Bukefalos 28 år!

Ömmar på hårt underlag (oskodd bak) men är som vanligt på gräs/ridhus. Vad kan det bero på?

ja vildhästar får fång i allra högsta grad. Om hästar visste sitt eget bästa så skulle de flesta av oss inte ha hälften av alla skador och sjukdomar på hästarna som vi har och får liksom ;)

Nej, det ska gudarna veta, att hästar inte alltid vet sitt eget bästa! Mitt inlägg var mest tänkt att ses som en kontring till mångas påstående att fång endast är att betrakta som en välfärdssjukdom. För lite motion och för mycket mat i fångenskap leder till fång, är väl oftast tesen. Och den är ju ofta sann. Men det finns, uppenbarligen, risker för vildhästar också, och de brukar väl knappast lida av välfärdssjukdomar?
 
Vem är det som påstår att EMS är exakt samma sak som fång?
Det är nog inte heller ngn som påstår att en häst blir IR enbart pga att det är ärftligt.
Har du kollat länkarna jag hänvisar till?

Jag tycker du kan svara på min fråga först. Vad menar du med att fång börjar i magen dvs vad menar du med magen. En diskussion blir osammanhängande om man inte bemöter de andras argument eller frågor vilket är en av anledningarna till att jag egentligen tycker att diskussionen är ganska meningslös vilket jag påpekade för ett antal inlägg sedan.
 
Nej, det ska gudarna veta, att hästar inte alltid vet sitt eget bästa! Mitt inlägg var mest tänkt att ses som en kontring till mångas påstående att fång endast är att betrakta som en välfärdssjukdom. För lite motion och för mycket mat i fångenskap leder till fång, är väl oftast tesen. Och den är ju ofta sann. Men det finns, uppenbarligen, risker för vildhästar också, och de brukar väl knappast lida av välfärdssjukdomar?

nej de lär lida av olag i magen precis som det jag skrivit om tidigare i sammanhangen.
Ja verkligen - de vet inte sitt eget bästa. Inte bara att de "inte alltid vet det" - de vet det inte, punkt ;)
 
Vem är det som påstår att EMS är exakt samma sak som fång?
Det är nog inte heller ngn som påstår att en häst blir IR enbart pga att det är ärftligt.
Har du kollat länkarna jag hänvisar till?

Jag tycker du kan svara på min fråga först. Vad menar du med att fång börjar i magen dvs vad menar du med magen. En diskussion blir osammanhängande om man inte bemöter de andras argument eller frågor vilket är en av anledningarna till att jag egentligen tycker att diskussionen är ganska meningslös vilket jag påpekade för ett antal inlägg sedan.

Jag frågade dig ju tidigare vad du vill ha sagt då jag inte riktigt förstod vad du addresserade ?
Flera inkl du drar upp EMS i argumentet fång. Därav har jag svarat utifrån det.

om jag ska vara ärlig så har jag inte läst dina forskningslänkar. Dock är de länkar efter att läsa titlarna osv, om forskning jag är ganska insatt i sen tidigare, så att mina svar utifrån dina länkar skulle bli annorlunda i sig, är inte en variabel i sammanhanget därav mitt svar här. Jag förstår inte riktigt varför dina länkar skulle vara argument i hela sammanhanget? Jag har ju knappast skrivit ngt som kräver forskning öht här i tråden?
 
Mackan
Det finns flera exempel i tråden men ett av dem är ett inlägg där du påstår att människans diabetes och hästens IR inte alls är samma sak. I en av de länkade artiklarna finns en jämförelse mellan människa och häst med avseende på IR/diabetes. Du hade kanske insett det om du hade bemött mina argument och svarat på mina frågor - eller satt dig in i vad det handlar om tex genom att läsa en del av alla de forskningsstudier som finns i ämnet.

För min del är nog "diskussionen" slut här. Svara du gärna en gång till om det känns bättre.
 
Jag hoppar över en massa inlägg ointressanta att läsa tyvärr!
Mitt halvblodsto som jag hade i 25 år var aldrig skodd bak , kanonhovar enligt alla hovslagare, mina senare halvblod har varit skodda fram på sommaren och runt om på vintern, eller när vi rider mycket på hårt underlag, jag har en stor D-ponny som måste ha skor året runt på alla fyra.
Jag har själv haft två fångponnyar, och ett halvblodsto med fång.
Nr 1 (Welsh mountain) visste jag inte att hon haft fång hos förförra ägaren hos mig gick hon på bete första två åren och sen var hon på hingststation och där kom fången nästan direkt på grönbete, men hingsthållaren fixade medicin och fångskor hon blev symtomfri på en gång, sedan fick jag plötsligt avliva hennes kompis i januari några år senare och dagen efter stod hon i fång men med blixtsnabb vet o hovslagare blev hon bra igen.
N2 (halvblod) hade varit ordentligt skadad , en sträckning i ryggen när vägen försvann under hennes framben tidigt på våren och hon tog med sig ryttare upp igen, hon betäcktes på seminstation och efter någon vecka så ringde de och vi åkte in till ATG fång runt om, hon hade stått på hö. Hon blev bra med betäcktes inte igen inte WM heller.
Nr3. I Okt-Nov åkte vi in och våran ponny blev sprutad i kotan för inflammation, sedan blev hon bra och i när dottern skulle ta in henne i Jan ville hon inte lyfta på hovarna vi tog ut vet och hovsl och ingen trodde på fång , men min vet ville att vi skulle åka in till ATG och det var roterande på båda fram, hon blev verkad i sin djupa boxbädd och jag är väldigt försiktig med denna d-ponny och hoppas att hon ska kunna vara med oss i några år till i och med att det är dotterns ögonsten, Alla gillar henne och hon håller våra unghästar i tukt hon har ridponnypappa och halvblodsmamma , det är 16 månader sedan hon hade fång och hon skrittas i skogen och vi håller på att kör in henne
 
Mackan
Det finns flera exempel i tråden men ett av dem är ett inlägg där du påstår att människans diabetes och hästens IR inte alls är samma sak. I en av de länkade artiklarna finns en jämförelse mellan människa och häst med avseende på IR/diabetes. Du hade kanske insett det om du hade bemött mina argument och svarat på mina frågor - eller satt dig in i vad det handlar om tex genom att läsa en del av alla de forskningsstudier som finns i ämnet.

För min del är nog "diskussionen" slut här. Svara du gärna en gång till om det känns bättre.

Nej du har nog läst ganska dåligt. Jag har svarat att EMS som folk skyller på inte är som vanlig diabetes hos folk i sig och att EMS inte är ngt permanent tillstånd hos hästar om de sköts korrekt utifrån det. Sen att det skiljer mellan typ 1 och 2 hos människor osv är ju inte ngt som helst som har med essensen i det jag skrivit att göra och det inser du nog också om du verkligen vill läsa vad jag egentligen skrivit.
Jag har faktiskt, väldigt tydligt, inte skrivit ngt konstigare än att, för femtielvfte gången, EMS i sig, inte är ekvivalent med fång eller ngn automatiskt faktor att man inte kan påverka att hästar får fång.
Jag tycker det är tydligt hela vägen att jag personligen inte addresserar dig specifikt öht. Dina länkar till forskningslänkar osv, som jag som sagt är ypperligt införtrogen med allmänt gällande fång och EMS osv känns lite konstiga.
Min grund kvarstår som sagt, oavsett länkar hit och dit osv: Kontentan av det kvarstår: 90% av allas gemene mans hästar får inte fång bara sådär utan det finns variabler långt innan fång som föranleder, utifrån hur hästägaren håller hästen, som avgör om det blir fång osv. EMS är som sagt inte ekvivalent med att hästen får fång. Jag förstår öht inte varför ngn går igång på detta öht?
Känner du själv att din fånghäst var varken EMS eller i övrigt i dålig status i fråga om eventuell fångrisk innan den fick fång eller vad handlar det om?
 
För min del är nog "diskussionen" slut här. Svara du gärna en gång till om det känns bättre.

Vad ger du Mackan för valmöjligheter mera än att du till varje pris (som alltid) söker sista ordet.

Mackan,, lyssna på mig jag har lärt mig sedan länge att ska man föra en diskussion så krävs det det att det finns ngn att diskutera med.

Det finns ett ordspråk som heter att där konsten tar slut tar våldet vid men det finns även en andemening i att där kunskapen brister, finns heller inget ytterligare utrymme för framtida diskussion.
 
Vad ger du Mackan för valmöjligheter mera än att du till varje pris (som alltid) söker sista ordet.

Mackan,, lyssna på mig jag har lärt mig sedan länge att ska man föra en diskussion så krävs det det att det finns ngn att diskutera med.

Det finns ett ordspråk som heter att där konsten tar slut tar våldet vid men det finns även en andemening i att där kunskapen brister, finns heller inget ytterligare utrymme för framtida diskussion.

Jag känner nog inte att jag är beroende av ngns svar öht i frågan faktiskt.
 
Måste hålla med där.
@coari Min ponny får direkt fångkänningar när man tar på skor eftersom han behöver gå på strålen och mår otroligt dåligt av att överbelasta hovväggen.
Detta är inte enbart min reflektion utan mest hovslagarnas.
Pga det vågar jag inte ha på skor mer än Max 12v åt gången.
Jag hoppas jag tolkar dig fel för du låter väl inte skoperioden vara 12 veckor...? då förstår jag du har problem.
 
Jag provar på våran pålle nu Keratex Hoof Hardener som skall vara bra för ömfotade hästar.
Jag håller på å provar nu så jag kan inte berätta än hur det fungerar
Han ömmar på grus å asfalt, rids mycket sällan, i paddocken springer han runt som inget.
 

Liknande trådar

G
Hästvård Får ca 1,5 månad sedan började min häst snubbla lite då och då. Sen blev det bara mer och mer. Så att det blev obehagligt och jag bara...
Svar
18
· Visningar
1 561
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 8 månader

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp