Bukefalos 28 år!

Örter till fångis!

Z

Zalmiak

Hejsan svejsan!

nu vill jag höra, vad har ni för erfarenheter om örter till fång hästar? Någon som provat? Jag är lite inne på att ge det till min fång ponny men jag är lite osäker på om det verkligen funkar samt om dem kan få en reaktion på örterna. Ni som har gett örter till era fång hästar, hur har det funkat? Och vad har ni använt er av för märke? Jag är lite inne på dodson o horells blandning men den innehåller ju vitlök...annars tänkte jag hippok9 s blandning för fång hästar men jag vet inte riktigt! Så vad tycker ni? får höra era tankar och erfarenheter!

Mvh emma!
 
Sv: Örter till fångis!

hade det fungerat så hade de haft världspatent på det...
Det finns än så länge inget som förbygger fång, inte heller något som botar.

Lägg pengarna på något annat i stället, är mitt råd.
 
Sv: Örter till fångis!

Vitlök bör man väl inte alls ge till häst? Och vad är det med örterna som skulle hjälpa mot fång?
Nä, som tidigare skribent sa, lägg pengarna på något roligare istället.
 
Sv: Örter till fångis!

Jag lägger min energi på att ge min fångponny en balanserad foderstat baserad på mycket grovfoder, erbjuder honom försiktiga och långa foderbyten och ger honom proviva vid dessa för att mildra bytet för mag- och tarmkanal.
Jag tror inte på örter över huvud taget.
 
Sv: Örter till fångis!

Håller med om att man kan ha sina pengar till bättre saker men jag har kommit på att mina fångston gilla slagna brännässlor när dom legat och torkat i 2 dagar så mumsar dom glatt på det. Och nässlor har vi gott om så det är gratis plus att jag får snyggat upp runt stallet:D
 
Sv: Örter till fångis!

Hejsan svejsan!

nu vill jag höra, vad har ni för erfarenheter om örter till fång hästar? Någon som provat? Jag är lite inne på att ge det till min fång ponny men jag är lite osäker på om det verkligen funkar samt om dem kan få en reaktion på örterna. Ni som har gett örter till era fång hästar, hur har det funkat? Och vad har ni använt er av för märke? Jag är lite inne på dodson o horells blandning men den innehåller ju vitlök...annars tänkte jag hippok9 s blandning för fång hästar men jag vet inte riktigt! Så vad tycker ni? får höra era tankar och erfarenheter!

Mvh emma!

Och då måste jag givetvis tycka tvärtom ;). Ge hästen hagtorn, gärna några veckor innan det börjar grönska i hagen. Hagtorn verkar kärlsammandragande och på så sätt lindrar det "migrän i hoven" . Det botar inte fång.

Jag har egen erfarenhet med hopplös fångponny som kunde gå på bete i en hage där det växte en hagtornsbuske. Gick han i hagen intill fick han direkt symtom.
 
Sv: Örter till fångis!

Det är nog inte förbjudet att skriva ut vilket foder det är. Jag vill gärna veta det, via pm eller som trådsvar.
 
Sv: Örter till fångis!

Man kan ge djävulsklorot ett tag efter NSAID behandlingen har avslutats.

Jag gav hagtornsdroppar när den hade boxvila.
 
Sv: Örter till fångis!

Man kan ge djävulsklorot ett tag efter NSAID behandlingen har avslutats.

Jag gav hagtornsdroppar när den hade boxvila.

Det ska mkt till för att jag ska våga ge örter speciellt till min fånghäst.
jag är mest nyfiken. Vad är de du föreslår bra mot?
 
Sv: Örter till fångis!

Jag ville fortsätta att ge antiinflammatoriskt i form av örter o hagtorn- för att hålla igång kroppen.

Självklart ska man inte trycka i hästen vad som helst o heller inte efter eget huvud, men att använda sdnt som även är godkänt för människan, där det finns dokumenterad verkan o ev. bieffekter.

Det finns mkt i naturen som kan ge bra läkning. Det gäller bara att låta andra...experimentera först:angel:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 659
Senast: Icfafn
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 329
Senast: WSLPZF
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp