Bukefalos 28 år!

Odla kryddväxter i köksfönstret

Araminta

Trådstartare
Efter otaliga misslyckade försök vänder jag mig nu till Buke för lite experttips. Som en person som gärna lagar mat har tanken om en egen liten kryddträdgård på fönsterkarmen funnits i flera år. Men nu när jag har ett passande fönster med tillhörande bräde så får jag inte de stackars plantorna att trivas :cautious: Jag har hittills, i glad amatöranda, använt urtvättade konservburkar och försökt med både frön och med de redan uppdrivna plantor man köper i butiken. Basilika är det som överlever bäst men sloknar efter ett par veckor, myntan är fortfarande grön men sätter inga nya blad, dillen dog på ett par timmar och varken timjanen eller rosmarinen ser vidare glada ut.

Vad är knepet med dessa kryddor?! Finns det några som är lättare än andra? Går det att få butiksvarianterna att överleva eller bör man satsa på frön? Hur blött vill de ha det? Vad bör man tänka på angående kruka - dränerng, storlek, form?

Allt annat grönt här hemma lever och frodas :confused:
 
Basilika ska man vattna i botten och inte uppe på jorden! Dvs vattna i den lilla plattan som krukan står på.
 
Hur mycket tid ger du plantorna? De kan behöva ganska mycket innan de kommer igång igen.
Var lite återhållsam med vattningen. Dränk inte plantorna!
Planterar du om dem? Det kan vara värt ett försök.
Näring? Kanske bli behöver de boostas lite extra för att orka växa. Är det lagom ljust?

Jag har både frösått, köpt på handelsträdgård, i mataffär och tagit sticklingar på allt från gräslök till citronmeliss. Mitt bästa tips är tålamod. Det kan ta flera veckor, i vissa fall månader, innan plantorna återhämtat sig ordentligt. Under tiden räcker det att vattna lite lagom. Inte för blött, inte för torrt. Det är ofta enklare att vattna nerifrån.
 
Kan det vara årstidsbetonat? (Jag tänker främst på de redan uppdrivna plantorna för sådana är det enda jag har erfarenhet av.)

Hos oss så frodas det mesta i kryddväg under sommaren och innan det kryper ner under 10-12 plusgrader men sedan verkar det bli för kallt, dragit och mörkt i våra fönsterbänkar för att kryddväxterna ska trivas. Övriga växter klarar sig bra året runt, antar att de är tåligare än kryddorna, framför allt med tanke på den misshandel de regelbundet utsätts för. :o :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp