Bukefalos 28 år!

Öronskabb...

CosmicQueen

Trådstartare
...har mina katter fått, :( o dom ska till vet. på torsdag och få "behandling/medicin".
Glömde dock fråga vad det kostar o får inte tag på veterinären nu.
Någon som vet vad det brukar kosta på ett ungefär att behandla öronskabb? Vad kostar medicinen?
Tänkte bara att så jag har ett litet hum på ett ungefär...
 
Beror nog på vilket medel du får. Fucidon Comp kostar 98:- för 25 ml flaska. Surolan Vet ca 101:- för 15 ml flaska...Så räkna med en hundring ca...
 
Om du är säker på att det är öronskabb så behöver du väl knappast ta den till veterinären? Det blir ju undersökningsavgift på ett par hundra också då.

Har katten inga sår i öronen så går det bra att behandla med Frontline Spot on Vet (för katter) som finns receptfritt på apoteket. En halv pipett i varje öra och en gång till 3-4 veckor efteråt.

Men känner du dig det minsta osäker så gå till vet! :) Öronskabb är en högst vanlig åkomma hos katter och till nästa gång kan du säkert ta hand om det själv.
 
Måste dom inte spola rent öronen på katterna då?
Vi tar dom till vet. nu så han får kolla på dom och vi förhoppningsvis blir fri detta. :crazy:

Men sedan om det skulle bli fler ggr så vet jag lite mer och kan behandla själv. :)

Tack för ditt svar. :bow: :bow:
 
Nej spolar har jag aldrig varit med om att det har behövts vid öronskabb. Vet brukar dock rensa med tops först och det kan ju vara bra att nån visar hur långt ner man törs peta och så innan man försöker själv.

Passa på att fråga massor när du är där så vet du hur du gör nästa gång du åker på eländet. :)
 
Jag rekommenderar att man torkar rent
i örat med ett finger inlindat i papper
eller bomull och inte använda topspinnar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 475
Senast: Hazel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 553
Senast: monster1
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 989
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp