Ömmande trampdynor. Orsak?

Carolininen

Trådstartare
Vi har en New Foundlandhane som sedan igår kväll ömmar väldigt på framtassarna.
Han ömmar när han går på grus eller asfalt med grus. Helt slätt underlag eller gräs går bra.
Jag har kollat igenom tassarna och klippt ur dem. Han ömmar inte när jag trycker på trampdynorna utan bara när han själv belastar dem (går), ofta så myckat att han snubblar till.
Man kan se lätt rodnad mellan tramdynorna på en framtassen men han ömmar inte heller där när jag trycker?
Kan det vara svamp? Hur ser det ut? Det hade nämligen aldrig min förra hund.
Kan det vara att han gått för mycket på asfalt eller hårda underlag? Kan det vara något annat?
Jag funderar på att köpa nån antiseptisk fet salva att smöja trampdynorna?
Jag har böjt igenom frambenen och tror inte att det kommer högre upp ifrån.

Tacksam för råd/ C
 
Sv: Ömmande trampdynor. Orsak?

Jag har en ras med mycket päls mellan trampdynorna och jag måste vara jättenoga med att hålla rent där för annars får han problem. Klipp så ofta du kan och torka tassarna väldigt noga efter varje promenad, smörj gärna in med en fet salva för att förhindra uttorkning eller kanske som du säger någon antiseptisk nu när han har väldigt ont.
Är det svamp blir det rött och det kan vara svårt att se men brukar oftast synas i kanten av trampdynan där pälsen börjar.
Det är ju en tung hund så det kanske kan vara så att han gått för mycket på asfalt och att det har nött lite på tassarna?
Ja det var mina tankar, har han så ont att han snubblar skulle jag fara in till vet. om det fortsätter/blir värre.
 
Sv: Ömmande trampdynor. Orsak?

Tack för ditt svar!
Jag har pratat med vet., de tyckte att jag skulle avvakta någon dag för att se om det blev bättre. Tycker att han är lite bättre nu ikväll. Annars åkar jag in med honom på torsdag.
Tycker dina tankar låter helt vettiga och är också inne på linjen att det blev lite för mycket asfalt. Har fönat och smort med vaselin så får vi se.
Har funderingar på att Ad/Hd röntga honom i nästa vecka så efter det kan man förhoppningsvis utesluta de lederna. Jag tror som sagt att det sitter i tassen eller trampdynorna.
Vad använder du för salva? Blev vaselin för mig för jag hade bara möjlighet att handla på Coop i dag.
Mvh C
 
Sv: Ömmande trampdynor. Orsak?

Känn efter i tassarna i ovanför den stora i mitten och mellan tårna om det är någon tova där. Våran hårbollsaktiga hund sprang runt och haltade för några dagar sedan. Visade sig att han hade en ruggigt stor tova i tassen.
 
Sv: Ömmande trampdynor. Orsak?

Hans tassar är minitöst genomsökta och klippta så han har inga tovor, men det kan vara bra att veta att det kan orsaka hälta!
Han är mycket bättre idag på morgonen och börjar bli lite trött på att bara gå små rundor på gräsmattan. (Vi har vilat honom ifall ifall det skulle vara något i nån led i tårna eller liknande.)

Jag hade aldrig några som helst problem med min förra hunds tassar. Han var nästan märkligt "hårdfotad" och aldrig nån tendens till svamp.
Hundar är väl olika precis som människor och jag få se till att vara extra noggrann med Akilles tassar.
Tack för råden! C
 
Sv: Ömmande trampdynor. Orsak?

Jag tycker bara att det är konstigt att han inte ömmar när jag trycker och pillar på trampdynorna. Syns ju inga sår bara en eventuell rodnad på kanten på någon trampdyna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 189
Hästvård Hej! Helt plötsligt har min ponny börjat ömma bak på hårt underlag. Framförallt på grus, där går hon stappligtt och snubblar en del...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 350
Senast: Marina_s70
·
G
Hästvård Får ca 1,5 månad sedan började min häst snubbla lite då och då. Sen blev det bara mer och mer. Så att det blev obehagligt och jag bara...
Svar
18
· Visningar
1 558
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp