Ögonfärg på svart katt?

Mabuse

Trådstartare
Vi har just tingat en svart kattunge som än så länge förståss har blå ögon. Mamman (sköldpadda) har gröna ögon, och det vore kul om våran misse ärvde det. Men kom sen att tänka på att alla svarta katter jag sett har gula ögon. Är ögon- och pälsfärg kopplade, eller är det möjligt för en svart katt att få annat än gula ögon?
 
Den behöver inte få gula ögon, en svart katt kan ha alla möjliga färgar på ögonen.
Tyvärr är jag inte så insatt i ärftligheten bakom kattens ögonfärger, så jag vågar inte gissa vad katten kommer få för ögonfärg, men om mamman har gröna ögon så lär det finnas en god chans att han ärver det.
 
Vi hade en gång en svart katt, blandning mellan en Norsk Skogkatt och huskatt, han hade vackra gröna ögon.

/Blomma
 
Orientaler har ju alltid gröna ögon. Och jag har sett mer än en svart oriental, så det är ingalunda omöjligt för dem att ha annan ögonfärg än gul, det är alltså inte så att svart katt inte kan ha gröna ögon.

Jag håller tummarna att det blir gröna ögon som du vill =)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 437
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 717
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Hittade ingen tråd så hoppas jag inte missat Men hela dagen sett min Facebook jubla över att det nu blir krav på kastrering för...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 616
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp