Odla i pallkragar och tunnor...

MittNyaJag

Trådstartare
På roomservice tidigare i våras visade de hur de odlade i kapade oljefat som de hade målat. Jag tyckte det var sjukt snyggt och tänkte göra detsamma i sommar. Är det något särskilt man bör tänka på? Jag lär väl slå lite hål i botten på faten antar jag så vattnet kan rinna ut. Något mer?

Tänkte även slänga upp några pallkragar att odla i. Om man ska odla morötter och potatis, räcker det med två kragars höjd eller ska det vara högre? Kragar har jag så det är inget problem... Jag tänkte även ha kragarna stående på pall för att kunna flytta dem om det behövs. Räcker det med tidningspapper i botten på pallen för att "stoppa jorden" eller bör man ha markduk? Någon som har odlat "länge" så man vet om det lönar sig att ha markduk även på insidan för att förlänga livslängden på kragarna?

Vad ska man ha för jord i tunnor o kragar? Bör man köpa säckad jord och isåfall vad för typ, hur mycket går det åt och måste man köpa den dyraste jorden? Känns ju som det går åt rätt mycket för att fylla upp... Har nog räknat med att det kommer bli 8 tunnor (halva, dvs 4 fat delade på mitten) och kanske två pallkragar i lämplig höjd.

Jag kan få tag i hur mycket kompostjord som helst från jobbet, det är typ växt/blomkompost (kyrkogård...). Kan även få tag på gammal "hästbajskompost" och kanske (färsk) kobajs. Kan nog fixa natursand oxå.

Jag har inte riktigt koll på vad mina planerade växter vill bo i för någonting, jag har sockerärtor, mangold, morötter, potatis, squasch, aubergine, diverse sallader, lila blomkål... Har några smultronplantor oxå jag kanske ska flytta på när de tinat loss.
Jag har även physalis, någon sorts minipeppar/paprika samt en liten busktomat. Dessa tänkte jag dock odla i amplar och korvburkar på verandan där det är lite varmare.

Se så! Fram med alla tips och ideér!!
 
Sv: Odla i pallkragar och tunnor...

Låter som du har en massa skoj framför dig.. Jag är också glad amatör inom detta med odling.. Utökar lite varje år och har hållt på i några år nu.

Dräneringshål ska man ha i botten på alla odlingskärl så ska du odla i oljefat bör du nog göra lite hål i botten på dem.

Jag kör med tidningpapper under mina kragar, bor i norrland och därför är det kallt rätt länge här så jag har lite kragar som jag komposterar i så det blir varmbäddar och när väl allt är jord brukar jag flytta kragarna och använda jorden till att bättra nån annan stans, genom komposteringen får jag mer värme i kragarna och kan odla lite tidigare. Lägger plast eller några gamla fönster över så jag får en drivbänk.

2 kragar räcker till morötter och potatis. Sallad, rädisor m.m. klarar sig med en krage. Morötter vill ha lucker helst sandblandad jord. Är jorden för hård blir de krokiga, lämna gärna lite mån i pallkragen så du kan kupa dem lite eller fyll på extra jord så slipper du gröna nackar på morötterna.

Kål är känsligt för skadeinsekter så ha gärna fiberduk över och kolla plantorna noga.. Annars kanske du inte hinner äta den själv..

Psysialis, tomat, paprika och gurka har jag i ett hemmasnickrat växthus med byggplast och reglar, men det funkar säkert att ha ute om man bor i varmare zon än mig.

Och gödsla massor eller kör med brunnen stallgödsel.. Jag har aldrig lyckats gödsla för mycket ännu i alla fall..
 
Sv: Odla i pallkragar och tunnor...

Så jag skulle kunna bara ta stallgödsel-jorden och odla i? och kanske blanda upp med sand till morötterna?
Squashen (sunburst) vill ha "fertile, well drained soil".
Auberginen (mixed) vill ha "warm, well drained soil".
Mangolden (bright lights) vill ha "well drained soil".
Socekrärtorna vill ha "well cultivated fertile soil"
Sallad (headed mixed) "Fertile, moisture retentive soil"
Sallad (easy sallad leaves)"fertile, well drained soil"

Pepparn ((sweet)minimix) ska planteras i kruka och vill ha "fertile compost" Likaså vill tomaterna, (tumbling tom yellow).
Allt enligt de informativa påsarna. :)

Sedan har jag då morötter (harlequin), blomkål och physalis kvar med andra påsar som inte alls är lika informativa...

"well drained", betyder det att de vill ha sand eller bara att de inte vill bo i lerjord?
"well cultivated"?! ska den vara "mjuk" jorden eller vad menas?

Tja, trial and error I guess!! :D
Mina förodlingar i torvbriketter växer iallafall så det knakar!!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter I år har vi beslutat att köpa in två st fullstora 120 pallkragar att odla i. Min förhoppning är att det ska bli mindre ogräs än det är i...
2
Svar
29
· Visningar
2 015
Senast: Diabetikern
·
Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 646
Senast: corzette
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 561
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp