Ödets ironi och lustiga sammanträffande

Min kompis hade just träffat en ny man. Efter ett tag behövde hon byta bil och hittade ett bra exemplar och köpte den.

Nästa gång mannen kom hem till henne (han kom från en annan stad 2 timmars bilresa från henne) så utbrister han "alltså mitt ex står parkerad på parkeringen här ute!"

Sanningen var att bilen var köpt av mannens ex. Han tyckte det var lite konstigt
 
Körde en tur som endast sommartid trafikerar en golfbana bland buskarna utanför Vaxholm. Ytterst sällan folk kliver på där, men fick med mig 2 denna gång. Det visade sig att dom bodde i Arboga, där jag är uppväxt. Och dessutom hade vi gemensamma bekanta i Åre.
 
Hästen jag köpt, 50mil från där jag bor stod i samma stall som ägaren till mitt förra halvblodssto :D fick lite info från henne om förra ägaren och hur hästen varit uppstallad mm.

Min bästa kompis dotter föddes samma dag som jag :heart och även samma datum som min farmor föddes som nu inte finns i livet längre tyvärr
 
Kom på några till:
- H.Hs uppfödare har en uppfödning som heter *Prefixet* *Mitt tilltalsnamn* som därtill är född samma år och datum, men annan månad än mig (på dagen 3 månader äldre). Det nästan mest ironiska i kråksången är att förklaringen till namnet är så icke-spännande att man nästan kroknar. :rofl:
- En av mina närmare killkompisar är född samma år som mig, men på min namnsdag. Han är ensambarn precis som mig och hans föräldrar är födda samma år som mina dito. :D Kanske inte så mycket ironi, däremot ett lite roligt sammanträffande!
 
Jag har under många år, flera gånger i veckan, åkt förbi en arbetsplats utan att reflektera mer över det. Det har bara legat där längs vägen.
För några år sedan kom jag att börja fundera över om det skulle kunna vara en potentiell arbetsplats för mig, vem kontaktar jag osv. Detta var det ingen annan som visste om, utan var bara funderingar som dök upp när jag körde förbi.

Några månader senare fick jag höra av min arbetsgivare, att jag skulle ringa upp en kille som frågat om mig, då han hade jobb åt mig att fylla ut tiden med om jag var intresserad.

Killen ifråga var inte okänd för mig, då vi setts på jobbet förut så inga konstigheter där.
Däremot visste jag inte att han gjorde jobb åt och var själv involverad i arbetsplatsen ifråga som jag åkt förbi under alla år.

I slutändan fick jag svar på mina funderingar och arbetsplatsen i frågan fann mig visst först.
 
När jag var liten och red på ridskola hade jag en favorithäst som en dag när jag kom till stallet, var borta. Såld:cry:
Ingen visste vart han tagit vägen.

Några år senare slutade jag på ridskolan eftersom vi skulle flytta till Finland, där vi skulle bo ett par år.
När vi precis flyttat tillbaka till Sverige träffar jag en gammal kompis ihop med, en för mig okänd person och samtalet går efter en stund in på ämnet häst.
Han berättar att hans flickvän köpt häst nyligen och ju mer han berättar, desto säkrare blir jag på att det är min försvunna favorithäst :love:
Han lovar att förmedla mitt intresse till hästägaren och när jag nästan gett upp hoppet om att få träffa hästen igen, så hör hon av sig och vi bestämmer träff för provridning för att eventuellt bli medryttare :banana::love:
Hästen har precis flyttats till ett nytt stall med bara 6 boxplatser.. I en av landets största städer..
Så där, när jag ska kika på övriga hästar i stallet, tror ni inte jag hittar en till häst från samma ridskola?!
 
Efter att vi flyttat till Sverige från Finland, åkte jag en vinter tillbaka till den lilla förorten utanför Helsingfors, som vi bott i, för att hälsa på mina vänner.
En av dagarna åkte vi till köpcentrumet på grannorten för att handla och i den långa gångtunneln från busstationen, ser jag på håll en kille klädd i en sån där rödblå filajacka, som var och varannan unge hade ifall nån minns.. Jag tänker på en gång jag ser jackan att "nämen där kommer ju *pelle*".
Men det gick ju inte ihop eftersom *pelle* faktiskt tillhörde kretsen av folk jag umgicks med, i Sverige. Slog bort tanken lika fort som den poppade upp i huvudet, så gissa om jag tappade hakan när vi kom närmare och det faktiskt var *pelle*! :laugh:
 
Mina handledare/mitt praktikföretag hade bjudit dit en person att luncha och prata med de, och jag var given åhörare! Jätteintressant kan direkt sägas! :)
Personen i fråga exemplifierade ibland med aktuella frågor och problematik "från sin hemkommun" i det denne berättade. Tyckte de delarna kändes ruskigt bekant av någon anledning, men tänkte att det säkerligen fanns snarlika frågeställningar och problematik i fler kommuner än min hem-dito. Personen ifråga jobbade ju trots allt typ 20 mil härifrån. Efteråt undrade denne vad vi lyssnare tyckte om dennes lilla "föreläsning"/möte och jag sa att det var jätteintressant och givande, gav flera intressanta perspektiv jag aldrig tänkt på tidigare osv. :up: Jag var också nyfiken på mer detaljer kring exemplen från hennes hemkommun, då det som sagt lät skrämmande likt dito från min hemkommun. Det visade sig att exemplen faktiskt var från min hemkommun. Personen bodde dessutom inte bara i min hemkommun, utan även i samma ort som mig. :laugh:
 
Min äldsta dotter var hos dagmamma när hon var liten. När hon var fyra delade jag och hennes pappa på oss. Två år senare träffar jag min nuvarande man. När vi vid nåt tillfälle tittar i fotoalbum undrar han varför hans morbror och moster (alltså dagmamman) är på bild hos mig 😁 Nu, fyrtio år senare, är morbrodern borta, men hans fru flitig gäst på mitt jobb som husmor i kyrkan 😜 Vår stad är inte så stor!
Mötte en gammal skolkompis på ett vandrarhem i Australien.
Maken gjorde samma, stod i en kö i Sydney, hör en bekant röst bakom sig och träffar en gammal kompis.
Har en mer komplicerad om hur en bukefalists barn från ett tidigare äktenskap har samma ovanliga namn som min mammas kusin, ingen bor på min ort och de bor inte på samma ställe. Det visar sig att hon varit gift med mammas kusins mans kusin! Red ut det, ni 🤣
 
Uppväxt på mycket liten ort på västkusten. Familjen har vänner i Skåne.
Skånevännernas dotter pluggade i Dallas och de var där och hälsade på - och på hemvägen mellanlandar de i New York. På flygplatsen får de syn på en kille med min hemkommuns namn på en sportbag och tycker det var sjukt otippat och kul eftersom kommunen också är väldigt liten, och ja - flygplatsen i NY är stor, så de går fram till killen och berättar att de har kompisar från kommunen. Jaha, säger killen, vad heter de?
Våra kompisar berättar vad vi heter och då vet ju killen vilka vi är. Jag och hans flickvän har varit klasskompisar sedan förskolan...
 
Jag skulle sommarjobba på ett stuteri när jag var 15 år och skulle ta med min egen häst dit. Tyvärr var vi tvugna att ta bort min häst ca 3 månader innan jag skulle dit. Vi frågade stuteriägaren om hon hade nån häst jag kunde låna under dessa 3 månader och komma tillbaka med. Hon var tveksam.
En dag ringer hon upp mina förräldrar "jag har människor från er hemort här som lämnar ett sto på betäckning. Jag skickar med dom en häst hem till er" (ca 3h körväg och de skulle annars åka hem med tom transport).

Jahaja. Timmar senare är denna bil med människor och transport med häst på stallplan allt väl.

Ca 7 år senare hänger jag med en grupp vänner, typ nufunna vänner, nån känner nån som bjudit in nån, på fyllefest och det visar sig vara en av tjejerna som körde hem hästen till oss! :D

Hon hade även senare gått i samma klass som min 2 år äldre bror och festat med honom osv..
 
Ett ex till mig har rest massor och lyckats träffa en och samma kille fyra gånger, i fyra olika länder, i tre världsdelar, utspritt på 7 år :D Efter sista gången har de hållt kontakten, men aldrig stött på varandra randomly igen. De har träffats på hostels och i barer, och inte på grund av något gemensamt intresse eller så. Rätt sjukt ändå.
 
Kom på en till. 2 år sedan åkte jag från Australien till Japan. Tokyo. Sedan inrikesflyg till Sapporo. Och därifrån buss till Niseko.

Det var 4 amerikaner på inrikesflyget och sedan på samm buss. Inte så jättekonstigt.
Men sen hade vi samma shuttle till samma hostel i Niseko.

De stannade en vecka där, jag var där 5 dagar sedan tillbaka till Tokyo i 3 dagar (jag reste ensam).

Efter de tre dagarna i Tokyo var det dags att resa vidare. Flyg till Denver, USA.

Jag sätter mig på flyget och en man kommer fram och frågar om vi kan byta plats då jag tydligen sitter bredvid hans fru och barn och hans säte är någon annanstans men javisst säger jag, efter att h försäkrat mig om att det fortf är en fönsterplats.
Han visar mig till raden och tro på fan då sitter två av de 4 amerikanarna där! :rofl:
 
Väcker upp den här gamla tråden.

Det var faktiskt inte jag själv som kom på det - pinsamt nog - utan en bekant som påtalade det för mig nyss :o
Jag är nykterist och har aldrig ens smakat alkohol - Herr Häst är döpt efter en smuggelwhiskey 😂
 
Var förbi djuraffären och hade med mig en av hundarna, utanför ropar en tjej mitt namn (jag hör inte för jag lyssnar på ljudbok) men en annan tjej hör och frågar den som ropade om hon vet vad min hund heter men det vet hon inte. Så den andra tjejen går efter mig och frågar om hon får fråga vad hunden heter och jag svarar med hans namn. Då visar det sig att hon är vän med hans förra ägare, att hon stöttade under omplaceringen och också hade tyckt att jag verkade vara ett bra hem så hon tyckte att det var kul att se att han fått det bra.

Hon bor alltså 25 mil bort, vi har aldrig träffats men hon vet att jag bor i Göteborg och mitt namn. Så när hon hör mitt namn ropas och ser en svart "staffhund" så tänker hon att kanske.. Det var ett väldigt roligt sammanträffande i alla fall.
 
När jag var yngre och var på göteborgskalaset med två vänner och vi går runt bland alla människor. Så säger min vän: "fan vad coolt det hade varit om Geraldo (från idol, som vi var nerkärade i) kom gåendes här?!" Vem tror ni 10 sekunder möter oss 😁👍😝. Min ena vän flippade ut, och vi andra Fick en kram och autografer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp