Örebro, Karlstad & Vänersborg

Emtherlia

Trådstartare
Nu på semestern hade jag och min kille tänkt ta en liten tripp med bil runt Örebro, Karlstad och Vänersborg och jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad vi bör se och göra? Vilka matställen och cafeer är att rekommendera?

Vad finns det för smultronställen? Alla tips är välkomna! :)
 
I Vänersborg är det bästa smultronstället Skräckleparken! Ta en promenad vid vattnet och fika eller ät lunch/middag vid Skräcklestugan. Underbart vackert och ibland kommer en liten orkester och spelar på uteserveringen :D

Koppargrillen ska man gå till om man vill ha kött och beasås, god mat men lite speciellt ställe.

Bada på Nordkroken eller Gardesanda, åk till Hunneberg (har också bra & mysigt fikaställe-Bergagården) och vandra, besök ekhagarna i Västra Tunhem eller slussen vid Karls grav. Vid slussen finns också ett bra café.
 
Två ställen som är riktigt bra att äta på tycker jag Mingla inne i city är och en bit utanför sjökrogen Katrinelund. Googla. Slottet uppskattar jag också. Guidade visningar på olika teman. Sist var jag på en underbar om hur kvinnorna haft det på slottet historiskt sett. En av Sveriges finaste parken finns här i Stadsparken. Den ligger i anslutning till Wadköping som många gillar de första gångerna iaf. Där finns ett riktigt mysigt antikvariat. Sedan tycker jag att konst på hög ett par mil utanför Örebro är ett måste om man gillar konst! Spännande och leder till roliga samtal om statyerna.
Gustavsvik är nyrenoverat och drar ju till sig halva Norge så mån tjusning finns det väl antar jag. Det är ett nöjes och upplevelsebad.
Naturens hus är ju redan nämnt men tål att upprepas igen! Så fina promenadvägar, fågelliv och vilken restaurang!! Det finns en jättebra gratistidning om open art så man får ut ännu mer av det! Fantastiskt tycker jag!! Så häftigt. Ta på sköna skor!
Seriöst så är jag kär i Örebro, det finns så mycket att göra!
 
Sjökrogen Katrinelund har vi bokat bord på :)

Nu försöker jag hitta en central restaurang i Karlstad som har ett vegetariskt alternativ på menyn. Det är inte lätt :crazy:
 
Sjökrogen Katrinelund har vi bokat bord på :)

Nu försöker jag hitta en central restaurang i Karlstad som har ett vegetariskt alternativ på menyn. Det är inte lätt :crazy:
Vad för typ av restaurang har ni tänkt er? Det finns ju en hel del pubar, varav i alla fall alla jag ätit på senaste tiden har vegetariska alternativ och uteserveringarna efter Kungsgatan är rätt mysiga.

Annars ligger Barbros Brygga och Ankdammen väldigt mysigt, Inre Hamn med uteserveringar byggda ut över vattnet. Barbros Brygga har i alla fall nåt vegetariskt alternativ (annars mer fisk och skaldjur), Ankdammen har jag ingen koll på hur menyn ser ut i dagsläget.
 
@Hedinn Vi har tänkt oss en restaurang med lite högre klass. Pubar är inte så intressant utan vi vill äta en god tre rätters i mysig miljö, gärna vid vatten. :)
 
@Hedinn Vi har tänkt oss en restaurang med lite högre klass. Pubar är inte så intressant utan vi vill äta en god tre rätters i mysig miljö, gärna vid vatten. :)

Via appia kanske? Tycker att deras "black rock"-koncept (du får in maten och en sten att grilla den på till bordet) är trevligt och nu tror jag de fått in ett vegetariskt alternativ till det på menyn (och annars har de varit väldigt duktiga på att erbjuda det vid förfrågan). Det är ligger i och för sig inte med någon vidare vattenutsikt även om det bara ligger några steg från älven.
 
@Hedinn Vi har tänkt oss en restaurang med lite högre klass. Pubar är inte så intressant utan vi vill äta en god tre rätters i mysig miljö, gärna vid vatten. :)

Bäst mat i Karlstad tycker jag Kitchen and table har, bra service med. Tyvärr ingen uteservering. Uteservering vid vatten är det inte så gott om trits gott om vatten i stan. Ankdammen har helt okej mat, servicen lite sämre men den ligger fint vid vattnet. Undvik Barbros brygga, usel mat.
 
Sjökrogen Katrinelund har vi bokat bord på :)

Nu försöker jag hitta en central restaurang i Karlstad som har ett vegetariskt alternativ på menyn. Det är inte lätt :crazy:
Såsom varande Karlstadbo och vegetarian så - nej det är inte lätt!
Men det brukar gå att få en rätt ordnad utifrån de ingredienser som finns på menyn sas?
Äter du sushi? Så finns det en bra restaurang "Happy Kitchen" samt även "Z.est" är ok
Trevligt läge har "Båten" som ligger precis innanför bron till centrum, och det är precis vad det låter en bättre restaurang på en båt;) Maten är helt ok. Och vattenläget är svårslaget!
Bra vattenläge har Bishops Arms som ligger precis vid Klarälven och som är populärt ställe med eftermiddagssol- men det är ju av pubkaraktär så kanske inte riktigt vad ni var ute efter. Fantastisk ölsortering dock- och kan vara väldigt trevligt att börja på för att njuta något drickbart på innan middagen?

Bra mat har också "Freden" som ligger vid torget ( dock utan vattenläge)

Bada finns det flera ställen beror på vilken typ av bad man vill ha:)
Tipsar om att man kan åka med båtbussarna så kommer man ut till olika öar etc i vänern, kostar som en bussbiljett så billigt nöje oavsett, och så får man komma ut på sjön! Se till att köpa busskort som man kan tanka på med tex 100:- i taget så blir biljetten billigare och man kan använda ett kort till flera resenärer.

Det finns massor att se och göra i Karlstad och värmland, tex kan man åka till Mårbacka ( Selma Lagerlöfs hem ) som ligger i Ämtervik utanför Sunne. I Sunne finns också Rottneros Park som är väl värt ett besök. Och skulle ni ta er till Sunnetrakten så ska ni definitivt fortsätta någon mil till Stöpafors för att äta på Diners 45! Men då bör ni boka minst en vecka innan, det är jättesvårt att få bord där! Visserligen en hamburgerrestaurang, men helt olikt det mesta i den vägen. Googla så får ni en bra bild av hur det ser ut- folk åker från hela Sverige för att få äta där.
 
Men det brukar gå att få en rätt ordnad utifrån de ingredienser som finns på menyn sas?

Jo det går säkert att fixa, men hade det är alltid trevligt att inte vara den "jobbiga kunden" och faktiskt välja något på menyn.

Äter du sushi?

Nopp, det går bort både för mig och killen;)

Tipsar om att man kan åka med båtbussarna så kommer man ut till olika öar etc i vänern, kostar som en bussbiljett så billigt nöje oavsett, och så får man komma ut på sjön!

Tack för tipset, det kanske vi gör!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag ska åka till Karlstad senare i år genom jobbet. Jag funderar på att ta ett tidigare tåg och passa på att se lite av stan, men vad...
Svar
10
· Visningar
687
Senast: Guldaskig
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 389
Senast: monster1
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: Javan
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp