Ponny krubbiter

pyttipannan

Trådstartare
Hej!

Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan början av september.

Hon har stått i försäljningsstall och haft mycket hästar som kommit och gått. Försäljningsstallet har även "flyttat" runt lite så hon har flyttat tre gånger på ganska kort tid. Väldigt känslig ponny, klarar inte av nya människor/mycket stim mm.

Hon har krubbitit under hela tiden vi haft henne. Har inte testat rem eller så men hjälper det? Går på lösdrift med en till hagkompis, men har möjlighet att gå in under tak till en liten "box" där hon brukar stå inlåst på natten nu när det är kallt.

Rids ungefär 5 ggr/vecka, ibland lite mer, ibland lite mindre så hon motioneras.

Har krubbitit maniskt sedan vi häntade henne, dock "bara" på krubban. Kan ibland gå in i den lilla boxen och ställa sig och krubbita. Inte jätteofta, men ibland. Antar att hon krubbiter på nätterna när hon ätit upp sin mat.

Får ganska mycket mat, 10kg/dag. Ingen stor ponny, ligger och balanserar på gränsen mellan c och d och inte särskilt grov. Vet inte hur man ska få henne att sluta, hon får typ abstinens när hon inte får bita. Känns lite som att det är som en drog?

Står i ett väldigt litet stall och hon verkar nöjd med det annars. Inte sur/stressad som hon var i försäljningsstallet. Vet någon vad jag kan göra? Kan inte ha henne på fri tillgång då hon är en ponny och lägger på sig ganska lätt. :)
 
Krubbitning är som en drog, och det är inte säkert att ni kan få det att sluta (Vi hade en so m även krubbet på betet; det blev märken på trägrinden...)
Det man kan göra är att minska stressen i hästens liv: ge den bra utevistelse, möjlighet till social kontakt, fri tillgång till grovfoder (det kan såklar vara halm eller tom grenar att tugga på) och minimera mängden kraftfoder.
Och så ge den ett ställe att bita på som inte sluter så mkt på tänderna.

Om man sätter på en rem tar man bort själva bitandet, men inte behovet att bita. Det är väldigt stressande för hästen.

Såklart är det bra att ha koll på ev magsår osv också, men har en häst väl börjat krubbita fortsätter den oftast även pm orsaken är borta.
 
Krubbitning är som en drog, och det är inte säkert att ni kan få det att sluta (Vi hade en so m även krubbet på betet; det blev märken på trägrinden...)
Det man kan göra är att minska stressen i hästens liv: ge den bra utevistelse, möjlighet till social kontakt, fri tillgång till grovfoder (det kan såklar vara halm eller tom grenar att tugga på) och minimera mängden kraftfoder.
Och så ge den ett ställe att bita på som inte sluter så mkt på tänderna.

Om man sätter på en rem tar man bort själva bitandet, men inte behovet att bita. Det är väldigt stressande för hästen.

Såklart är det bra att ha koll på ev magsår osv också, men har en häst väl börjat krubbita fortsätter den oftast även om orsaken är borta.
grenar kan jag helt klart lägga in! ska kolla upp magsår också så att det inte är något allvarligt, tänkte mest bara höra om det fanns något sätt att få henne att "sluta" om det inte är det. har testat det här med att få henne att bita på andra saker, men hon väljer bara krubban. kan ju dock fungera att ta bort krubban, men är rädd att hon kommer bita sönder träinredningen när hon får "abstinens" :(
 
Är det bara krubban i boxen?

Utöver de tips här skulle jag nog kolla efter en leksak för sysselsättning. Typ petflaska med lite godis i som ho kan fippla med och få ut sin belöning.
 
Kanske kunde hästarna gå in och ut som de vill istället för att låsa in henne på natten (om det är där hon krubbiter mest). Krubbitning i sig är inte farligt, men det kan naturligtvis slita på tänderna och kan också ha med magen att göra som du redan fått reda på.

Det brukar vara svårt att få hästen att sluta krubbita helt, men det kan minska avsevärt om man är uppmärksam när hästen krubbiter och ändrar rutinerna runt just den situationen. Låt säga att hästen krubbiter i samband med att hon eller grannhästen får mat (för att ta ett enkelt exempel). Då kanske hästen ska få sin mat ute i hagen istället för inne, eller för all del tvärt om.

Så försök att reda ut när hästen krubbiter så kan du kanske ändra just den rutinen. Jag tycker inte att man ska hindra krubbitning genom att använda rem eller så utan försöka hitta vilka tillfällen som är värst och jobba med dem istället.
 
Jag tycker att du fått bra råd. Ha också tålamod, det tar 9 månader för en häst att landa efter flytt och det är utan det kaos hon upplevt på försäljningsstallet.

Det finns också färsk forskning som tyder på att krubbitning kan kopplas till felaktig avvänjning och dylikt och alltså inte alltid går att bota med att ändra på nuvarande rutiner.
 
Kanske kunde hästarna gå in och ut som de vill istället för att låsa in henne på natten (om det är där hon krubbiter mest). Krubbitning i sig är inte farligt, men det kan naturligtvis slita på tänderna och kan också ha med magen att göra som du redan fått reda på.

Det brukar vara svårt att få hästen att sluta krubbita helt, men det kan minska avsevärt om man är uppmärksam när hästen krubbiter och ändrar rutinerna runt just den situationen. Låt säga att hästen krubbiter i samband med att hon eller grannhästen får mat (för att ta ett enkelt exempel). Då kanske hästen ska få sin mat ute i hagen istället för inne, eller för all del tvärt om.

Så försök att reda ut när hästen krubbiter så kan du kanske ändra just den rutinen. Jag tycker inte att man ska hindra krubbitning genom att använda rem eller så utan försöka hitta vilka tillfällen som är värst och jobba med dem istället.
tror det är mest när hon är uttråkad, dvs. har varit och druckit och sen inte "orkar" gå ut. krubbiter aldrig vid matning eller när man håller på med henne, men ska helt klart börja tänka på det och se om jag hittar något annat mönster!
 
Jag tycker att du fått bra råd. Ha också tålamod, det tar 9 månader för en häst att landa efter flytt och det är utan det kaos hon upplevt på försäljningsstallet.

Det finns också färsk forskning som tyder på att krubbitning kan kopplas till felaktig avvänjning och dylikt och alltså inte alltid går att bota med att ändra på nuvarande rutiner.
jag också! vi får se hur det går, ska följa alla råd :)
 
Är det bara krubban i boxen?

Utöver de tips här skulle jag nog kolla efter en leksak för sysselsättning. Typ petflaska med lite godis i som ho kan fippla med och få ut sin belöning.

Hästar som får leksaker (likt hundar) får faktiskt ett stresspåslag. Hittade för länge sedan på SLU en undersökning som visade på att bollar med godis etc gjorde att hästarna lekte och sysselsatte sig men inte blev lugna som rovdjur blir, utan precis tvärtom.

Hästar är inte gjorda för att "leta" foder på det sättet som rovdjur gör så det bör man undvika. Detta visade sig också under de berikningens gryning på zoo´n där man fick stressade hov- och klövdjur men lugna rovdjur. Man fick helt enkelt berika dem på annat sätt.
 
Hästar som får leksaker (likt hundar) får faktiskt ett stresspåslag. Hittade för länge sedan på SLU en undersökning som visade på att bollar med godis etc gjorde att hästarna lekte och sysselsatte sig men inte blev lugna som rovdjur blir, utan precis tvärtom.

Hästar är inte gjorda för att "leta" foder på det sättet som rovdjur gör så det bör man undvika. Detta visade sig också under de berikningens gryning på zoo´n där man fick stressade hov- och klövdjur men lugna rovdjur. Man fick helt enkelt berika dem på annat sätt.

Och efter att ha stått i ett stall där en häst hade en sådan där höboll så säger jag ALDRIG.

Ponnyn stog och sparkade på höbollen konstant, bangbangbangbang i timmar. Varken rofyllt för ponnyn eller någon annan som vistades i stallet. Människa som djur.
 
Krubbitning och andra orala stereotypa beteenden (luftsnappning, tungsugning) har med mat, mage eller liknande att göra. Stereotypa beteenden som utövas med rörelse, typ vävning, vandring o.s.v har med röresleapparaten och/eller motionen att göra.

Det är bra att kolla upp magsår som de flesta rekommenderat. Har man koll på sin häst så vet man också mer om den och kanske kan få reda på varför den krubbiter.
Däremot är det inte så troligt att den slutar. Det är en drog som ger lugn vilket ju är svårt att bli av med. Men, med det sagt kan det var perioder när den biter mindre eller mer och kanske i några perioder håller upp lite. På det sättet vet man också hur läget är just för tillfället.

Att sysselsätta med mat (gärna grenar och sådant) brukar fungera riktigt bra. Långa ättider är bra också, behöver inte vara mycket foder men ofta i små mängder och i småmaskigt nät kan vara en lösning.

Som de allra flesta vet nu för tiden och som bevisats här i tråden är att man inte sätter på en rem eller tar bort krubbor eller kanter de biter på. De måste få bita annars blir stressen bara till ondo för hästen.
Vi blir mer stressade av att höra bitandet men för hästen är det ju tvärtom.
 
Krubbitning och andra orala stereotypa beteenden (luftsnappning, tungsugning) har med mat, mage eller liknande att göra. Stereotypa beteenden som utövas med rörelse, typ vävning, vandring o.s.v har med röresleapparaten och/eller motionen att göra.

Det är bra att kolla upp magsår som de flesta rekommenderat. Har man koll på sin häst så vet man också mer om den och kanske kan få reda på varför den krubbiter.
Däremot är det inte så troligt att den slutar. Det är en drog som ger lugn vilket ju är svårt att bli av med. Men, med det sagt kan det var perioder när den biter mindre eller mer och kanske i några perioder håller upp lite. På det sättet vet man också hur läget är just för tillfället.

Att sysselsätta med mat (gärna grenar och sådant) brukar fungera riktigt bra. Långa ättider är bra också, behöver inte vara mycket foder men ofta i små mängder och i småmaskigt nät kan vara en lösning.

Som de allra flesta vet nu för tiden och som bevisats här i tråden är att man inte sätter på en rem eller tar bort krubbor eller kanter de biter på. De måste få bita annars blir stressen bara till ondo för hästen.
Vi blir mer stressade av att höra bitandet men för hästen är det ju tvärtom.
Grannen hade en ponny som var krubbitare, ponnyn lämnades ut på foder och efter ett tag hörde fodervärden av sig för att ponnyn hade utvecklat eksem över hela kroppen. Förklaringen-de hade smetat antikrubb salva i boxen för att människorna blev så stressade av ljudet. Salvan tvättades bort - eksemen försvann.
 
Och efter att ha stått i ett stall där en häst hade en sådan där höboll så säger jag ALDRIG.

Ponnyn stog och sparkade på höbollen konstant, bangbangbangbang i timmar. Varken rofyllt för ponnyn eller någon annan som vistades i stallet. Människa som djur.
Instämmer. De där tingestarna är helt hemska - blir ett jäkla liv i stallet som är stressande för alla. Dessutom är de farliga. Sett en häst som trampat igenom med ett ben och en som fastnat med käken.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 134
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 097
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp