Bukefalos 28 år!

Ögonsjukdom?? (Kanin)

R

Rihonin

Jag har upptäckt att min kanin (dvärg-vädurshane på 5 år) har en "vit prick" på ena linsen i ögat. Det är inget skräp utan det sitter i linsen. Den är liten, nästan mindre än 1mm i diameter. Är det någon som har något förslag till vad dettan kan vara?
Sen har han en "färgavvikelse" bredvid puplillen då det där stället där vi har "våran ögonfärg". Det ä inte så stort och sitter i närheten av pricken på linsen, kanske till och med nästan lite bakom den. Kan dom ha något med varandra att göra?

Han är pigg och glad förövrigt. Inga rinnande ögon/nos eller sådant. Dock kan jag inte avgöra om han ser lite sämre pågrund av detta men han "springer inte in i något" trots riktiga racerrundor i lägenheten :D

Skulle vara mycket tacksam för svar.

MVH// Rihonin
 
Sv: Ögonsjukdom?? (Kanin)

Verkar vara början på starr tyvärr. Han kan tillslut bli blind, men är det bara på ena ögat så kan han ju se ändå.
 
Sv: Ögonsjukdom?? (Kanin)

Om det är starr, hur farligt är det då?
Finns dte något man kan göra?
Måste man avliva eller kan kaninen fortsätta leva bara att den inte ser på ena ögat?
Har den ont pågrund av detta?
Är det något jag skall tänka på om det nu visar sig att han har det?

MVH// Rihonin
 
Sv: Ögonsjukdom?? (Kanin)

Min pojke på 8 år är blind på ena ögat. Det kom successivt och vi förstod att det 'var på gång'. I början hade han lite problem och förstod inte varför han inte såg oss när vi pratade med honom, men nu har han vant sig (tog kanske 2 veckor innan han vande sig) och vet att han måste vrida på huvudet för att se oss.
Det gäller bara att vi talar tydligt med honom när vi är på väg mot honom så han vet att vi är där och inte blir rädd.

Ev. börjar han se lite sämre på andra ögat nu också, tiden får visa vad det blir.
Så länge han fortsätter som nu tänker vi inte ta bort honom pga det. Det man får tänka på är väl att inte göra om för mycket i rummet där kaninen bor (i alla fall för oss som har kaninen boende i köket).
 
Sv: Ögonsjukdom?? (Kanin)

Hur lång tid tar det ungefär tills han förlorar synen på det ögat?
Nu verkar han fortfarande se mycket bra.
Ska tänka på att inte möblera om i lägenheten då =)

MVH// Rihonin
 
Sv: Ögonsjukdom?? (Kanin)

Det vågar jag inte svara på....kan nog gå rätt fort, men även ta lång tid.....oj vad jag svamlar...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp