Öronmärken till fåren

ameo

Trådstartare
Moderator
Vilken typ av öronmärkning har NI till Era får?
Mina första får har den här varianten
banilla1.jpg

Till mina lamm köpte jag denna varianten
basan.jpg


Den nedersta varianten har jag haft jättestora problem med infektioner i hålen, inte bara när de var nymärkta utan även denna sommaren.
Någon har fastnat och dragit sönder halva örat, så jag tror inte ens att det är fysiskt möjligt att fästa något nytt märke på henne. :crazy:

Men jag har även haft problem med de gula plastmärkena. Några av dem har fastnat och dragit loss även denna sorten, då har de dragits igenom örat. En av dem har "springan" kvar där märket åkte igenom, den andra läkte ihop själva springan men hålet är kvar.
En tredje råkade få märket lite långt ut mot öronspetsen så det blev lite "sloköra" och det märket var jag tvungen att ta bort förra sommaren pga svår infektion, 2 år (kanske t.o.m 3, minns inte) efter märkningen...

Nu känner jag mig rådvill.
Är det vanligt med problem med öronmärkena?
Vilken sort använder Du och var är Dina erfarenheter av de olika varianterna?
 
Senast ändrad:
Sv: Öronmärken till fåren

följdfråga
man SKA väl märka om dem om de tappar märken, men HUR gör man det när öronen är alldeles trasiga?
 
Sv: Öronmärken till fåren

De måste väl inte ha i båda öronen? Har för mig att det är olika från slakteri till slakteri. Vi har så de måste ha i båda, ett som följer med huden och ett som följer med kroppen.

Men nu är väl kvoten för BSE provtagning på får i princip klar?


Jag har sett små runda plastmärken, typ i 50-öres storlek om man nu inte vill ha stora lappar.

Metall är snyggast tycker jag, men som du skrev så är det många djur man ser fått infektioner av dem *blä*


Om båda öronen gått sönder *hrm* strunta i att skicka djuret till slakteri och slakta det hemma ;)

Har en bekant som har "husdjurs-får" och när de hade besiktning från SJV så räckte det med att de hade märken hemma på alla djur men de behövde inte sätta in dem i öronen.
 
Sv: Öronmärken till fåren

hihi :D Jag skickar inga får alls till slakt, de som försvunnit härifrån är sålda levande eller hemslaktade hos en bekant.
Men såvitt jag förstått så ska de ha båda öronen nu - har jag missuppfattat det?
 
Sv: Öronmärken till fåren

Kanske är nya regler, men som jag förstått räcker det med i ena örat.

Som jag förstod det på min bekanta så behövde hon inte märka sina djur, men ha märken hemma med sitt produktionsnummer! Som hon kan sätta i om djuren skulle säljas eller slaktas (vilket de inte kommer göras)

Bonden som de köpt fåren av, då lamm, gjorde ju "fel" han också eftersom de inte märktes innan de såldes.

Det har ju med smittor att göra, BSE, mul & klövsjukan.


Hur många har sina getter öronmärkta ;)
 
Sv: Öronmärken till fåren

Följande står på Jordbruksverkets hemsida:

Får och getter som är avsedda att leva längre än tolv månader

Djur som är avsedda att gå i avel eller leva längre än tolv månader ska märkas med en öronbricka i vardera örat.

Öronbrickor för djur som planeras att gå i avel eller leva längre än tolv månader ska innehålla följande uppgifter:

Landsbeteckningen SE,
Födelseplatsens produktionsplatsnummer (SE-nummer),
Individnummer
 
Sv: Öronmärken till fåren

Fast de där små runda har ju inga individnummer, såvitt jag kan förstå
 
Sv: Öronmärken till fåren

Nej men har man inte allför många funkar det ju ändå..

jag tänkte ta en märkpenna helt enkelt o skriva en siffra på de ungtackor som jag har lite svårare att säga vem som är vem:)
 
Sv: Öronmärken till fåren

Numera ska alla får har individnummer vilket de ju inte skulle ha förr. De ska dessutom ha dem med en gång alltså redan lammen ska märkas och journalföras.

När de har tappat sina lappar vilket de gör ska de ha en ersättnings lapp. Som kan beställas från det vanliga stället. Är det ett inköpt får som har ett annat SE-nummer än ens eget ska man göra en egen serie till dessa som avviker från den egna. Typ man själv har från 01 -99 så kan dessa få 1001 -1099. Det ska också framgå av journalen att de fått nytt nummer och varför.

Jag har en del får som bara har i ena örat, p g a att det andra är "sönder". Men om lappen har individnummer och SE-nummer så har det inte gett någon anmärkning vid kontroll.
 
Sv: Öronmärken till fåren

några av gammeltackorna har den andra modellen men som du säger så är dom dåliga, fåren fastnar och river sönder öronen.

Dom där stora gula plastlapparna är mycket bättre, dessutom 10 gånger enklare när man sorterar ut till slakt att se vad lammet "heter". :idea:
 
Sv: Öronmärken till fåren

Jag har ett av varje. Ett gult i ena örat och ett i metall i andra örat. För att lättare kunna skilja på bagg- och tacklamm så har baggarna gul lapp i vänster öra och tackorna i höger.

En annan sak ameo. Jag tittade på den nedersta bilden där lammet har metallmärken i öronen. Jag tycker det ser ut som om du satt dem för långt in i örat? Så att de måste flytta sig allteftersom örat växer. Kan vara därför det blir problem. När du märker ska det vara ca 0,5 och 1 cm luft mellan öronkanten och metallmärket.
 
Sv: Öronmärken till fåren

En annan sak ameo. Jag tittade på den nedersta bilden där lammet har metallmärken i öronen. Jag tycker det ser ut som om du satt dem för långt in i örat? Så att de måste flytta sig allteftersom örat växer. Kan vara därför det blir problem. När du märker ska det vara ca 0,5 och 1 cm luft mellan öronkanten och metallmärket.
Jag vet att det ska vara mellanrum när man sätter dit märkena och det var det också när denna märktes. Om man tittar noga på bilden så ser man att märkena inte sitter rakt, utan har svängt åt sidan. SKulle man vrida dem rakt igen så är det nog fortfarande mellanrum kvar. Den tackan på bilden har för övrigt inte haft några problem med sina märken...
 
Sv: Öronmärken till fåren

Det konstiga är att djurhållningsreglerna är så himla petiga på vissa plan och så tillåter man öronmärkningar som medför svåra lidanden för djuren.

Minigrisar ska egentligen ha sånt i öronen också trots att dom har så små öron att det i princip är fysiskt omöjligt att sätta in de ens på vuxna grisar.

/KT
 
Sv: Öronmärken till fåren

Jag vet att det ska vara mellanrum när man sätter dit märkena och det var det också när denna märktes. Om man tittar noga på bilden så ser man att märkena inte sitter rakt, utan har svängt åt sidan. SKulle man vrida dem rakt igen så är det nog fortfarande mellanrum kvar. Den tackan på bilden har för övrigt inte haft några problem med sina märken...

Ja, det gör de ju (lutar lite alltså). Jaja tänkte att det kanske kunde vara en anledning. Jag har inte haft problem med sår i öronen av metallmärkena men, däremot så har två av lammen tappat sina märken. Vet inte om jag inte tryckte ihop tången tillräckligt.?
 
Sv: Öronmärken till fåren

Jag har fyra getter som har HAFT märken.Bamse och Vitos (dom största) hade inga när vi fick dom,men har haft. Och Bob och Gustav (dom små) hade märken,men de gjorde så att öronen vikte sig neråt och märkena skavde nästan i ögonen:(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp