överben? Galla? plötslig knöl på benet.

T

Try

Min häst har fått en knöl på insidan av vänster bakben, några centimeter över kotan. Första tanken var överben, men detta är något jag upptäckte först för några dagar sedan, så den kan inte suttit där särskilt länge, och jag det känns som om det borde ta längre tid att utveckla ett överben. Nu är den i storlek av en enkrona ungefär, och den känns alldeles för hård för att kunna vara en galla. Han varken ömmar eller haltar, men den senaste veckan har jag noterat att han varit ovillig och spänd i höger varv. Hästen har stått ett par månader pga trafikolycka, och är nu under igångsättning (skritt/lite trav) så detta har jag inte sett som något specielt konstigt, eftersom att det är klart att hästen är stel nu efter vilan. Jag har tagit det som att han antagligen är lite sne i bogarna, eftersom att han förut reagerat på precis samma sätt pga snehet i bogen. Jag har pratat med kiropraktorn som kommer ut till veckan.
Men nu börjar jag såklart nojja mig för att det kan vara relaterad till knölet på benet. vet ska kontaktas, men i väntan på veterinärutlåtande? kyla? linda?

tacksam för svar:bow:
 
Sv: överben? Galla? plötslig knöl på benet.

upptäckte nu att det finns ca 3246587535 trådar om samma ämne. Oh well. Tips motages ändå tacksamt.
back on track på natten? skritta lugnt eller inte rida alls? och isåfall, utan träningsbandage på bakbenen? tänkte om det ger dåligt tryck osv, men samtidigt vill jag inte att han slår på sig ännu mer.
kyla? massera med arnika?
 

Liknande trådar

Hästvård Var idag iväg till klinik för återbesök med min pålla. Vi var ju iväg för 3 veckor sedan och då ville vet. döma ut pållan pga hälta fram...
Svar
3
· Visningar
5 682
Senast: Versace
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp