mest nyfiken.

Och du, INTE är det hästen som är största problemet i ert ekipage. Om jag hade dne t ex så skulle det vara ett helt annat läge iom att jag inte behöver mer än 16", och kan ha ponnysadlar med. Så problemet ni får är ju KOMBINATIONEN, och där ställer ryttaren till mer än hästen. Men var för sig har ni inga problem, men i kombination så är det farligt nära finn ett fel. Däreför tycker jag ju du ska sluta tycka 'inte prisvärt' och att jaga det perfekta, men det har jag ju sagt förr.

Sen en nyfiken fråga - hur mycket har du lagt ut på sadelutprovningar, telefonsamtal och mail hit och dit osv?
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

De flesta i den tråden var arga på mig för att jag inte glorifierade bomlöst, som görs i många trådar, och för att jag (hör och häpna) faktiskt GILLAR bomsadlar. (kan man tänka sig... Nån som inte bedriver häxjakt mot bomsadlar. :eek: :eek: )

Jag har sett bomlösa på Eurohorse och jag var inte imponerad för fem öre. Men jag ahr inte undersökt padden.

Man märker klart på din ton att du dumförklarar mig bara för att jag inte vill ha en Konklusion./bomlös

Har du skrivit fel nu?
De bomlösa paddarna fördelar enligt användarna av FF och Torsion endast trycket var man sitter. Och det tycker inte jag är särskilt viktfördelande.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Har provat en Childeric dressyrsadel, men problemet med den var att tyngdpunkten i sadeln var så långt fram att det kändes som om jag satt i fältsits om jag slappnade av. Dessutom känns Childeric alldeles för dyra med tanke på lädret (lädret är detsamma som Equipe som jag inte tycker är särskilt bra.) Sadeln var lite för böjd i bommen med (svängde upp för tidigt) och skulle med största sannolikhet blivit för lång i 18,5 (sadeln var märkt 18" men försäljaren hävdade att det var en 17,5 egentligen, men en liten italiensk 18".) Jag hade nog med plats bakom rumpan, men jag hade behövt ha tyngdpunkten längre bak, vilket den blir i 18,5.

Men du är väldigt smal och liten, och då är det en annan sak. Om vi ska snacka normalviktiga personer som kan ha 17-17,5 så hade det itne blivit enklare för dom att hitta en sadel till min häst.

Och som JAG har skrivit förut: jag jagar inte det perfekta, jag jagar en sadel med bra passform för hästen som ger mig bra balans, sen skiter jag i märke eller om det är komfortabelt säte.

Sadelprovningar: 1000 + 2-3 000 för sadelmakare/utprovare som kommit ut
Bensin för att hämta sadlar: säkert 3-5000:-
Telefonsamtal vet jag inte, men många hundralappar förmodligen.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Man märker klart på din ton att du dumförklarar mig bara för att jag inte vill ha en Konklusion./bomlös

Du har seriösa problem Johanna. För sista jävla gången - jag har inte ens sagt att jag tycker du ska ha en Konklusion. Jag dumförklarar dig övht inte ang det, jag har ingen åsikt om Konklusion alls, men är skeptisk. VARFÖR skulle jag tycka att DU skulle vara mindre skeptisk???

Har du skrivit fel nu?
De bomlösa paddarna fördelar enligt användarna av FF och Torsion endast trycket var man sitter. Och det tycker inte jag är särskilt viktfördelande.

För det första så sa EN ÅF att de fördelade längs hela. Du gick på det och iggade de andras uttalanden. När så använder av nämnda padd förklarade att NEJ den fördelar inte längs hela så växlade du till att tycka att 'ja då kan det inte vara så bra om den inte tryckfördelar mer'. Jag med många flera förklarade då hur vi upplevt tryckfördelning, både att det blir över samma yta eller större som en bomsadel MEN åt ett 'annat håll' och där hästen kan och ska bära vikt, samt att padden tar upp REJÄLT mycket punkttryck. Men nejdå, inte enligt dig.

(Och för att tycka att den här diskussionen om bomlöst skulle avslutas är du väldigt 'på'..)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten skrev:
..... Detta är en dressyrsadel, och det är inte dressyr jag är ute efter.......

.....En sadel av en viss sort? Jag vill ha en sadel som passar hästen, .......

Jag tyckte nog att du skrev i tråden att du letade en hoppsadel.
Det är för mig en sadel av en viss sort.
Du är ute efter en sadel som INTE är en dressyrsadel, även om det finns sådana som passar.

Köp en sadel, vilken-som-helst, bara den passar, oavsett typ.
Så att du åtminstone kan börja med att rida _alls_ och träna upp hästen.
Innan det är dags för dig att hoppa högre än 70cm så kommer din häst i alla fall att vara i en helt annan sadelstorlek.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Har provat en Childeric dressyrsadel, men problemet med den var att tyngdpunkten i sadeln var så långt fram att det kändes som om jag satt i fältsits om jag slappnade av.

Oki, tänkte på att den kanske kunde funka just eftersom du sgat att hästen har sin tyngdpunkt lite 'avigt'. Och många dressyrryttare även i toppen gillar den ju. Men då var ju inet det ett alternativ heller då.


Men du är väldigt smal och liten, och då är det en annan sak. Om vi ska snacka normalviktiga personer som kan ha 17-17,5 så hade det itne blivit enklare för dom att hitta en sadel till min häst.

Jag är i rätt storlek för att rida maxad ponny/liten häst ja. Så himla SMAL är jag inte, jag är synnerligen normal.



Sadelprovningar: 1000 + 2-3 000 för sadelmakare/utprovare som kommit ut
Bensin för att hämta sadlar: säkert 3-5000:-
Telefonsamtal vet jag inte, men många hundralappar förmodligen

Okej, det är alltå 6500 -9500 kan vi säga (500 för telefonsamtal drog jag till med), vi tar 8000 som exempel. Du har lagt 8000 kr på att hitta den perfekta sadeln (för oavsett vad du säger så det man hoppas på är jud en perfekta). Men du tycker inte en Passier (för det var det va?) är värd pengarna. Men om du behöver lalla runt i sadeldjungeln ett halvår till, hur mycket pengar har du DÅ lagt ut liksom?

Jag gav ju upp att 'leta själv' och åkte till Mustang, helt enkelt för jag insåg att efter några månader skulle min sadelbugdet vara halverad bara i 'kringkostnader'. Och då valde jag att åka till Mustang, jag TRODDE inte jag skulle komma hem med en sadel därifrån (pga ekonomiska orsaker) men då hade jag iaf endera fått svar på vad som passade och kunde börja spara/söka det begagnat, elller iaf utesluta fyrtiofjorton märken till. Visst, om jag verkligen tar en rudna till i sadeldjungeln så nog kan jag hitta något som sitter så otäckt perfekt för BÅDE mig och hästen att jag blir gråtfärdig, men vad blir prislappen på det liksom?
 
Senast ändrad:
Sv: Och jag som trodde det var över...

Men du kan inte förstå varför jag är skeptisk mot BOMLÖSA i allmänhet.

När jag tyckte vi skulle avsluta diskussionen gick det tydligen inte, så då får jag helt enkelt fortsätta tills vi förstår varandra, för jag är trött på att den här diskussionen, och det är lika bra att göra slut på det en gång för alla.

Och som jag har skrivit i ett annat inlägg: YTAN som trycket fördelas över blir likadan eller MINDRE än en bomsadel anläggningsyta. Skitopadden är vad jag förrstått ca 20 cm bred på vardera sida, 20 cm av mina lår som ligger an mot hästen får en liten anläggningsyta om jag jämför med en vanlig 18" sadel.
Bossorna på en normal sadel är ca 50 cm långa och 10-15 cm bred längs hela. Nu har inte jag en häst att sitta på här, men om jag ska uppsktta hur mkt av mina lår + del av min rumpa som ligger mot padden blir det ca 22 cm kanske de första 10 cm (egentligen mindre, men för att förenkla uträkningen) och sedan ca 15 cm.
Formeln för den bomlösa anläggningsytan blir: 15 x 10 = 150 + 22 x 10 = 220 = 370 x 2 = 74 cm2 och pga viss felmarginal kan vi runda av det till 80 cm2

Formeln för bomsadelns anläggningsyta blir: 50 x 10 = 500 x 2 = 1000 = 100 cm2(genomsnittligt bredd av bossan, beroende på vilken sadel så blir talet större om det är kilbossor som är väldigt breda baktill)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag trodde du menade av en viss sort - ett visst märke.
Men ja, det stämmer att jag vill ha en hoppsadel.

Jag vill inte ha en dressyrsadel nu för att jag vill att hästen ska muskla sig mer innan jag köper en dressyrsadel.

Jag får ju som nsagt min nya sadel som 3 veckor.....
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Equipe och Childeric är de märken jag träffat på som verkligen har tyngdpunkten långt fram, den är fortfarande för långt bak för hästen, men så långt fram jag har hittat. Men det i sin tur gör att jag sitter konstigt i den. Tyvärr.

Klart att du är normal, men en normalviktig person på 175 väger ca 65 kg, alltså för tung för ponnysadlar, och en byxstorlek på 40 och behöver alltså en 17".

Det skulle nog itne bli så mycket mer, kanske nån tusenlapp för att Ingdams skulle komma ut och kolla ett annat märke. För jag ahr valt att ha Ingdams som mina utprovare, för det känns som att dom verkligen vill och framförallt KAN hjälpa mig och fortsätter vara positiva och tänka ut lösningar när jag ahr gett upp.
Nu hittade jag en begagnad Passier PSL som var fin och de ska ändra bom och stoppning och flytta upp bakklossen ett snäpp och slutnotan blir 14 000. (och då jag köper sadeln är utprovningen gratis) Nypriset för den sadeln (extra stora och framskurna kåpor - jag har säkert 5 cm framför knäna - + annat läder i sits och vulster) är ca 20-22 000, så DEN känns absolut prisvärd (2 år gammal, lite repor och sådär, men det går att putsa bort)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

När jag tyckte vi skulle avsluta diskussionen gick det tydligen inte,

Nej, jag sa ju bara att jag inte skulle ta upp det sålänge du inte försökte göra åsikter till FAKTA, och nej det går ju inte att acceptera som ett avslut.. *sucka*


Och som jag har skrivit i ett annat inlägg: YTAN som trycket fördelas över blir likadan eller MINDRE än en bomsadel anläggningsyta.

NEJ, det är ju det det INTE blir! Damnit..

Skitopadden är vad jag förrstått ca 20 cm bred på vardera sida, 20 cm av mina lår som ligger an mot hästen får en liten anläggningsyta om jag jämför med en vanlig 18" sadel.

Det du förstått, det är väl där vi har problemet..


Bossorna på en normal sadel är ca 50 cm långa och 10-15 cm bred längs hela.

Nu är du riktigt ut och snurrar, nu börjar du jämföra med en sadel som är för LÅNG för din häst???

Vi gör såhär, om du ger mig några dagar ska jag ta och mäta avtryck och räkna ut kvadratcentimeter som fördelar tryck på FF:en (med skitopadd, kan mäta padden med, den är bredare än 20 cm åt vardera sidan btw...) och hur mycket som fördelar ut trycket av bossorna på Hubertusen.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Klart att du är normal, men en normalviktig person på 175 väger ca 65 kg, alltså för tung för ponnysadlar, och en byxstorlek på 40 och behöver alltså en 17".

Javisst, men de brukar GENERELLT sett inte köpa små kortyggade hästar..

Det skulle nog itne bli så mycket mer, kanske nån tusenlapp för att Ingdams skulle komma ut och kolla ett annat märke. För jag ahr valt att ha Ingdams som mina utprovare, för det känns som att dom verkligen vill och framförallt KAN hjälpa mig och fortsätter vara positiva och tänka ut lösningar när jag ahr gett upp.
Nu hittade jag en begagnad Passier PSL som var fin och de ska ändra bom och stoppning och flytta upp bakklossen ett snäpp och slutnotan blir 14 000. (och då jag köper sadeln är utprovningen gratis) Nypriset för den sadeln (extra stora och framskurna kåpor - jag har säkert 5 cm framför knäna - + annat läder i sits och vulster) är ca 20-22 000, så DEN känns absolut prisvärd (2 år gammal, lite repor och sådär, men det går att putsa bort)

Men då är ditt problem med andra ord löst?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
733
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp