Bukefalos 28 år!

Ögoninflammation?

U

Uma

Ok, min hankatt har uppenbarligen nån typ av irritation i ögonen..

Såg det första gången i torsdags natt när jag kom hem från jobbet, lite gult hade runnit ur hans ena öga. Torkade bort det och kollade på ögat, såg fint ut, inte rött eller irriterat.
Tänkte inte mer på det just då, trodde det var nåt skräp bara.
Igår däremot hade han i båda ögonen, tog bort igen med blöt bomullstuss, samma idag.

Har inte kollat med veterinär än, svårt med smådjursvetrinär på lördagar.

Kan jag vänta till måndag morgon utan att vara för orolig?
Eller ska jag börja jaga jour-vet nu? Ögonen är ju helt klart irriterade men så illa verkar det inte heller, han har inte massa gojs i ögat utan det rinner ut i inre ögonvrån och bildar en liten klump där, ser dock lite irriterad ut i ögat nu..

Nån risk att han smittar min andra katt?
Vad blir det för behandling, ögondroppar?

Fasar för det, han blir galen när man håller i honom för piller/undersökning och sånt :crazy: Sitter nu med färska rivsår efter att bara ha gjort rent med bomull, bättre idag än igår dock, han börjar ge upp :smirk:

Tacksam för snabba svar, jobbar nämligen hela kvällen/halva natten idag..
 
Sv: Ögoninflammation?

När min katt hade irritation i ögat var det bindhinnekatarr och för det fick han salva som jag applicerade innanför nedre ögonlocket.
Vilket var lite knepigt att få dit i början men sen gick det bra och katten blev bra.
 
Sv: Ögoninflammation?

Vänta några dagar. Är det inflammation så kommer du få behandla alla katter, då det är mycket smittsamt. Men det brukar också ge kladdiga ögon och viss svullnad.
Min Abbie får ibland nåt tkonstigt. Hon hade en inflammation som aldrig blev behandlad som liten, kanske är det det som spökar nu. Hon får ungefär en gång/månad så hon blir alldeles vattnig i ögat. Och röd. Men inte svullen och inte kladdig. Men väldigt vattnig, det kan skvätta när hon ruskar på huvudet. Lite kliig ibland. Det håller i sig mellan 2 och 4 dgr, sen försvinner det. Jag har inte hunnit in till veterinären (tar längre tid än 4 dgr att få tid för sånt) och när jag pratat med dom så vet dom inte vad det kan vara. Det blir bara i ena ögat, och går aldrig över i det andra. Däremot är det båda ögonen som drabbas, fast då olika gånger.
Veterinären tror på nån form av allergi.
 
Sv: Ögoninflammation?

Ok, mao så borde den andra katten redan vara smittad om det hade varit ögoninflammation?

Då avvaktar jag och ringer måndag morgon, brukar gå fort att få tid på min klinik :bow: *peppar peppar*

Lite orolig för att det blir svårare att bli av med om det får ligga och gro?
 
Sv: Ögoninflammation?

Tror inte det, du får behandla ett antal dagar iaf. Precis som med antibiotika där du vad det än är får behandla 10 dgr.
Du kommer antagligen få en salva som du får lägga i ögonen på båda under en viss tid, även om den andra inte visar några symptom.
 
Sv: Ögoninflammation?

Ok, tack för svaret :bow: Bara att rota fram "avmaskningshandskarna" då :smirk: Orkar knappt tänka på vilket slagsmål det ska bli med salva i ögonen :crazy:

Jaja, brukar ju lösa sig :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 787
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 035
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Allt började i förrgår då jag tyckte att hundens öga såg irriterat ut. Det rann även lite, dock klar vätska men jag valde ändå att...
Svar
5
· Visningar
5 353
Senast: dpmatte
·
Katthälsa Vår katts högra öga började rinna och någon timma senare hade det kommit mycket gulgrönt gojs och vi bokade tid hos veterinären...
Svar
9
· Visningar
3 380
Senast: Ruben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp