Bukefalos 28 år!

Ölandshästen kan inte återuppstå

Sv: Ölandshästen kan inte återuppstå


Helt rätt eftersom ölandshästen precis som tex färsingen i Skåne är utdöd. Man kan INTE återskapa en ras som genetiskt är den samma.

Däremot kan man återavla en hästtyp som UTSEENDEMÄSSIGT liknar den ursprungliga ölandshästen genom att använda sig av raser som troligen har en del genetiskt material från ölandshästen bevarat.

Då får man en liknande konstruktion som tex Eketorpsgrisen som avlats fram för att likna järnålderns tamsvin och den återavlade uroxen som bägge hålls i djurparker etc för att vis besökarna hur ursprungsdjuret kan ha sett ut.

När det gäller avelsarbetet med den nya ölandshästen vore det faktiskt bättre att hjälpa till att bevara de ponnyer från Estland som man nu tar som avelsmaterial till något nytt.

Däremot kan ju jordbruksverket ge tillstånd till stambok för en återavlad ölänning, men man ska inte ge sken av att man får tillbaka något som är oåterkallerligen försvunnet.

/KT
 
Sv: Ölandshästen kan inte återuppstå

*som ryttare på Ölandshäst*

Tanken är ju att avla estonia native med det gotländska russet och sedan i sin tur avla dessa avkommer som blir.
men själv är jag tvecksam, jag tycker om Estländarna de är trevliga grövre ponnyer med starkt psyke varför inte hålla den rasen vid liv?
om inget annat ge det ett försök.
 
Sv: Ölandshästen kan inte återuppstå

Jaha ,men en bra ide är att försöka bevara "estonian native" som är en mycket trevlig häst.Men det är bråttom för det fanns endast ca 100 ston kvar, enl uppgift från -99, kanske ännu färre nu!
 
Sv: Ölandshästen kan inte återuppstå

Jaha ,men en bra ide är att försöka bevara "estonian native" som är en mycket trevlig häst.Men det är bråttom för det fanns endast ca 100 ston kvar, enl uppgift från -99, kanske ännu färre nu!

Just därför är det vansinne att korsa bort detta värdefulla avelsmaterial för att skapa en ny ras!

/KT
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Tamhästar verkar hålla ordning på den egna flockens röster...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Till våren kommer facit på om lågkonjunkturen försämrar marknaden för hästuppfödare. Ännu så länge märks bara små tecken på...
Svar
1
· Visningar
703
Senast: Lillfi
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Om hästen försvinner från hagen får ägaren ett meddelande i telefonen eller på datorn. Scenariot kan bli verklighet med en ny...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: Gunnar
·
Ridning Har ni sett denna undersökning? Väldigt intressant tycker jag, som främst tränar just dressyr. Någon som vill kommentera? Jag nämnde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 692
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp