Kanske förstöra nåns liv

Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL prata om det men jag skulle upp skatta VÄLDIGT mycket ifall ni inte skriver om ni BARA har kritik och neggativa saker att skriva. För att dethär är somsagt känsligt och jag skriver det i dagboks delen för en andledning okej?
Men ja det som jag vill skriva om är en sak som jag har väldigt mycket jobbiga tankar och känslor av. Som skuld känslor och att JAG kanske förstör nåns liv eller iallafall på endel sätt. Jag vet inte om det kommer bli så men bara KANSKE är väldigt jobbigt att tänka på. Men ändå så är det ju JAG som rår för allt eller hur jag ska säga.
Men okej om jag ska förklara utan förmycket detaljer. Så hände det en sak PÅGRUND AV MIG men det räknas som att en ANNAN person gjorde ett brott och INTE jag. Även fast det var MITT fel liksom. Och den personen var egentligen snäll och respekt full och så men det var ändå en brottslig sak av DEN.
Och först så var det väl inget med det men sen så pratade jag med enannan och kom fram till att jag skulle göra en an mälning ändå. Men jag vill inte gå in på andledningarna varför här men det spelar ingen roll heller egentligen. Men kan väl säga att det var inte mest för MIN skull utan för andras skull.
Men ja jag vet inte jag ÅNGRAR det väl inte men det känns ändå skit. För att som det känns så fick JAG den personen att göra nåt o lagligt sen an mäler JAG den? Liksom hur taskig är inte JAG då? Plus så är det inte o lagligt att göra så att nånannan gör ett brott och sen an mäla den? För isåfall så kan väl denandra personen likagärna an mäla MIG fördet? Och ja jag vet att jag kan fråga det om jag får ett målsägar biträde eller vad det heter men det är bara tankar NU liksom.
Men ja jag bara känner mig som att JAG kanske förstör dens liv för nånting som var MITT fel egentligen? Och det kanske ALDRIG skulle vara nån risk för NÅN annan men det är liksom bara OM. OM det skulle hända OM den fick nån ide pågrund av mig så vill inte JAG rå för att nåt dåligt händer för nånannan om ni fattar?
Men det KÄNNS ändå så jävla orätt vist för att det är bara MITT fel att jag kan an mäla den ens så det är ju JAG som är taskig och falsk och allt sånt egentligen. Och tänk OM den personen blir straffad? Eller även bara om det blir en rätte gång så kanske andra i dens liv får veta det och det skulle nog vara jätte pinsamt och jobbigt för den. Och även ifall jag skulle be höva vara med om det var en rätte gång så kanske jag måste sitta och förklara in för den även fast den EGENTLIGEN i kanske 99 % var snäll och respekt full och allt sånt.
Men ja jag vet inte om nån fattar men jag ville bara skriva om det OM nån kanske känner igen sig eller whatever. Och somsagt skriv VÄLDIGT gärna inte om ni bara vill skriva nåt taskigt om mig.
 

Ja exakt även fast man VET att det inte borde få på verka en såmycket så gör det ändå det.
Och @cirkus .

Jag har läst något om att hjärnan är gjord för att uppmärksamma avvikelser. Att allt som är samma liksom klumpas ihop till ”normalt och inget att analysera” medan det som sticker ut mer troligt kan vara ett hot, och då går mer tankeverksamhet eller uppmärksamhet till just det. Så att historiskt sett var det viktigt för vår överlevnad att fokusera på det negativa. Men nu när informationsflödet är så stort och vi har många kontakter och kan få mycket kritik (både snällt formulerad/omtänksam och hårdare) så blir den delen lite överbelastad eller inte lika funktionell som innan informationssamhället fanns.

Det låter rimligt för mig, jag vet inte vad ni tycker om det?
 
Det var 10 % mitt fel och 90 % denandras fel.
Och att det be ror på om domare och såna håller med att han var snäll ifall dom skulle tycka att han ut nyttjade att jag var i en sår bar sitation som iallafall den personalen som kan mycket tycker är själv klart för att
1. Jag är under 18 och det VISSTE den personen och den är äldre
2. Den personen VISSTE att jag mådde EXTREMT dåligt psykiskt
3. Jag har rullstol och jag har iprincip INGEN chans att göra nåt mot stånd till nånting även ifall jag skulle vilja
Men ja 10 % mitt fel och han ut nyttjade inte sitationen alls ifall han var snäll enligt en person.
Jag kan inte förklara hur det känns att få det i ansiktet bara sådär förutom SKIT.
 
Det var 10 % mitt fel och 90 % denandras fel.
Och att det be ror på om domare och såna håller med att han var snäll ifall dom skulle tycka att han ut nyttjade att jag var i en sår bar sitation som iallafall den personalen som kan mycket tycker är själv klart för att
1. Jag är under 18 och det VISSTE den personen och den är äldre
2. Den personen VISSTE att jag mådde EXTREMT dåligt psykiskt
3. Jag har rullstol och jag har iprincip INGEN chans att göra nåt mot stånd till nånting även ifall jag skulle vilja
Men ja 10 % mitt fel och han ut nyttjade inte sitationen alls ifall han var snäll enligt en person.
Jag kan inte förklara hur det känns att få det i ansiktet bara sådär förutom SKIT.
Jo - han utnyttjade VISST situationen. Precis som du skriver i spoilern. Spelar ingen roll hur "snäll" han var.
 
Det var 10 % mitt fel och 90 % denandras fel.
Och att det be ror på om domare och såna håller med att han var snäll ifall dom skulle tycka att han ut nyttjade att jag var i en sår bar sitation som iallafall den personalen som kan mycket tycker är själv klart för att
1. Jag är under 18 och det VISSTE den personen och den är äldre
2. Den personen VISSTE att jag mådde EXTREMT dåligt psykiskt
3. Jag har rullstol och jag har iprincip INGEN chans att göra nåt mot stånd till nånting även ifall jag skulle vilja
Men ja 10 % mitt fel och han ut nyttjade inte sitationen alls ifall han var snäll enligt en person.
Jag kan inte förklara hur det känns att få det i ansiktet bara sådär förutom SKIT.
Fattar vad du menar och hur det känns. Men det är den personen som påstår att han inte utnyttjat situationen som verkar vara okunnig. Och om jag får säga det lite dum, som inte fattar både att den är okunnig inom detta och att det kan påverka dig - på precis det sätt som blivit - att bara slänga ur sig gissningar och påståenden som den inte riktigt har stöd för.
 
Jo - han utnyttjade VISST situationen. Precis som du skriver i spoilern. Spelar ingen roll hur "snäll" han var.
Fast inte enligt vissa utan enligt vissa så räknas det inte som det efter som att han var snäll med själva det. Så jag blir så jävla o säker att först säger nån som det i spoilern och sen säger nånannan att det be ror på ifall typ domaren tycker att han var snäll eller inte?
 
Fattar vad du menar och hur det känns. Men det är den personen som påstår att han inte utnyttjat situationen som verkar vara okunnig. Och om jag får säga det lite dum, som inte fattar både att den är okunnig inom detta och att det kan påverka dig - på precis det sätt som blivit - att bara slänga ur sig gissningar och påståenden som den inte riktigt har stöd för.
Alltså jag vill inte säga att nån är DUM bara för hur den tycker och själv klart så får den tycka att det är 10 % mitt fel och så. Men det är mest jobbigt för att jag bara blir o säker och dom ändrar fram och till baka helatiden hur det känns. Så ibland är det som HAN gjorde fel och han visste det och det var BRA att jag an mälde. Men den ibland så blir det liksom Fast han var ju ändå snäll och det är iallafall min skuld också och jag gjorde det fri villigt så jag gjorde bara FEL som an mälde. Så jag vet liksom inte hur jag känner.
 
Det var 10 % mitt fel och 90 % denandras fel.
Och att det be ror på om domare och såna håller med att han var snäll ifall dom skulle tycka att han ut nyttjade att jag var i en sår bar sitation som iallafall den personalen som kan mycket tycker är själv klart för att
1. Jag är under 18 och det VISSTE den personen och den är äldre
2. Den personen VISSTE att jag mådde EXTREMT dåligt psykiskt
3. Jag har rullstol och jag har iprincip INGEN chans att göra nåt mot stånd till nånting även ifall jag skulle vilja
Men ja 10 % mitt fel och han ut nyttjade inte sitationen alls ifall han var snäll enligt en person.
Jag kan inte förklara hur det känns att få det i ansiktet bara sådär förutom SKIT.
Skillnaden är att det du gjorde gjorde du mot dig själv det han gjorde gjorde han mot dig. Du utsatte dig själv han utsatte någon annan. Att du anmälde gör att polisen har ögonen på honom, rättsväsendet har ögon på honom och andra kommer förhoppningsvis inte bli utsatta i det har du gjort 100% rätt i att anmäla. Det är ingen liten sak att göra, många orkar/klarar inte att anmäla, men du gjorde det är jättebra, jag har inte ord för hur bra det är. Du hjälper andra genom att du anmälde :heart. Jag är tacksam för att du anmält, det hjälper andra jättemycket, inte bara mot denna personen utan även så att de kanske vågar anmäla när de utsätts för samma sak.
 
HAN gjorde fel och han visste det och det var BRA att jag an mälde.
Precis så är det. Det är det här du ska upprepa för dig själv, så ofta du kan. Det är helt sant att det var den personen som gjorde fel. Han visste mycket väl vad han gjorde, och hur fel och olagligt det är att göra så som han gjorde. Det var jättebra och modigt och klokt av dig att anmäla, och jag lovar att många, många är så stolta över dig för det!

Jag vill också få kommentera det du skrivit om ansvarsfördelningen - att det skulle vara 10 % "ditt fel". Det håller jag inte med om alls. Det var exakt 0 % "ditt fel", det som hände. Alla människor har rätt att slippa råka illa ut i händerna på andra människor. Att någon mår oerhört dåligt och agerar på de känslorna, ger inte andra människor rätten att utnyttja, skada, tvinga, lura eller på annat sätt behandla den personen illa.

En normalsnäll, normalsmart vuxen person förstår att ansvaret för att inte begå ett brott mot en minderårig person, som dessutom mår oerhört dåligt, ligger helt och hållet på den vuxna. Den normalsnälla och normalsmarta vuxna vet att det skadar den unga att utstätta den för ett brott, och att även om den unga skulle ta initiativ till det på något sätt, så ska den vuxna säga stopp.

Det finns inget snällt i det som personen gjorde mot dig. Att han "var snäll" var kanske ett sätt att manipulera, för att försöka säkerställa att inte bli anmäld för något. Det kanske var ett försök för honom att inte själv behöva se vilken vidrig handling han utsatte en annan människa för, om han kunde lura sig själv till att tro att han "var snäll". Det kanske var ett försök till att inte lämna några bevis i form av blåmärken eller liknande. Vad det i alla fall inte var, är snällt. Det snälla i den situationen (och, vill jag säga, hur en "normal" person skulle agera) skulle vara att inte ens överväga att begå ett brott.

Du har inte gjort något fel. Du har ingen skuld i det som hände. Du har inte varit elak mot någon genom att anmäla ett brott som begåtts. Du har inte utnyttjat någon.
 
Dethär låter nog jätte dumt och pattetiskt. Och jag fattar att endel tycker att jag inte har nån andledning för att må dåligt för att jag VALDE att låta han ut nyttja mig om man säger så.
Men det är ändå SKIT jobbigt och jag har SKIT mycket jobbiga som reaktioner från det ändå. Det är liksom inte lika STARKT som det har varit somvärst förut men ändå lite lika att jag bara känner mig så JÄVLA äcklig och som makt lös och att jag verkligen ÄR bara en h*ra och att jag är värde lös och massa sånt som bara som tar över. Och att jag är som rakt nere i anorexin IGEN också pågrund av det. Och det blir som extra jobbigt för att det känns som att jag inte ens får eller borde känna som jag gör för att det är mitteget fel att jag känner såhär.
 
Dethär låter nog jätte dumt och pattetiskt. Och jag fattar att endel tycker att jag inte har nån andledning för att må dåligt för att jag VALDE att låta han ut nyttja mig om man säger så.
Men det är ändå SKIT jobbigt och jag har SKIT mycket jobbiga som reaktioner från det ändå. Det är liksom inte lika STARKT som det har varit somvärst förut men ändå lite lika att jag bara känner mig så JÄVLA äcklig och som makt lös och att jag verkligen ÄR bara en h*ra och att jag är värde lös och massa sånt som bara som tar över. Och att jag är som rakt nere i anorexin IGEN också pågrund av det. Och det blir som extra jobbigt för att det känns som att jag inte ens får eller borde känna som jag gör för att det är mitteget fel att jag känner såhär.


Åh Livia vad tråkigt att höra. :( Vill bara skicka massa styrka och en kram :heart även om det kanske inte hjälper. Jag hoppas verkligen du kan få må bättre snart du är värd att må bra och få ha ett bra liv. Du är värdefull, empatisk och en sann djurvän. Tycker du var modig och stark som anmälde.
 
Dethär låter nog jätte dumt och pattetiskt. Och jag fattar att endel tycker att jag inte har nån andledning för att må dåligt för att jag VALDE att låta han ut nyttja mig om man säger så.
Men det är ändå SKIT jobbigt och jag har SKIT mycket jobbiga som reaktioner från det ändå. Det är liksom inte lika STARKT som det har varit somvärst förut men ändå lite lika att jag bara känner mig så JÄVLA äcklig och som makt lös och att jag verkligen ÄR bara en h*ra och att jag är värde lös och massa sånt som bara som tar över. Och att jag är som rakt nere i anorexin IGEN också pågrund av det. Och det blir som extra jobbigt för att det känns som att jag inte ens får eller borde känna som jag gör för att det är mitteget fel att jag känner såhär.
Nej, jag kan inte tänka mig att någon tycker. Inget av det du skriver tycker jag. Jag ser bara en ung kvinna som hamnar i destruktiva och utsatta situationer pga av hon mår dåligt, och att det finns människor som utnyttjar detta.

Det är inte konstigt att du mår dåligt och du har all rätt till att känna vad du känner, de tror jag att de flesta skulle om de varit med om det du varit med om dvs det är inte konstigt men såklart väldigt jobbigt.
 
Dethär låter nog jätte dumt och pattetiskt. Och jag fattar att endel tycker att jag inte har nån andledning för att må dåligt för att jag VALDE att låta han ut nyttja mig om man säger så.
Men det är ändå SKIT jobbigt och jag har SKIT mycket jobbiga som reaktioner från det ändå. Det är liksom inte lika STARKT som det har varit somvärst förut men ändå lite lika att jag bara känner mig så JÄVLA äcklig och som makt lös och att jag verkligen ÄR bara en h*ra och att jag är värde lös och massa sånt som bara som tar över. Och att jag är som rakt nere i anorexin IGEN också pågrund av det. Och det blir som extra jobbigt för att det känns som att jag inte ens får eller borde känna som jag gör för att det är mitteget fel att jag känner såhär.
Nu är jag ingen expert på självskadebeteenden, men själva poängen med dem är väl just att de gör att man mår lite mindre dåligt just i stunden, men sedan ännu sämre?
Dvs att du mår dåligt efter att ha självskadat psykiskt är för mig precis lika rimligt som om du skulle ha ont i benet om du brutit det. Det är inte det minsta konstigt att det känns skit! Jag tycker dock INTE att det på något sätt är ditt fel alls. Det är upp till omgivningen att inte utnyttja att du mår dåligt.
 
Jag vill verkligen inte säga emot dig. Men jag tror inte en normalt tänkande människa skulle hålla en utsatt persons val emot den. Man kan fatta rätt val och fel val och må dåligt av båda. Och man kan fatta rätt val av fel anledningar. Och jag förstår att det känns skitjobbigt när den logiska hjärnan säger en sak och den emotionella hjärnan säger en annan sak och man inte kan få lugn i själen för det är som en konstant strid inombords. :heart
 
Nej, jag kan inte tänka mig att någon tycker. Inget av det du skriver tycker jag. Jag ser bara en ung kvinna som hamnar i destruktiva och utsatta situationer pga av hon mår dåligt, och att det finns människor som utnyttjar detta.

Det är inte konstigt att du mår dåligt och du har all rätt till att känna vad du känner, de tror jag att de flesta skulle om de varit med om det du varit med om dvs det är inte konstigt men såklart väldigt jobbigt.
Det känns iallafall som att jag inte borde må dåligt eller som att jag har rätt för att göra det för att det var mitteget fel.
 
Nu är jag ingen expert på självskadebeteenden, men själva poängen med dem är väl just att de gör att man mår lite mindre dåligt just i stunden, men sedan ännu sämre?
Dvs att du mår dåligt efter att ha självskadat psykiskt är för mig precis lika rimligt som om du skulle ha ont i benet om du brutit det. Det är inte det minsta konstigt att det känns skit! Jag tycker dock INTE att det på något sätt är ditt fel alls. Det är upp till omgivningen att inte utnyttja att du mår dåligt.
Jag vet inte. Alltså jag varisig vet om det liksom ska räknas som en själv skade sak och jag vet inte om det är poängen med det eller nånting.
 
Jag vill verkligen inte säga emot dig. Men jag tror inte en normalt tänkande människa skulle hålla en utsatt persons val emot den. Man kan fatta rätt val och fel val och må dåligt av båda. Och man kan fatta rätt val av fel anledningar. Och jag förstår att det känns skitjobbigt när den logiska hjärnan säger en sak och den emotionella hjärnan säger en annan sak och man inte kan få lugn i själen för det är som en konstant strid inombords. :heart
Men det finns ju dom som gör det. Det finns endel som tycker att det var mitt an svar och mitt val att det hände.
 
Men det finns ju dom som gör det. Det finns endel som tycker att det var mitt an svar och mitt val att det hände.
I såfall är de okunniga och behöver kanske läsa på om hur hjärnan fungerar. Om det är någon som har ansvar så är det den vård som finns runt dig som ska skydda dig från just dessa situationer. Men även dom är väll inte ofelbara eftersom även de är människor. Jag tror att du gör så gott du kan även i den stunden, det var helt enkelt ditt bästa just då, ditt bästa just nu är något annat. Hjärnan är en lurig typ det ser man inte minst när man läser beroende eller självskadetrådarna.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 437
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 730
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 539
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp