Oengagerad tvååring. Tips tack!

ElinPelin

Trådstartare
Hej!

Jag har en tvååring ponny som är väldens snällaste och lugnaste. Men lite för lugn.

Behöver tips eller erfarenheter om hur jag kan hjälpa honom. Han vill inte ens trava på promenader om kompisen galopperar iväg. Han bryr sig inte. Vill börja tömköra honom men han bara stannar hela tiden (har ledare).

Är kontrollerad av vet. Busar i hagen. Älskar människor.

God ton tack! (skulle kunna skriva en hel roman så fråga hellre än döm)
 
Tänker att ponnyer allmänt utvecklas sent. Jag hade låtit den vara från annat än daglig hantering fram till nästa vår och sett hur den verkar ta till sig utökad hantering av den då.
Absolut. Har inte bråttom. Vill dock gärna visa honom som treåring så det är väl enda målet att kunna trava brevid. Men kommer som sagt inte tvinga till något så annars får vi vänta ett år.
 
Kanske ett dåligt tips men testa dig fram och se vad han tycker är roligt! För då får de ju lite "gratis" frammåtbjudning och de kanske är lättare att börja arbeta med frammåtbjudningen där ifrån. (ex. kan ju vara att ha en bom eller mgt liknande) Lycka till, de kommer bli toppen!
 
Jamen promenera långsamt med unghästen tills det får kondition ch orkar vara pigg. Det tar ett tag.
 
Har du tillgång till inhägnad ridbana så börja med löslongering. Vissa av de hästar jag utbildat har inte alls hajat att man får lattja, dvs springa, med människor i snöre. Någon ponny har varit så lat att de faktiskt har behövt jagas på ordentligt.
När de är gröna och lär sig nya saker får man ibland traggla med dem även om de inte verkar tycka det är kul.
 
Ponnyer är ofta mycket sena, på ett ungefär som om man skulle skicka ett bar 1 år tidigare i skolan.

För många herrans år sen hade jag en otroligt vacker shettis, långbent och vackert tecknat, röd/vit skäck. Köpte honom som 6 månader gammal som sällskap till min dåvarande ridhäst. Eftersom han var så vacker och hade otroligt fint steg skulle han bli en fin liten körhäst.

Hanterades utan problem men var också som ElinPelins ponny - rätt så oengagerad. Nåväl. Försökte att gå lite prommis med honom som 2-åring = noll intresse. Låt honom vara och bara borstade, lyfte hovarna etc. tills han var 3.

Försökte då igen att gå med honom = noll intresse. Sen på hösten när han blev 3,5 år så plötsligt vaknade han till liv, körde in honom på 1 vecka och han var den absolut bästa, mest arbetsvilliga lilla häst jag någonsin har kört. Och då har jag erfarenhet av både varmblod, kallblod och ridhästar som körhästar :):heart
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 624
Senast: Bison
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp