Odräglig unghäst

_moa_

Trådstartare
Har en shettis på 3 år, vallack. Han är en liten lurig grabb som tycker att han är störst bäst och vackrast och han lever stenhårt efter det. Nu har där emot matte (jag:p) börjat tröttna rejält på hans och hans fasoner.

Tappi bits väldigt mycket, jämt och ständigt. När han var yngre sparkades han också men efter att jag sparkade honom en gång innan han hann så slutade han med det. Lät grymt men Tappi backade alltid mot en och siktade riktigt för att få in en träff. Flyttade jag mig åt vänster backade han efter mot vänster. Så en dag vände jag mig helt enkelt om och sparkade honom när han kom tillräckligt nära. Missuppfatta mig rätt nu med sparken.

Nu bits han bara väldigt mycket, jämt och ständigt. Tar jag på honom grimman för att sedan knäppa på grimskaftet är han där och ska nafsas. Borstar jag honom på frambenen, halsen eller bogen ska han bitas. Leder jag honom och han tröttnar så biter han i knävecken eller låret. Ibland får han följa med ut som handhäst när jag rider och då är han för djälvig! Ett flertal gånger har han hållt på och välta omkull hästen jag rider när han hoppar upp mot honom och lägger all tyngd mot den andra hästen. Han bits även när han går som handhäst, på hästen jag rider, i stigbyglarna, bakhasorna om han kommer så långt bak, tar tyglen på hans sida och drar som en galning. Han kan inte heller gå med slakt grimskaft för han springer som en galning och vill bara framåt heela tiden. När han går jämte vagnen när jga kör den andra shettisen är han oftast väldigt snäll. Ibland biter han i skakeln bara.

Som ni kanske förstått nu är han väldigt bitig hela tiden och tuggar gärna på massa olika saker. Jag antar att det är brist på någonting? Aktivitet kanske? Jag vill börja träna trik med honom så han får använda sin hjärna för han är otroligt smart men jag har inte "vågat" börja med det eftersom jag är rädd att det bara ska trigga hans bitande ännu mera.

Hur ska jag få honom att sluta? Att daska till honom varje gång han biter är inget alternativ, han är för smart för det.

Sv: Odräglig unghäst

Bit tillbaka? :rofl:

Vad går han på för foder? Kanske blir överaktiv? Kan du tömköra/longera honom eller så? Aktivering är nog bra sen är ju de flesta unghästar "tuggiga" av sig men han verkar vara ett extremfall.

En shettis är en shettis är en shettis...

Han verkar ju smart din lilla kille. Kanske behövar han stimuleras lite mer? Min lilla shettis är oxå smart, men har aldrig varit bitig. Däremot vet han precis hur han ska göra för att får uppmärksamhet :smirk: Dvs. om matte (jag) är i närheten så smiter han ur hagen (aldrig när jag inte är där - bara när jag ser honom) Tycker inte han att han fått tillräcklig uppmärksamhet kan vi hålla på hur länge som helst - jag ställer in honom i hagen och han smiter ut... Fram och tillbaks. Spela roll hur mycket trådar / el man har.

Så min spontana tanke är - han kanske vill ha uppmärksamhet? För dom är långt ifrån dumma "småhästarna". Prova gärna tricks - har lärt min ett par som han tycker är kul, bland annat att skaka på huvudet. Ska fortsätta med fler framöver. Lycka till!

Jag har också en treårig shettisvalack. Han är mitt absoluta hjärtegull, men samtidigt ett hår av hin. Han har alltid gått i flock, dock mest med stora ton, så han är suverän på att passa sig för att få en spark eller ett tjuvnyp av stona, samtidigt som risken för det inte hindrar honom från att försöka få det han vill ha; dvs maaat!

Jag behandlar honom som de stora hästarna. Dvs gå ordentligt när man blir ledd, stå still på gången, inte trängas osv. Jag är dessutom noga med att ofta göra mig mindre, gå ner på knä, när jag umgås med honom, han gillar det, och det främjar vår relation,

Jag försätter honom inte i situationer där jag måste straffa honom, jag håller honom sysselsatt och ser till att han känner sig duktig. Dvs disciplin men hela tiden se till att vi inte hamnar i situationer där han känner sig trängd. Tillit och respekt.

Jag märker att många människor går för nära in på shettisar, omedvetet har de inte samma respekt för deras integritet som de har för en större hästs behov av att bli behandlad med respekt. Många glömmer att shettisen är en lika stor häst psykiskt som vilken annan häst som helst, därför bör vi människor ha extra koll på hur vi hanterar dem. De ska inte få fördelar av sin storlek, men heller inga nackdelar!

Om du och din lilla shettis har hamnat i en situation där han är dum och du måste korrigera/straffa honom, skapa då situationer där ni båda kan känna er duktiga, träna något kul, gå ut i skogen, och se till att både du och han är noga med att respektera varandras ""egetområde"; dvs håll honom på en armslängds avstånd, och se till att han gör detsamma! Vill du gosa, visa tydligt att det är mys det handlar om och att du bjuder in , inte han!

Lycka till!

Vill tillägga; Ha en utbildningsplan med din shettis, precis som för större hästar: Sätt upp mål, tex at han ska kunna longeras i alla gångarter vid en viss ålder, eller att han ska kunna tömköras i alla gångarter vid en viss tidpunkt. Låt inte shettisen bli en "medföljarhäst", en shetlandsponny ska man lägga tid på i utbildningen, den är långsamväxande och behöver en långsiktig utbildnings- och träningsplan.

Ett tips; gå in på hästhanering-unghästutbildning här på forumet och få lite tips, du kan också PM:a de som har shettisar för att få lite extratips; tex hanna shetland, minns inte exakt användarnamn, men hon verkar ha bra erfarenhet av shettisar.

Jag tror att ni ska kunna ta er igenom era problem genom att du reflekterar över det som sker i ert samspel, träna en sak åt gången, och gosa massa!

Förlåt, nu skriver jag en tredje gång, men: har han kompisar att leka med i hagen? Om inte, fixa det i första hand!

En liten buse :devil: haha. Han kanske är understimulerad?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 661
Senast: skiesabove
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 837
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 164
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka