Bukefalos 28 år!

ögonfärg

S

sw33tie

Hur är det med ögonfärgen egentligen? När får man blåa ögon, altså kan man få blåa ögon även fast pappa har bruna? kan någon förklara sånt här med genetik?

Man ångrar att man inte lyssnade bättre i skolan-..:confused:
 
Sv: ögonfärg

Ser nu hur konstigt jag skrivit frågan..

Men kan någon ta det här med ögonfärg från grunden? förklara allt ordentligt för den som inte förstår.. haha!
 
Sv: ögonfärg

Vill oxå veta!
Jag har brunmelerade ögon och min man har mörkbruna, men det verkar endå som våran son får blåa ögon..
 
Sv: ögonfärg

Bruna färgen är dominant, därför är sannolikheten större att barnet får bruna ögon om ena föräldern har det.

Ett barn kan ändå få blå ögon, trots att båda föräldrarna har bruna ögon - det kan finnas längre bak i släkten. Precis som ögonfärg etc. Men om båda föräldrarna har bruna ögon är sannolikheten störst att barnet får bruna ögon.

Om båda föräldrarna har blå ögon, så är sannolikheten stor att barnet får blå ögon.

Detsamma gäller hårfärger. :laugh:
 
Sv: ögonfärg

Bruna ögon = brunt anlag + brunt anlag (Kan bara få brunögda barn)

Bruna ögon = brunt anlag + blått anlag (Kan få blåögda barn med någon som har blått anlag

Blåa ögon = blått anlag + blått anlag

Sen får man skilja på fenotyp och genotyp. Dvs. någon kan ha ljust gröna ögon och kan tas för blåögd, men egentligen bära ett brunt anlag. Melerade ögon kan också ställa till det, men de bär (sannolikt, annars blir det ingen melering) på ett brunt anlag och kan lämna brun och blåögda barn (med rätt man/kvinna)
 
Sv: ögonfärg

Om båda föräldrarna har blå ögon, så är sannolikheten stor att barnet får blå ögon.

Men om båda föräldrarna har blåa ögon så borde det väl inte kunna bli något annat än blå ögon på barnet? Jag reagerar här på ordet sannolikhet. Det borde vara självklart att två blåögda föräldrar får ett blåögt barn

Blå ögon = blå + blå
Bruna ögon= brun +brun eller brun+blå (kan få blåögda barn med en person som också har minst ett blått anlag)

//Julia
 
Sv: ögonfärg

Som jag fick lära mig i skolan är det så här:

Vi har 46 kromosomer. I våra ägg/spermier finns en HALV uppsättning från oss, dvs 23 kromosomer. Ett ägg + en spermie = 46 kromosomer, som barnet får.

En person med bruna ögon där ena föräldern skickat blått anlag och andra skickat brunt anlag har ett aktivt anlag för bruna ögon och ett latent för blå. I könsanlagen denna skickar ut finns antingen med ett anlag för bruna eller blå ögon, dvs det latenta eller det aktiva. En person med bruna ögon med ett latent anlag av blå kan således få barn med både blå och bruna ögon. Skickar båda föräldrarna blått har barnet sedan bara blått anlag.

Som jag har förstått det (var ett par år sedan, förbehåller mig för eventuella fel) kan alltså två personer med bruna ögon få barn med blå ögon, om båda föräldrarna har latenta anlag för blå ögon. Den bruna färgen är dominant mot den blå, vilket betyder att om en skickar bruna och en blå blir det bruna. Dock har barnet då ett latent anlag för blå ögon, som den kan föra vidare till sina barn. Men detta innebär att om båda föräldrarna har blå ögon kan de inte få barn med bruna ögon. I och med att om någon av föräldrarna haft anlag för bruna ögon hade de inte haft blå, då den bruna är dominant.

Uttrycker jag mig klart? Förstod någon i alla fall? ;)
 
Sv: ögonfärg

Rasmus har blåa ögon och jag har bruna, fast de är väldigt melerade. Hans pappa har blågrå ögon.
 
Sv: ögonfärg

Min pappa har bruna,min mamma har blå..

Jag har bruna..

Mina barns pappa har blå..

Alla mina 3 barn har blå..

Så jag har inga brunögda barn..
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 573
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
849
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Enligt mitt antivirusprogram har jag massor av spårare från olika sidor som spårar vad jag gör på nätet, för att kunna anpassa annonser...
2
Svar
20
· Visningar
1 102
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 924
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp