Bukefalos 28 år!

ögonfel på föl

Sv: ögonfel på föl

ögat rinner inte mer än normat.

Är du säker på det? Jag tycker det ser ut som det kommer droppar.
Är du på jakt efter föl på riktigt, eller vill du bara köpa denna för att den är "nersatt i pris"?
 
Sv: ögonfel på föl

Är du säker på det? Jag tycker det ser ut som det kommer droppar.
Är du på jakt efter föl på riktigt, eller vill du bara köpa denna för att den är "nersatt i pris"?


ja det är jag säker på har både sett massa bilder på det och sett den i verkligheten.
jag är ute efter ett föl på riktigt, har varit och kollat på denna och tyckte den va otroligt fin och charmig och till det jag har tänkt använda den till så spelar det inte så stor roll om den är blind på ett öga.. Har tidigare haft en halvblind häst som fungerade utmärkt.

det är inte priset jag fastnat för utan för fölungen..
 
Sv: ögonfel på föl

halvt kl

Jag vet inte riktigt vad som klassas som "normalt rinnande" men så där mycket rinner då inte ögonen på mitt föl. Inte ens i närheten.

Jag skulle inte heller köpa, oavsett hur mycket priset är nedsatt. I bästa fall kostar det bara en massa pengar med en sån häst, i sämsta fall slutar det med avlivning och i och med det medfödda felet går inte försäkringen in. Bäddat för hjärtesorg och hål i plånboken enligt mig...
 
Sv: ögonfel på föl

halvt kl

Jag vet inte riktigt vad som klassas som "normalt rinnande" men så där mycket rinner då inte ögonen på mitt föl. Inte ens i närheten.

Jag skulle inte heller köpa, oavsett hur mycket priset är nedsatt. I bästa fall kostar det bara en massa pengar med en sån häst, i sämsta fall slutar det med avlivning och i och med det medfödda felet går inte försäkringen in. Bäddat för hjärtesorg och hål i plånboken enligt mig...

Så nycke som hennes öga rinner på bilden, rinner ögonen på mina andra två hästar nu sommartid med alla flugor som irriterar. Vet inte om ni inte har några flugor där ni bor, men vi har iaf mängder av dom har. Bilderna jag fått på henne som är någon månad innan flugperioden så rinner inte ögat alls. Så det är inte det som är problemet.
 
Sv: ögonfel på föl

Är inte nuvarande ägaren intresserad av att kolla upp den?

Om jag säljer en häst så är jag väldigt mån om att hästen ska fara frisk eller iaf grundligt genomkollad om det finns något avvikande för att undvika problem i framtiden.
 
Sv: ögonfel på föl

Är inte nuvarande ägaren intresserad av att kolla upp den?

Om jag säljer en häst så är jag väldigt mån om att hästen ska fara frisk eller iaf grundligt genomkollad om det finns något avvikande för att undvika problem i framtiden.

Hon är grundligt kollad och deras veterinär säger att det troligtvis är starr, men jag tyckte inte det såg ut som med när jag va och kollade på henne. Tyvärr så kan man ju få helt olika svar från olika veterinärer. :-S
 
Sv: ögonfel på föl

Fölet är INTE grundligt kollad om veterinären inte tagit reda på felet, utan bara gissar.

Det där blir mest troligt det dyraste fölet ever, om du köper det.
 
Sv: ögonfel på föl

Så nycke som hennes öga rinner på bilden, rinner ögonen på mina andra två hästar nu sommartid med alla flugor som irriterar. Vet inte om ni inte har några flugor där ni bor, men vi har iaf mängder av dom har. Bilderna jag fått på henne som är någon månad innan flugperioden så rinner inte ögat alls. Så det är inte det som är problemet.

Jag bor i norrland, granne med en myr.. så jodå, vi har diverse flygfän.

nåja, jag kan ju givetvis bara säga vad jag tycker och tror, och det har jag redan gjort så det finns ju ingen anledning att upprepa sig.

Lycka till med fölet, hoppas det bara är jag som är för försiktig.
 
Sv: ögonfel på föl

*KL*

Jag har en häst med ögonproblem. Det är något jag aldrig vill göra om, skulle aldrig köpa en häst som har problem med ögat. Sammanlagt under tre år har jag (utan att överdriva nu alltså!!) pysslat med hans öga i 12 månader. Då har han fått olika salvor (fuchitalmic, kortison, serum, atropin och sedan något mot svamp också men minnet sviker mig). Detta ges mellan 1-8 gånger om dagen beroende på såklart. Min ponny har inte fått någon diagnos, men vi tror att det är herpesvirus han har. Dessvärre får han problemen oftas mitt i vintern vilket gör att vi inte kan ta oss in till klinik för undersökning.
Jag är ganska övertygad om att han har nedsatt syn på ögat, han är ljuskänslig i det ögat och är allmänt känslig i det ögat. Ögat är och framför allt blir ännu mer dimmigt över hela hornhinnan, en ljusgrå/blå fäg.

Sammanlagt har vi lagt ut väldigt många tusenlappar och timmar på problemet. Nu menar inte jag att fölet har samma problem som min, men sålänge han inte är i det akuta skedet (timmarna innan vi sätter in antibiotika (ofta också atropin ganska regelbundet under en/tvådagar sedan nedtrappande) samt butta pga smärtan men också den antiflamatoriska effekten) har han inte ont. Men problemen uppstår hux flux, jag har fått avboka kurser, planera om träningar osv eftersom han inte går att rida pga smärtan och ökad känslighet i ögat eftersom vi nästan varje gång satt in atropin (vidgar pupillen och gör honom mer ljuskänslig).

Jag tycker du ska göra en ordentlig undersökning av hästen, men väljer du att köpa fölet ändå tycker jag du ska fråga dig om du är villig att lägga ner mycket tid och pengar på ett eventuellt problem? Nu behöver det ju inte vara samma som min har dock.
 
Sv: ögonfel på föl

okey tack för informationen, jag ska ringa och höra med strömsholm och se vad dom tror. priset är väldigt nersatt på fölet pga ögat.

Alltså ett föl som har en "betydelselös skada" på ett öga säljs inte speciellt mycket billigare.

Har själv haft tre stora och ett antal föl med ögonskador.

Det är svindyrt att hålla på med sådant.

Otroligt tidskrävande. Har själv lagt ner i runda ta över 4000 timmar dom sista tio åren på diverse sådant och vill absolut inte göra om jobbet igen.

Akta dig väldigt noga för hästköpet då försäkringsbolaget kommer att sätta reservation och du får betala allt.
Vilket kan i värsta fall inkludera veckor på djursjukhus, återbesök typ en gång i veckan och en oändlig massa ögonmediciner.
Och så kanske du får behandla typ 18 gånger per dygn.


Om du envisas med att vilja ha ungen så måste du ner till ögonexperten på Strömsholm för utvärdering INNAN du genomför köpet.

Veterinären som kollat verkar inte ha helt full koll på felet. Kan straffa sig senare..


AM
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
559
Senast: Sirap
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Murray
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 720
Senast: cewe
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp