Oerfaren blivande kattägare.

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Knasunge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 901
K

Knasunge

Har nu bestämt mig för att köpa katt, jag bor på en hästgård i ett 60kvm hus.
Tanken varför är för sällskap och hålla råttorna i huset borta :grin: men stallet saknar även en stallkatt som även där kan hålla råttorna börta.
Så jag har lite nybörjar frågor som jag hoppas få svar på.

*en eller två? jag är hemma mkt men endå har jag ett liv utanför huset, vikariejobb, skola, kompisr.

*hane, hona en av varje? (ska kastreras)

*tanken är att katten/erna kommer vara ute på dagarna o inne hos mig på nätterna - klarar alla katter av att vara ute?

* nu låter de kanske lite knäppt men finns det mindre katter? jag vill ha en enkel bondkatt men inte de större sizen. haha.. :angel:
(kan inget som raser).

*när kan man börja ha dom ute om nätterna? nån viss årstid/ålder? min tanke är att köpa 3 månader katt nu och bör aha ute till sommaren..

nått annat jag borde tänka på? tacksam för svar!:)

Sv: Oerfaren blivande kattägare.

*en eller två? jag är hemma mkt men endå har jag ett liv utanför huset, vikariejobb, skola, kompisr.
Jag skulle köpt två. Dubbelt så många råttor går åt och kattungarna har sällskap och lekkompis. De vuxna katterna har någon att sova med osv. Tar man två kattungar brukar det fungera problemfritt även i vuxen ålder.

*hane, hona en av varje? (ska kastreras)
Smaksak men jag hade tagit hanne, de är trevligare och "mammigare" än honorna, har inte lika mycket humörsvängningar och är billigare att kastrera.

*tanken är att katten/erna kommer vara ute på dagarna o inne hos mig på nätterna - klarar alla katter av att vara ute?
Katter med bra päls (vilket huskatter i regel har) klarar av att vara ute. Har du inga vägar i närheten eller mycket rovdjur/illasinnade människor inpå knuten bör det fungera bra.

* nu låter de kanske lite knäppt men finns det mindre katter? jag vill ha en enkel bondkatt men inte de större sizen. haha.. :angel:
(kan inget som raser).
Titta på honan och se hur stor hon är så har du större chans att få en mindre katt. Är storleken viktig kan du ju alltid köpa en (eller två) vuxen katt från ett katthem så ser du hur stor katten är.

*när kan man börja ha dom ute om nätterna? nån viss årstid/ålder? min tanke är att köpa 3 månader katt nu och bör aha ute till sommaren..
Du skrev ju att de skulle vara inne på nätterna? Ska de vara ute på nätterna bör de ha någon uppvärmd plats (t.ex. sadelkammare) där de kan gå in och värma sig/sova. Men släpp inte ut katterna varken dagtid eller nattetid innan de är kastrerade (vilket kan göras så fort de är stora nog att sövas, oftast redan vid 12 v ålder).

Katter med bra päls (vilket huskatter i regel har) klarar av att vara ute. Har du inga vägar i närheten eller mycket rovdjur/illasinnade människor inpå knuten bör det fungera bra.

Lägger till här att dom bör ha tillgång till en uppvärmd plats även dagtid, framförallt när det är kallt ute.

Enklast är nog som vi har, en kattlucka!
De första veckorna/ månaden, så får de inte gå ut, nu är de iofs ganska små, jag hade velat ha de under uppsyn tills de blir lite äldre (1 år). Såg att det blev lite klyddigt skrivet.

Köper du äldra katter är de viktigare att de får bo inne ett tag annars så springer de sin väg.

Skulle bara tilläga att det finns ju en bra tråd här om utevistelse för katt.

Senast ändrad:

observera, att om det är råttjägare du behöver, så bör du inte ta kattungar utan en vuxen katt som är hyfsat jaktvan.
ÄR det kattungar så teminstinens efter en mamma som är duktig jägare, och som har fått tid att fostra upp dem.

Till stallkatt kan du kanske få en "halvvild" hemlösing? De som är hyfsade jägare brukar fungera ypperligt som stallkatter.
Så slår du flera flugor i en smäll.

ÄR det kattungar så teminstinens efter en mamma som är duktig jägare, och som har fått tid att fostra upp dem.
Skitsnack säger jag, att jaga är en instinkt som de lär sig själva. Min devons mamma har definitivt alldrig fångat en råtta i hela sitt liv men min hanne lyckas tom fånga möss i rastgården!

Skitsnack säger jag, att jaga är en instinkt som de lär sig själva. Min devons mamma har definitivt alldrig fångat en råtta i hela sitt liv men min hanne lyckas tom fånga möss i rastgården!

Ja ja, men att ge sig på råttor är något annat. Intelligenta, rätt stora, själva hyfsade stridisar om det kniper...

Jag hävdar fortfarande att det är något de lär sig genom träning, inte genom att morsan håller föredrag.

Varför undrar du när dom kan börja vara ute på nätterna?
Skulle du inte ha dom ute på dagarna? ( vilket jag också tycker är fel att ha dom ute när du själv är borta hemifrån, större risk att dom gör illa sig ute än inne.)
Hur som, frågan är varför du undrar när man kan ha dom ute på nätterna?

Kanske finns någon katt som klarar av att själv komma på hur den ska fånga samt döda råttor. Brukar vara dödandet som är den knepiga biten för en katt som inte lärs upp till jakt av sin mamma. Vi har haft båda sorter och de som inte lärdes upp dög inte heller till råttfångare.

Den ena satte vi i samma utrymme som vi visste att råttan befann sig i. Vi väntade i dörren och tittade. Råttan smet förbi bakom katten, som i stället ägnade sig åt att pillra loss ostkroken vi satt i råttfällan. Hon brukade ta fåglar (dock inte döda dem) men aldrig att hon tog en råtta.

Nästa katt låg intresserat under rabarberblasten och iakttog sorkarna som kilade genom gräset. Inte heller hon tog råttor, men så var hon ju inte tränad därtill heller. Hon såg dem som leksaker och en källa för underhållning och ingenting annat.

Jag tror det beror mycket pa katten och omstandigheterna runt omkring.
Var hona som inte har larts upp av sin mor, ar varsta jagaren.
Hon har tagit allt och lite till och ofta.

Var ena hankatt stod jag och en vannina och titta ut genom fonster nar en mus (som han har hittat) hoppar upp och biter honom i nosen och hoppar sedan ivag in i buske med katten efter- inte fick han tag i honom.

Var andra hane var en stray cat (vad heter det?), han jagar och fangar garna- strumpor. Inget mer avancerat an sa :p

Jag tror det beror pa hur valgoda de ar, ar de kastrerade osv.

Jag tror inte det har ett dugg med hunger eller hur välgödda de är, katter jagar av intresse och instinkt. Vår ena katt äter aldrig annat än torrfoder, rått kött tycker hon är fullkomligt oätligt. Hon är kastrerad och får så mycket mat hon behöver av oss.

Hon är ändå en riktigt skicklig jägare, fångar allt från sork till fladdermöss.

Ingen av de bägge katterna äter möss, som de tycker är äckliga, och bägge är kastrerade, men tomten är kliniskt ren från möss ändå.

Det är en myt att hungriga, okastrerade kattor jagar bäst. Starka, pigga, friska katter jagar bäst, skulle jag säga, och de blir de om de kastreras och får tillräckligt med mat hemma.

Nej tänk det tror inte jag på, snarare möjligen tvingas vissa medan andra har mer instinkt. Vi har två katter i stallet, en hona som har bott där sedan hon var kattunge (idag 13-15 år) en fantastisk råttjägare får man lov att säga. Sen har vi en hankatt, från början förvildad och född i det fria samt levt i det vilda åtminstone det första året kanske två. Denna katt borde då har lärt sig att jaga för råttor torde det ha funnits gott om där han levde, ändå höll han på att svälta ihjäl. Men som den överlevnadskonstnär han är så tvingade han sig att bli en tam stallkatt, och inte en råtta rör han. Möjligen om han är på lekhumör, men äter no way.:p

Om du vill skaffa katt så läs på allt du kan.
Vaccinationer, kastrering, försäkring och avmaskning är viktigt att hålla koll på liksom maten, katter är rena köttätare och ska således inte ha ett foder som består av vegetabilier.

En katt ska alltid ha tillgång till en varm, mysig liggplats, oavsett om det är dag eller natt. Den ska ha alltid ha tillgång till friskt rent vatten och de flesta ute-innekatter klarar fri tillgång på mat.

Katter kastreras vid sex månaders ålder senast, tidigare är att föredra men vänta absolut inte längre än tills de är sex månader eftersom många blir könsmogna då. Tyvärr vill många veterinärer inte kastrera förren vid sex månaders ålder.
Katterna ska hållas inomhus tills de är kastrerade.

Katter ska ha två lådor/katt att göra sina behov i, lådan ska hållas ren oavsett om det innebär att lådan behöver plockas ur en eller fyra gånger om dagen.
Vissa katter är kräsna för vilken sand lådan innehåller andra bryr sig inte alls men gemensamt för dem är att de går inte på en låda som är otrevlig, lådan måste vara ren annars har man snart en katt som gör sina behov lite varstans.
Är man borta en stor del av dagen är det ju då bra om man har flera lådor så att iallafall en är ren.

katter är olika bra musjägare, vissa tycker inte att det är någon sport och tar bara fåglar, vissa tycker att det är kul att leka med dödar inte och andra är födda till att ta stora råttor;) medans åter andra tittar på musen med intresse men inte gör något för att ta den.

De absolut bästa förutsättningarna för att få en bra musjägare är att kattungen får vara kvar hos sin mamman tills den är minst tolv veckor, att katten hålls frisk och välnärd. (bra att tänka på är att katter som fångar möss får mask, därför ska man hålla efter så att katten inte blir invaderad av mask, då blir den sjuk.)
Om man bor så att katten utan alltför stora risker kan gå ut, dvs inga stora vägar som går förbi, inga katthatare som är elaka/skjuter katten när den kommer in på fel område, så anser jag att katter mår bäst när de får vara både ute och inne, jaga när den vill det och ligga vid en trevlig värmekälla när den vill det.

Katter är inga flockdjur som hästen men de tycker oftast om att ha en kompis att leka med och sova ihop med.

En katt blir man tjänare åt, katten ser dej i bästa fall som mat och klappmaskin.

Passa gärna på att göra en välgärning genom att ta hand om en eller två av alla de hemlösingar som finns.

Ja ja, men att ge sig på råttor är något annat. Intelligenta, rätt stora, själva hyfsade stridisar om det kniper...

Vuxna råttor brukar de flesta katter oavsett ålder och ursprung hålla sig borta ifrån. Av just de skäl du nämner. De är inga lätta djur att ta och risken för skada är ganska stor.

Jag vill nog inte hålla med alls i detta. För att få en bra råttfångare så bör man ta en katt med erkänt bra råttfångarstam. Vilken bott med sin mamma första halvåret.
Helt klart lär mammorna upp sina ungar till formliga mördare. Det är ingenting som en inne eller stadskatt lär sig av sig själv.

Tyvärr förlorade jag min bästa jägare nu under hösten. Den katten hade det i blodet och fostrade sina avkommor tidigt. Kom hem med levande men skadade byten varje dag från det att ungarna var 5-6 veckor. Man ser genast vilka ungar som har bästa drivet. De kastar sig över bytena och morrar åt sina kullsyskon medans de squeesar livet ur dem och sedan börjar tugga.

Den här honan tog möss, råttor, sork, skator, huggorm och snok. Ungarna fick mao orm redan som 8 veckors.

Lyckligtvis sparade jag en av hennes ungar som nu lärs upp av sin moster (vilken är en mycket duktig jägare men tyvärr inte tar orm).

Har även en ragdoll/mainecoon men den katten är så "blåst" så den fattar inte ens att leka med levande möss som de andra katterna kommer hem och lägger framför henne...

Kontentan är att man absolut skall välja katt med stam och fallenhet efter vad de skall göra för typ av jobb. Vidare bör den ha skolats en smula.

//Waern

Jag vill nog inte hålla med alls i detta. För att få en bra råttfångare så bör man ta en katt med erkänt bra råttfångarstam. Vilken bott med sin mamma första halvåret.
Helt klart lär mammorna upp sina ungar till formliga mördare. Det är ingenting som en inne eller stadskatt lär sig av sig själv.

Nja... jag håller med om att det är lämpligt att skaffa katt från "jägarstam" om det är en jagande gårdskatt man vill ha. Man ökar chansen att få det man vill ha jaktledes. Dock så finns det gott om stadskatter som på egen hand lär sig jaga ruskigt bra. Jag har mina katter ute i stallet med tillhörande rastgård under somrarna och mina katter är renodlade stadskatter och innekatter sedan flera generationer bakåt i tiden. Mamma katt är en grym jägare. Hon göder sina kattungar med egenfångad mat.

Jaktinstinkten är en grundläggande instinkt hos katten och vi har inte avlat så fasligt länge att vi lyckats sudda bort dem.

Hungriga vill jag inte att katter ska ga, jag tankte mest pa feta ;)

Kastrerade tror jag har en betydelse, vissa katter (bla var ena hankatt) blev en stereotyp av vad man tanker att katter blir efter de har kastrerats. Han sover nastan enbart.
Ligger han inte inne och sover, sa ligger han i en buske utanfor.
Sa han flyttar sig forvisso men inte mer an sa. (Men han ar :love: anda!)

Fast ja, jag far halla med om att mest beror det pa det egna intresset och instinkt fran katten.

Första gången min innekatt fick gå ut på egen hand så tog han några fåglar de följande dagarna, han knäckte nacken på den jag såg på en halv sekund. Han är en otrolig mördarmaskin helt på egen hand, trots att han är innekatt 9 månader om året. Har f.ö. sett stadskatter ta mängder av kaniner och även en del fåglar. Så det där behöver inte alls stämma. Jaktinstinkten finns mer eller mindre hos alla katter, vissa raskatter har det i sig likväl som alla huskatter inte har den i sig.

Lyckligtvis sparade jag en av hennes ungar som nu lärs upp av sin moster (vilken är en mycket duktig jägare men tyvärr inte tar orm).

Varför vill du att katterna ska ta ormar? Huggorm och snok är fridlysta och snoken håller borta huggormen och framför allt så tar de många möss de med. Det är ju inga skadedjur direkt utan hjälper snarare till att hålla rent.
För att inte tala om att ett huggormsbett kan döda katten, jag skulle känna mig lyckligt lottad om jag visste att mina katter undvek ormar som pesten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka