Öppnor i stärkningssyfte?

Y

Yvvi

Som rubriken lyder, kan/bör man rida öppnor i stärkningsyfte?
Jag anser att man kan det. Har använt detta på ett flertal hästar för att stärka bakdelen så att de kan sätta under sig och samla sig bättre.

" Jag har tidigare, för min förra tränare, ridit mycket fina öppnor, utan större problem då han har otroligt lätt för detta."
(1)För den nya tränaren har jag aldrig ridit en öppna, utan istället ridit skänkelvikning, fast som en öppna på spåret. Dvs med rak bål och större tvärning. Detta har min häst aldrig varit med om, då han endast var riden alla gångarter då jag fick honom. Och att jag istället ridit skänkelvikning på diagonal, och flyttat ut till spåret m.m, vilket jag gjorde första lektionen, då det gick bra.

Jag tränade för min nya tränare idag (3 gången) och hon säger, i slutet då jag skrittar av, att jag absolut inte bör rida öppnor på min häst för att han inte är redo för det. att jag istället ska satsa på skänkelvikningen.

Första gången gick skänkelvikningarna riktigt bra, vilket hon antydde. Andra gången tog hon det i slutet av passet då min häst var riktigt slutkörd och orkade då inte riktigt i skänkelvikningen. Denna gång, även nu i slutet av passet,(1) förstod han först inte vad som jag menade men kämpade tappert på varv efter varv med detta.
Denna helg kom det dessutom en känd dressyrtränare till klubben, som jag passade på att träna för, han tyckte våra skänkelvikningar var utan anmärkning (Dock red vi inte mer än ca 6 steg per hov).

Känner att hon inte tar mina åsikter på allvar utan fnyser bort dem som skrupler och nonsens, just för att jag är sjutton år och kan absolut inte veta vad jag talar om.
Jag försöker vara så ödmjuk som möjligt, men vill att folk ska ta mina argument och åsikter på allvar, vilket hon gör med den andra eleven i samma stall, hon är dock i fyrtioåldern.
Det tar verkligen på mitt självförtroende, vid dessa smågrejer, just för jag vill ju lära och bli bättre! Samtidigt som jag tycker man ska kunna ha en öppen dialog med sin tränare.
Tycker dessutom det är synd att hon inte sett honom som han var då jag fick honom, och settt förändringen, vilket många andra gjort.
På henne är det precis som att vem som helst hade kunnat göra det så mycket bättre än jag. Och jag är inte världsbäst, det vet jag mycket väl, men är såpass van att bli behandlad som en vuxen och att många hör ändå min åsikt.
Ska kanske tilllägga att tränarenär en hippolog utbildad vid flyinge.

Så slutligen, till det jag ville komma till, rider ni aldrig öppnor i stärkningssyfte? eller rider ni det endast då hästen redan är såpass att den kan samla sig såpass att det kan börja trampas?

Hoppas ni förstår virrvarret:idea::angel:
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Öppna är bland det första jag gör med hästarna vid inskolning. Att lära hästen att länga sin överlinje är nr ett, sen handlar det om att lära den att träda in med bakbenen under tyngdpunkten, vilket skolorna öppna och sluta är alldeles utmärkta till (det är deras ursprungliga syfte!).
Skänkelvikning däremot lär hästen att trampa förbi tyngdpunkten om om man nödvändigtvis ska rida den så skulle jag göra det när samlingen är befäst.

Men jag är ju klassiker;)

/Migo
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Tack för svar!
Och skönt att någon stödjer mig i detta, då jag tycker hästarna stärks av öppnonr!! :bow:
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Öppna är bland det första jag gör med hästarna vid inskolning. Att lära hästen att länga sin överlinje är nr ett, sen handlar det om att lära den att träda in med bakbenen under tyngdpunkten, vilket skolorna öppna och sluta är alldeles utmärkta till (det är deras ursprungliga syfte!).
Skänkelvikning däremot lär hästen att trampa förbi tyngdpunkten om om man nödvändigtvis ska rida den så skulle jag göra det när samlingen är befäst.

Men jag är ju klassiker;)

/Migo

Exakt vad jag tänkte skriva.
Men jag är också lite utav en klassiker.
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Jag vill också rida öppnan så snart det går, men använder för tillfället en mer skänkelvikningsaktig rörelse för att befästa förståelsen för den sidförande skänkeln på min unghäst.

Men det är öppnan vi strävar mot, och vi utför den någorlunda vid handen redan.

Skänkelvikningen kan man rida mer seriöst som en lösgörande övning lite senare under utbildningen. Min egen häst har dessutom ganska lätt att hamna på framdelen just nu, så jag vill helst inte "lära henne" att man kan fuska genom att trampa mera förbi kroppen än in under den.
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Jag änvänder mig alltid av öppna på min ponny i stärkande syfte så fort jag kan.

På andra ponnyer som jag rider som inte är lika starka så rider jag mycket svag öpnna, tänker bara lite bogen in. Det är super för man får koll på ytterbogen, får hästarna att trampa in under sig.
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Jag tränar också min i öppnor och slutor men inte skänkelvikning av samma anledning som Migo, dock kan jag inte säja mej tillhöra något fack, men det lutar väl åt klassiskt/akademiskt:o.
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Det är omöjligt att via internet säga om din häst är redo för öppnor eller inte.

I stärkade syfte är öppnor ett väldigt bra arbete, men vi har inte en aning om hur din häst funkar i grunden. Skänkelvikning är utmärkt som lösgörande övning.

Utbildningsskalan är bra att följa; Takt - Lösgjordhet - Stöd - Rakriktning - Samling - Schwung.
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Delvis kl

TAck för allla svar!!
Skönt att veta att man kanske inte är helt ute och seglar beträffande öppnor i stärkningsyfte:)

feel: Självklart är det väldigt svårt utan att ha sett hästen...
Bilder säger inte mycket, men han är ändå tillräckligt stark för att bära sig i en stadig lite högre form, med en bra samling. Det är ingen Perfekt samling dock.

93110_1202651528.jpg

Framridning

91110_1202673975.jpg
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

klicka upp bilddaboken.se i ett förnster så ser du dem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Det var spännande! :idea:Har inte sett det!
Måste diskutera det med nya tränaren, då så många har hållt med om detta!
tack!:bow:
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Men skolor är samlande rörelser, och stärker självklart hästen, ingen kan påstå något annat?

Men ena tränaren tyckte inte att hästen var redo för skolorna, eller har jag missuppfattat det hela?
 
Senast ändrad:
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

precis, hon tyckte inte det, försökte få henne att utveckla det,men hon var stressad och "hann" väl inte.

Har alltid ridit öppnor för att stärk hästen, just för att det liksom är det de är till för!:idea:
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Man kan ju rida en svag böjning i öppnan.
Den övningen är ju jättebra på unghästar som gärna har bråttom- man behöver då inte ta i dem.
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Jag änvänder mig alltid av öppna på min ponny i stärkande syfte så fort jag kan.

På andra ponnyer som jag rider som inte är lika starka så rider jag mycket svag öpnna, tänker bara lite bogen in. Det är super för man får koll på ytterbogen, får hästarna att trampa in under sig.

Precis!:bow:


Oftast är det ju "less is more"!
Att medvetet och med bibehållen böjning flytta bogen in har jag alltid fått lära mig kan vara MER samlande (och utbildande?) än renodlade skolor. Det är svårt att få bra öppna upplever jag om man går direkt till öppna på 3 spår - lätt att hästen tvärar för mycket eller blir ojämn. Men rider man med fokus på att balansen och jämnvikten + böjningen givetvis, ska finnas kvar och bara föra in framdelen lite så kan det bli riktigt stärkande! :idea:

Skänkelvikningar ger jag inte mycket för i samlande syfte, däremot är de givetvis bra att kunna om man vill tävla dressyr och bra i uppmjukande syfte (dock är ju skolorna också uppmjukande...).
En sak man nog lätt glömmer om man börjar träna öppna för tidigt är vikten av böjningen. Det behöver inte vara någon rejäl böjning, men att hästen är jämn.
Ska man vara petig så ska alltså nacken vara ställd och halsen/ryggen i en jämn svag båge utifrån det, OCH innerhöften vara lite framåtvriden. Den biten tycker jag är svårare än skolorna i sig :angel:
 
Självklart stärkande

Att skolorna är samlande och stärkande är ju ingen tvekan.

Hur din tränare resonerade är ju omöjligt att gissa. Kanske har hon rätt, kanske inte.

Om jag inte låter mina elever rida öppnor utan hellre skänkelvikningar så beror det oftast på att A. hästen är inte »på tygeln« ännu och öppnan hjälper ej till detta utan får hästen spänd(are). B. Ryttaren rider inte tillräckligt bra för att man ska kalla det skola. Det blir i allafall en spikrak skänkelvikning med mkt tvärning och då är det ju lika bra att också kalla det för vad det defakto är.

Öppnor ÄR ganska svårt om de skall utföras bra. Men »skuldran in« kan även unghästar klara. Vanligt är att hästen hamnar för rak i inre sidan i för mkt tvärning eller med bara vikt hals och utan att tvära alls (tre- eller lätt fyrspårigt.)

Skänkelvikningar utmed spåret ÄR utmärkt lösgörande rörelse, gärna med huvudet MOT väggen. Oavsett om man sen gör öppnor senare under passet eller inte. Det ena utesluter ju liksom inte det andra under ett normalt träningspass... Liksom alla grader av böjning och tvärning i dessa, man tränar u inte alltid enligt TR...
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Helt med på din linje.
Om du är den som nicket antyder- ÄR du ju duktig på riktigt:smirk:
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Öppnor ÄR ganska svårt om de skall utföras bra. Men »skuldran in« kan även unghästar klara. Vanligt är att hästen hamnar för rak i inre sidan i för mkt tvärning eller med bara vikt hals och utan att tvära alls (tre- eller lätt fyrspårigt.)

Skänkelvikningar utmed spåret ÄR utmärkt lösgörande rörelse, gärna med huvudet MOT väggen. Oavsett om man sen gör öppnor senare under passet eller inte. Det ena utesluter ju liksom inte det andra under ett normalt träningspass... Liksom alla grader av böjning och tvärning i dessa, man tränar u inte alltid enligt TR...

:bow::bow: Jag tror mycket rids som "öppnor" som inte är det, egentligen, så jag håller helt med, förr var det inget man "bara red":o enligt de jag red för då i alla fall, utan kom först när man kommit en bit på väg. Nu står om öppnor i alla möjliga former o sammanhang känns det som.:cool:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Solstig
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: zarmino
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp