Ska det verkligen gå till såhär?

angiepangie

Trådstartare
Vår katts högra öga började rinna och någon timma senare hade det kommit mycket gulgrönt gojs och vi bokade tid hos veterinären.
Veterinären skrev ut ögondroppar och skickade hem oss med diagnosen ögoninflammation.

Det blev bättre dagen efter, men nästa dag kom det mer var och han kunde knappt öppna ögat alls (värre än från början) och var hängig, trött och hade feber och vi åkte in igen. Då sa dom att om det var en ögoninflammation som blev sämre skulle det visat sig på andra ögat så dom la in honom över natten och dagen efter fick han lugnande och sövdes för en operation som skulle tillåta dom att letade mer ingående efter något fel. Dom hittade ett hårstrå, tog ut det och skickade hem oss med andra ögondroppar och smärtstillande och var HELT säkra på att det var det.

Vi var på återbesök och då friskförklarades han men vi skulle fortsätta att ge dropparna några extra dagar för säkerhets skull.

Nu efter en vecka börjar andra ögat rinna och återigen har han feber, mår dåligt och är hängig. Vi åker in igen och nu säger dom att han har en virusinfektion som satt sig i ögonen och ska fortsätta med samma ögondroppar, smärtstillande och nu ska han även få antibiotika emot sekundära infektioner samt fuktgivande ögondroppar.

Än idag har inga prover tagits, ingen har gjort något annat än att titta på ögat och dom säger emot varandra.

Brukar det gå till såhär? Att katterna blir tvungna att genomlida onödiga behandlingar, många ombesök, friskförklaringar utan kontroller osv?

Jag har ingen stor vana av katt hos veterinär så jag vet inte om dom jobbar annorlunda med katter än hundar?

/En ledsen och besviken kattägare som nu får fortsätta se sin katt må skit
 
Sv: Ska det verkligen gå till såhär?

Åk till en annan veterinär och kräv att prover tas så katten kan få rätt diagnos och rätt behandling.
 
Sv: Ska det verkligen gå till såhär?

Jag kan faktiskt förstå hur veterinären tänkte. Ögoninflammation som beror på kattsnuva börjar ofta i ett öga, men sprider sig till båda relativt snabbt.

När det dröjde så länge innan det andra ögat påverkades var det rimligt att anta att det var något skräp eller en skada som irriterade ögat, särskilt som de faktiskt hittade ett hårstrå i ögat vid närmare undersökning.

När så även det andra ögat blev påverkat återgick man till att utgå ifrån att det ändå rörde sig om virus eller bakterier, vilket ni nu har fått behandling mot. Mot virus finns det dock ingen botande medicin i form av antibiotika. Virus måste kroppen läka ut av sig själv och de vanligaste orsakerna till kattsnuva är just virus.

Är katten vaccinerad brukar dock symtomen kunna hålla sig på en relativt lindrig nivå.
 
Sv: Ska det verkligen gå till såhär?

Han är vaccinerad, men jag vet inte om jag vill påstå att symtomen har varit lindriga.
Jag känner mest att kollar man inte ordentligt?
Om någon kommer in med en katt som dom misstänker har ögoninflammation, bekräftar man inte det på något sätt?
Och hur kan man friskförklara en katt som uppenbarligen inte mår bra och dumförklara ägarna lite lätt för att dom oroar sig för det "friska" ögat när det inte blir kollat?

Nej tanken var kanske god men genomförandet får all kritik i världen.
 
Sv: Ska det verkligen gå till såhär?

Han är vaccinerad, men jag vet inte om jag vill påstå att symtomen har varit lindriga.
Jag känner mest att kollar man inte ordentligt?
Om någon kommer in med en katt som dom misstänker har ögoninflammation, bekräftar man inte det på något sätt?
Och hur kan man friskförklara en katt som uppenbarligen inte mår bra och dumförklara ägarna lite lätt för att dom oroar sig för det "friska" ögat när det inte blir kollat?

Nej tanken var kanske god men genomförandet får all kritik i världen.

Det vanliga är nog att man behandlar symtomen helt enkelt för att undvika att inflammationen blir bakteriell och ser om det hjälper. T.ex. med receptbelagda ögondroppar, som du har fått till din katt.

Vill man ta reda på exakt vad det är för virus eller bakterier som orsakat symtomen kan man (eller veterinären) skicka in ett svabbprov till SVA för analys genom "ögonpaketet": http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Katt1/Kattogonpaket/

Hur svåra symtomen blir på en vaccinerad katt beror på vilket virus det är och på kattens individuella motståndskraft. Mina katter har utsatts för det elakaste av kattsnuvevirusen, dvs Herpes och där skilde sig symtomen från i stort sett symtomfri med endast enstaka nysningar till hela symtomregistret med väldigt kraftig ögoninflammation på båda ögonen, sår på nosen, hög feber och kraftiga nysningar och rinnsnuva som övergick till tjocksnuva. Som tur var blev det iallafall inte lunginflammation av det.

Min jättesjuka katt behandlades enbart med ögondroppar (och smärtstillande har jag för mig) för att lindra besvären och motverka bakteriella infektion. De övriga snuv-symtomen var bara att vänta ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det verkligen gå till såhär?

Okej, där ser man.
Jag kan ju känna att det kanske är dags att komma på en bättre lösning än att bara gissa och behandla.
Blir dumt för alla inblandade.
 
Sv: Ska det verkligen gå till såhär?

Om du tidigare bara haft kontakt med veterinär där diagnosen har varit uppenbar och behandlingen självklar har du förmodligen bara haft tur.

Jag har ganska stor erfarenhet av veterinärbesök och tyvärr är det mer regel än undantag att det krävs återbesök med ytterligare provtagningar och undersökningar innan man hittar rätt behandling och diagnos när katten blir sjuk.

Att dra igång varenda provtagning och undersökning som finns redan från början är det nog ingen veterinär som gör, utan de sätter först in behandling utifrån den diagnos som verkar troligast just då, beroende på symtom och undersökning.
 
Sv: Ska det verkligen gå till såhär?

Men att inte ta några prover, knappt titta på ögat och sedan ställa en diagnos.
Låter det rimligt i dina öron? :s
Då kan jag ju lika gärna skicka en bild via mail eller mms och få recept och slippa utsätta stackaren för all stress.
 
Sv: Ska det verkligen gå till såhär?

Men att inte ta några prover, knappt titta på ögat och sedan ställa en diagnos.
Låter det rimligt i dina öron? :s
Då kan jag ju lika gärna skicka en bild via mail eller mms och få recept och slippa utsätta stackaren för all stress.

Jag skulle såklart kräva att veterinären undersöker ögat för att se om ögat är skadat eller "bara" inflammerat, men om ingen skada ses skulle jag vara nöjd med ögondroppar.

Om det inte blev bättre utan snarare värre (och det fortfarande bara var ett öga som var påverkat) skulle jag vilja att de undersökte ögat mer noga.

Om de hittade ett hårstrå i ögat vid den undersökningen skulle även jag ha trott att det var hårstråt som orsakat besvären.

Om veterinären propsat på att få skicka iväg ett svabbprov (för en tusenlapp) när endast ett öga var påverkat och det senare visade sig bero på ett hårstrå.. Vad hade du tyckt då?

För de flesta fall med ögoninflammation behöver man inte veta exakt vad det är som orsakat ögoninflammationen eftersom virus ändå bara kan läka ut av sig själv. Om man håller på med uppfödning är det däremot väldigt viktigt att få veta exakt vad det rör sig om för smitta, eftersom ovaccinerade kattungar kan dö av kattsnuva.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 632
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 224
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 442
Senast: Tonto
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp