Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

D

Dressyrponny

Jag har tänkt på en sak.
Har sett att både Öb och H**ks har billiga sadlar.
ÖB Har en sadel som tidigare kostade 1400 kr och sen 999 och nu rea 300 kr.
Om man kollar noga och studerar den så är den hård och det är synliga stickningar och lädret är inte lika bra. Den verkar ha en vid bom och st upp till 18 tum. Märke: Horse Pro. Brun och svart.

H**ks har en liknande sadel med gula stickningar vid sidan. Finns i färgerna brun och svart och upp till 17 tum.
Den är nästan lika under som ifrån ÖB. Bar att den är lite mjukare i sin sits än Öb´s.Kostar runt 1200 kr.

Men det jag nu undrar stort över är att om denna sadel ifrån ÖB hade sålts på H**ks om man hade då köpt den? och sen H**ks sadel på Öb.
Hänger ni med?

Men hur vet man nu att dessa sadlar är bra rep inte bra.
Har någon haft Öbs sadel och ridit i den? och lika H**ks och jämfört dessa två?
Eller tar ni förgivet att bara för den kommer från ÖB så är allt dåligt?

Att allt är bättre ifrån H**ks.

Vill veta hur ni tänker kring detta.

Visst.. en annan sadel är säkert många ggr bättre. Men ibland stirrar man sig blind på billiga sadlar eftersom dem är billiga kan det ju ej vara bra.

Nu har jag ingensadel av denna typ till min häst. Så jag vet ej,.

En del säger att båda sadlarna är bra en del säger bara skit.
Vad ska man tro.
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

Face the facts dessa sadlar ÄR skit!

Det spelar ingen roll om de kommer från ÖB, börjes, hööks, horze men en sadel för det priset KAN inte vara bra, räcker ju med en snabb blick så förstår man att detta är inget man NÅGONSIN ska lägga på en hästrygg.

Man får vad man betalar för, dessa sadlar hör hemma i sopcontainern.
Alla som säger något annat är antagligen EXTREMT okunniga eller snåla att de inte vill köpa en ordentlig sadel.
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

KL

De superbilliga sadlarna är ingenting som har i närheten av en hästrygg att göra.

Däremot behöver man inte köpa riktigt dyra sadlar: de bästa alternativen är oftast att antingen lägga sig i mellanprisklass eller att satsa på bättre begagnat (beroende på urvalet så klart).

Något man ska göra minst ett par gånger i månaden enligt mig är att noga utvärdera hur sadeln ligger på hästen och hur hästen reagerar. Byt sadel i tid är mitt råd. En häst som är under om-muskling kan mycket väl behöva ny (för hästen) sadel varannan månad.

;) Krocket
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

En sadel för 1400 kr som ska var i läder kan inte vara annat än skräp.
Har man dåligt med pengar så är en begagnad syntetsadel ett mycket bättre val.
Både Wintec och Griffin är helt ok sadlar och de kostar beroende på modell och årsmodell givetvis någonstans mellan 1000-2000 kr begagnade.
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

Jag har tänkt på en sak.
Har sett att både Öb och H**ks har billiga sadlar.
ÖB Har en sadel som tidigare kostade 1400 kr och sen 999 och nu rea 300 kr.
Om man kollar noga och studerar den så är den hård och det är synliga stickningar och lädret är inte lika bra. Den verkar ha en vid bom och st upp till 18 tum. Märke: Horse Pro. Brun och svart.

H**ks har en liknande sadel med gula stickningar vid sidan. Finns i färgerna brun och svart och upp till 17 tum.
Den är nästan lika under som ifrån ÖB. Bar att den är lite mjukare i sin sits än Öb´s.Kostar runt 1200 kr.

Men det jag nu undrar stort över är att om denna sadel ifrån ÖB hade sålts på H**ks om man hade då köpt den? och sen H**ks sadel på Öb.
Hänger ni med?

Men hur vet man nu att dessa sadlar är bra rep inte bra.
Har någon haft Öbs sadel och ridit i den? och lika H**ks och jämfört dessa två?
Eller tar ni förgivet att bara för den kommer från ÖB så är allt dåligt?

Att allt är bättre ifrån H**ks.

Vill veta hur ni tänker kring detta.

Visst.. en annan sadel är säkert många ggr bättre. Men ibland stirrar man sig blind på billiga sadlar eftersom dem är billiga kan det ju ej vara bra.

Nu har jag ingensadel av denna typ till min häst. Så jag vet ej,.

En del säger att båda sadlarna är bra en del säger bara skit.
Vad ska man tro.

Høøks sadeln ær bættre, ØB sadlarna går fort sønder mens flera som har en høøks sadel sæger att de uppskattar den sadeln och de håller sig fina.

ØB Sadeln går sønder helt och hållet efter Max ett halvår.
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

skulle aldrig lägga på min häst varken hööks sadeln eller öb sadeln, priset säger sig själv att det är rent skräp. Bra material kostar!
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

skulle aldrig köpt någon av dom sadlarna.

En "kompis" eller klasskompis funderar på att köpa en ponnyputa från svensk ridsport för 700 eller vad det var. Jag tycker inte om iden alls. Någon som har sett denna sadel live?
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

Skulle var intressant att veta vem som gjort sadlarna och vilka arbetsförhållanden de lever i...
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

NEJNEJNEJ! Köp inte nån av dom sadlarna.. Man kan faktiskt hitta begagnade MYCKET bättre sadlar för 1-2 tusenlappar mer. Såg en prestige häromdan till salu för 3000 kr. Dock för att det va ganska sliten men somsagt.. Satsa på en bra sadel och ta hjälp av nån som kan. Sadlar är en hel djungel..
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

skulle aldrig köpt någon av dom sadlarna.

En "kompis" eller klasskompis funderar på att köpa en ponnyputa från svensk ridsport för 700 eller vad det var. Jag tycker inte om iden alls. Någon som har sett denna sadel live?

Någon?? Hon ska köpa den imorgon, tycker det är en dålig idee men hon lyssnar inte. Tycker synd om ponnyn.
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

Man behöver inte ha sett sadeln för att avgöra att det är ren skit. Det räcker med att bara kolla på priset. Om jag vore du så skulle jag göra allt för att avråda kompisen från att köpa sadeln. Det är säkert ett billigt och bra inköp enligt henne just nu men det blir inte så billigt i längden när hon till slut måste betala en förmögenhet till vet. kiropraktor m.m för att få ordning på hästens rygg. Att investera i en bra sadel nu kommer löna sig i längden!
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

Men en klassisk ponnyputa är väl inte så tokig? En sådan är ju bomlös och anpassningsbar efter ponnyns bredd, det måste ju vara bra mkt bättre än att köpa en dåligt stoppad och kanske sned lädersadel som riskerar att klämma när den hamnar på ryggen.

Eller har jag missförstått frågan? Är det inte en sådan jag pratar om som köpet gäller? :confused:
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

Jag tycker inte hæller en ponnyputa låter så tokigt, de finns væl inga dyra ponnyputor?
Men det e ju mer som en barbackapadd æn en sadel då.
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

det är vad jag tänker på oxå när jag hör ponnyputa. En liten syntet "sadel" med flyttbara paneler under till små lätta ryttare. De är inte dyra.
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

Har inte träffat människan så vet inte om hon har köpt den :crazy:
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

Men en klassisk ponnyputa är väl inte så tokig? En sådan är ju bomlös och anpassningsbar efter ponnyns bredd, det måste ju vara bra mkt bättre än att köpa en dåligt stoppad och kanske sned lädersadel som riskerar att klämma när den hamnar på ryggen.

Eller har jag missförstått frågan? Är det inte en sådan jag pratar om som köpet gäller? :confused:

Jo det är en sån, alla ponnyputor jag har sett har legat väldigt mycket bättre än en lädersadel på ponnyer. Men vet inte var dom kostar och tycker 700 låter som skit :o
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

Båda sadlarna du pratar om är gjorda i dåligt läder med hård ojämn stopping. kanalen för ryggraden är för tunn också. Det enda jag kan tänka mig att använda såna till är för dekoration, på trähästar, osv, osv, osv. Inte för nån ridning.
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

Jo det är en sån, alla ponnyputor jag har sett har legat väldigt mycket bättre än en lädersadel på ponnyer. Men vet inte var dom kostar och tycker 700 låter som skit :o

Aha, då är jag med på banan jag också :)
Instämmer i att 700kr för en begagnad ponnyputa låter mkt, det är väl vad de kostar ny om jag inte har alldeles fel.

Runt 300-400kr skulle jag tycka är mer rimligt.
 
Sv: Öb sadel VS H**ks sadel- Nästan lika.

Tycker att sadlarna i sig är riktigt lika! Skulle aldrig ha en sådan sadel. Har faktiskt ridit i en sådan från hööks. Inte tokig alls då man har den till en unghäst som håller på att musklas och en liten ryttare som inte väger nått. Sadeln ligger bra såklart är lädret jätte fult men som ridnging i skogen duger den. Har dock en annan sadel då vi tränar hoppning och såvidare! Den här hööks sadeln är inte permanent! Jag skulle hellre köpa en begagnad sadel till ponnyn! Kanske en prestige sadel.
Men att säga att allt billigt skulle vara skit är ju lite att ta i. Kan hålla med om att det låter sjukt att folk köper sadlar för 299kr! skulle aldrig aldrig aldorg göra det.... Men det är ju upp till var och en. men har man inte pengar till en sadel ska man inte ha häst! Det är min mening.
 

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: Mia_R
·
S
Utrustning Ja blev kanske en konstig fråga men vill nu höra vad ni har att säga om olika sadeltyper. Jag är ute efter en sadel som har bra stöd...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: Jaxonmaxon
·
Utrustning Var och handlade på en viss lågpriskedja där dom reade ut hästgrejer. Hittade en sadel i storlek 18 för 400 kr! Inte för att jag...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: incognito
·
C
Utrustning Jag har alltid haft svart läder till mina hästar. Svarta träns, tyglar, martingals, sadlar, you name it. Men nu... har jag köpt en BRUN...
Svar
15
· Visningar
1 356
Senast: CeciliaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp