Över växta ponnys och ponny korsningar

QuickStar

Trådstartare
Vad är värdet på överväxta ponnyer eller ponny korsningar (men ponny korsningar menar jag en ponnyras korsad men ex hbl eller fbl "storhästsras")
Vilken prisklass ligger de i ungefär?
 
det beror väl på vad den presterat.
samt om den är typ 149 eller typ 155-158,,,
 
Jag tycker priset generelt på en ponny/häst ska sättas efter om dom tex är väldigt bra i hoppning, snygg model mm Det är svårt att säga sycker jag.
 
mm..min lillhäst hoppar lika bra som en häst på 1.70, han både tränas med och tävlas mot hästar i större format ich har precis liak stora placerings chanser som vilken häst som helst. Det är ryttaren som avgör kapaciteten i flera fall, hästens storlek gör inte det.
 
grundriden 4 åringen är iof inget ovanligt, men när den är 6 och äldre bör den ju kunna iaf LB dressyr.
och är den bara grundriden, så,,25.000 kr??
 
beror ju på kapacitet! Har den bra gångarter och hoppar trevligt så är den sjävklart dyrare än om den har dåliga rörelser och hoppar mediokert.
Sen så beror det ju på vilka raser som är korsade med varandra. Är det en korsning halvblod-fullblod tex. blir den betydligt dyrare än om den är korsning varmblodig travare-arab, bara för att ta ett exempel.
 
Ar de snalla och dessutom lite viktbarande sa ar de populara till ridskolor. 25000:- ar nog ett medelpris. Du kan fa mycket mer och fa mycket mindre beroende pa hur hasten ar.
 
Min 8-åriga ponnykorsning på 155 cm kostade 20 000 kr och han är väl värd sitt pris!! Han var dock avställd när jag köpte honom.

Det är ju superbra att de kostar så lite, för det enda jag kunde tänka mig var en "ponnyhäst"!
 
alla kostar inte så lite.
min tidigare hade inköpspris på 50.000 kr, 155 cm.
 
det jag (eller dom jag tittar åt) är ute efter iså fall är en mer allround ponny/häst som kan hoppa lättare klasser och gå kanske lb-la dressyr och en del skog.
Korsningen skall i såfall vara hbl med ponny ras som jag skrev i första inlägget.
Om det inte är en ren ponny ras som vuxit över tex connemara eller new forest.

För att tillägga:
En hbl/fbl korsning är ingen ponnyras eller ponny storhäst korsning.

En hbl/fbl korsning kan ju givetvis hamna under ponnymått och därför vara en ponny men det är fortfarande ingen "ponnyras" och sen var den inte det det handlade om utan hästar över ponny mått.

Eller har jag fel?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 083
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: Sirap
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 206
Avel Jag har en ponny med okänd härstamning som mättes som 6-åring till 147cm. På tisdag är det dags för sista obligatoriska mätning o så...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: MisanMiley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp